رییس‌جمهور آمریکا قطعنامه‌های دو حزبی کنگره با هدف مسدود کردن تلاش‌های دولت واشنگتن برای فروش تسلیحات به عربستان سعودی و امارات به ارزش میلیاردها دلار را وتو کرد.
کد خبر: ۱۲۱۹۴۸۴
ترامپ قطعنامه‌های منع فروش سلاح به عربستان را وتو کرد

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا ماه گذشته مدعی شد که دلیل تایید فروش تسلیحات به ارزش 8.1 میلیارد دلار به عربستان سعودی و امارات دو متحد آمریکا در خلیج فارس، ایران است.

اما تصمیم دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا در ماه مه برای فروش این تسلیحات به شیوه‌ای که بررسی‌های کنگره‌ای را دور زده و آنها را کنار می‌گذارد باعث خشم قانون‌گذاران شد. در یک واکنش دو حزبی به سیاست خارجه ترامپ دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان با یکدیگر همسو شده تا قطعنامه‌هایی را برای مسدود کردن این فروش تسلیحات تصویب کنند.

کاخ سفید تاکید داشته که توقف این فروش تسلیحات این پیام را به همراه دارد که آمریکا پشت شرکا و متحدانش را خالی می‌کند به ویژه آن هم در زمانی که تهدیدها علیه آنها رو به افزایش است. این بسته تسلیحاتی شامل هزاران تسلیحات هدایت‌شونده دقیق، دیگر بمب‌ها و مهمات و لوازم مربوط به تعمیر و نگهداری هواپیماها می‌باشد.

با وجود تلفات شدید غیرنظامی در جنگ تحت رهبری عربستان سعودی در یمن، کمپین نظامی که آمریکا به آن کمک می‌کند و قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار مستقر در آمریکا به دست ماموران سعودی باعث خشم قانون‌گذاران در کنگره نسبت به روابط نزدیک دولت ترامپ با سعودی‌ها شد. تصمیم ترامپ برای ماه مه برای فروش این تسلیحات به این تنش‌ها دامن زده است.

نانسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان آمریکا در بیانیه‌ای گفت: وتوی شرم‌آور رییس جمهور خواست و تمایل کنگره دو حزبی را زیرپا می‌گذارد و مشارکت دولت‌اش در درگیری هولناک یمن که لکه ننگی بر وجدان جهان است را همیشگی می‌سازد.

هنوز مشخص نیست که قانون‌گذاران مخالف با این فروش تسلیحات رای کافی برای لغو وتو ترامپ را دارند یا خیر.

سناتور باب منندز از ایالت نیوجرسی که یک دموکرات ارشد در کمیته روابط خارجی سناست رهبری این اقدام را برعهده دارد اما تنها حمایت دو متحد جمهوری‌خواه ترامپ در کنگره را برخوردار است که آن هم سناتور لیندسی گراهام از کارولینای جنوبی و رند پل از کنتاکی هستند.

ماه گذشته اعضای کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا به شدت از مقامات وزارت امور خارجه در خصوص این فروش تسلیحات انتقاد کردند.

الیوت انگل رئیس این کمیته گفت: این سیلی بر صورت کنگره بود. وی همچنین دولت ترامپ را به استفاده از ایران به عنوان بهانه‌ای برای پیش‌بردن این فروش تسلیحاتی متهم کرد.

انگل در بیانیه‌ای گفت: وتوی رییس جمهور پیام ترسناکی را مخابره می‌کند دال بر این‌که سیاست خارجه آمریکا دیگر در ارزش‌های اصلی ما یعنی احترام به حقوق بشر ریشه ندارد واین‌که ترامپ کنگره را یک شاخه مساوی دولت نمی‌داند بلکه آن را یک شاخه محرک و آزارنده می‌داند که باید نادیده گرفته شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها