چین و قدرت محدود کردن مبادلات تجاری ایالات متحده در سطح جهان؛

سیاست تجاری ترامپ؛ عاملی برای زوال آمریکا

دولت ایالات متحده آمریکا در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ در سطح بین المللی زوالی بی سابقه را تجربه می کند و اکنون کاملا مشخص و مبرهن است که این دولت در برابر چین قدرت خود را رو به زوال و تنزل می بیند. ترامپ با آمریکا چه کرده است؟ پاسخ به سوالات مربوط به چرایی تنزل دولت آمریکا را در چه چیزهایی می‎‏توان جستجو کرد؟ واقعیت این است که یکی از عوامل زوال قدرت آمریکا در سطح جهان به سیاست های مالی و تجاری دونالد ترامپ‌برمی گردد. این اتفاق چگونه افتاد و سیاست های غلط تجاری ترامپ چگونه در فروکش کردن قدرت آمریکا تاثیرگذار بود؟
کد خبر: ۱۲۱۷۳۹۲
سیاست تجاری ترامپ؛ عاملی برای زوال آمریکا

به گزارش جام جم آنلاین ، برای بررسی زوال قدرت آمریکا در سطح جهان نگاهی به روند تجاری آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ می اندازیم.

دولت ایالات متحده تعرفه های 200 میلیارد دلاری محصولات چینی را به میزان 25 درصد افزایش داده است و پکن به نوعی با 60 میلیارد دلار کالاهای آمریکایی پاسخ داده است

دولت ترامپ در حال حاضر در راستای تلاش برای این موضوع که تعرفه های 325 میلیارد دلاری را به کالاهای چینی اعمال کند، کالاهایی که در واقع به خاک آمریکا صادر می شوند.

نگرانی های امنیتی ملی نیز به طور فزاینده ای مورد توجه قرار گرفته است که تعرفه گذاری آمریکا بر خلاف برنامه های تدیون شده ورت بگیرد و شکستی همه جانبه را در رابطه با مسئله صادرات و واردات به چین رقم بزند.

در ماه های نخست ریاست جمهوری دونالد ترامپ تنش های موجود در بازارهای تجاری بین آمریکا و چین بیشتر شد. کم کم اوضاع به سمت و سویی پیش رفت که باعث شد پکن تصمیم خود را برای افزایش تجارت با دیگر کشورها بگیرد. حالا چین به عنوان یک رقیب اقتصادی قدرتمند و غیرقابل انکار، تهدیدی امنیتی برای دولت آمریکا محسوب می شود. سیاست های تجاری آمریکا در جهان همواره بر اساس «اول بودن» است و بر همین اساس این کشور در دوران ترامپ بیشتر از هر زمان دیگری تلاش های چند جانبه به منظور کاهش قدرت چین در عرصه تجاری جهان انجام داد شگفت آنکه این رویه نتیجه ای معکوس داشته است. در واقع این تلاش ها به مانند بازی کردن با دم شیر بود و روند تجاری چین را به فعالیت بیشتر در عرصه جهانی و مبادلات تجاری با سایر دولت ها ترغیب کرد.

بسیاری از متحدان تجاری و سیاسی آمریکا کم کم آغاز به مبادلات تجاری بیشتر با چین کردند ؛ در واقع سیاست های غلط آمریکا موجب ترغیب کشورهای مختلف همانند آلمان به مبادله تجاری با آمریکا شد. در بسیاری از این موارد آمریکا از روند تجاری ها حذف شد و حتی به عنوان واسطه نیز حضور نداشت.

اختلاف بین چین و ایالات متحده، چالش های دیگر را برای دولت آمریکا نمایان می کند، چالشی که به تعیین تعرفه ها برمی گردد.

اکنون به ترامپ تاکید می شود که باید مسیر جدی تری جهت مبادله تجاری با چین در نظر بگیرد در غیراینصورت حذف دولت آمریکا از میدان های تجاری مختلف در سطح جهان در آینده پررنگ تر خواهد شد. نوع روند تجاری دولت ایالات متحده آمریکا این احتمال را به وجود می آورد که تشکیل دموکراسی لیبرال چند حزبی در آمریکا از عواقب این روند غلط تجاری است. در ضمن این احتمال بسیار پررنگ وجود دارد که ادامه روند فعلی تجاری دولت ایالات متحده آمریکا ممکن است بنا به دلایل مختلفی تضعیف شدید نظامی این کشور را رقم بزند.

روند تجاری مد نظر دونالد ترامپ از ابتدای حضورش در کاخ سفید تا امروز این مفهوم را تصریح کرده که نقش دولت در مسئله توسعه اقتصادی و تجاری باید در حجم بسیار گسترده ای کاهش یابد. در واقع ترامپ چاره ای باقی نگذاشته است. مرزهای تجاری آمریکا به شدت در حال کاهش است و این موضوع از نقطه نظرات مختلفی بر روی دیگر ارکان این کشور فشار مضاعفی را وارد خواهد کرد.

آمریکا حتی در زمینه تجاری زنجیره غذایی در سراسر جهان نیز مشکلات عمیقی پیدا کرده است و در اینجا هم چین به عنوان جدی‌ترین رقیب چالش های متعددی را رقم زده است.

مسئله ای که وخامت اوضاع تجاری آمریکا در سطح جهان را شدیدتر می کند این است که اصولا تغییر روند برای این دولت بسیار هزینه بر و زمان بر خواهد بود و نیازمند به وجود آوردن شرایطی است که بسیاری از کارشناسان خودِ این شرایط را ریسک بسیار بزرگی جهت مسئله تجارت جهانی آمریکا قلمداد می کنند.

اکنون صندوق بین المللی پول (IMF) با اعطای وام های بانکی اطمینان داده که کشورهای در حال توسعه به طور فزاینده ای به کشاورزی خود وابسته می شوند تا خودشان را تغذیه کنند و این یکی از بزرگ ترین چالش های آمریکاست، دولتی که حتی در صنایع غذایی نیز تلاش می کرد تا هژمونی تخریب کننده ای در سطح جهان داشته باشد. به هر حال واضح به نظر می رسد که دولت آمریکا اکنون نقش محدودتری در مبادلات تجاری سراسر جهان دارد و این مسئله قابل انکار و تکذیب نیست و عواقب سنگینی برای ترامپ دارد.

اکنون بسیاری از شرکت های آمریکایی در بازارهای داخلی چین دسترسی کمتری دارند؛ در واقع به عبارت بهتر بازار تجاری چین به سیستم «یکپارچه سازی» روی آورده است، این سیستم منافع آمریکا را کاملا نقض می کند و باعث فروکش کردن قدرت آن در سطح جهان می شود چرا که قدرت تجاری آمریکا در سطح جهان تا حد زیادی وابسته به نوع مبادلات با چین است. اکنون پکن یک تهدید امنیت برای آمریکاست.

تنش های موجود تجاری بین چین و آمریکا جدید نیستند اما تشدید شده‎اند.

چین اکنون زنجیره تجاری آمریکا را مختل کرده است و حالا دولت ترامپ بر خلاف گذشته مجاز به هر نوع تجارتی نیست.

متحدان سنتی آمریکا نظیر اروپا، ژاپن ، تایوان و کره جنوبی نیز به دلیل نوع مبادلات تجاری بین چین و آمریکا که بر روی دیگر روندهای تجاری جهان نیز تاثیرگذار است نقش آمریکا را در مبادلات خود کمرنگ تر کرده اند و بیشتر از گذشته میدان تجاری در اختیار چین قرار داده اند. اگر پکن قواعد خاص تجاری خود را در برابر اشتباهات مکرر سیاست های تجاری ترامپ حفظ کند آنگاه کم کم دولت ایالات متحده آمریکا متحدان سنتی خود را از دست می دهد و دیپلماسی اقتصادی خود در برابر چین را بسیار کمرنگ تر و ضعیف‎تر خواهد دید.

جنگ سرد آمریکا و چین و بر سر مسائل تجاری ادامه دارد، جنگی که در واقع نزاع بر سر اول بودن در جهان است.

پکن ممکن است درواقع گزینه های نسبتا محدودی را برای مقابله با تحریم های تجاری اعمال شده توسط دولت ترامپ داشته باشد. اما این کار هنوز ادامه نخواهد داشت و شرکای جدیدی را دنبال خواهد کرد تا این محدودیت را تا حد امکان کاهش دهد. آمریکا در حال تجربه یکی از بزرگ ترین چالش های تجاری خود در تاریخ است. جنگ سرد با چین تا مدت های طولانی ادامه خواهد داشت که این روند فرسایشی چند جانبه برای قدرت آمریکا در سطح جهان رقم خواهد زد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها