تیم ملی والیبال کشورمان در بامداد روز جمعه 21 تیرماه و در اولین بازی مرحله نهایی لیگ ملتهای والیبال در شهر شیکاگو در مقابل لهستانی قرار گرفت که در مرحله مقدماتی و در جدول 16 تیمی، طعم باخت در مقابل سرو قامتان والیبال را چشیده و برای انتقام آن باخت و برد در این مرحله لحظه شماری می کرد.
کد خبر: ۱۲۱۷۰۴۴
ایران-لهستان، انتقام باخت با آینده نگری در جشنواره ای از دفاع و سرویس!

والیبال لهستان که تیم اصلی خود را برای مسابقات انتخابی المپیک و قهرمانی جهان آماده می کند، بر خلاف انتظار اهالی والیبال و با آینده نگری بی نظیر، با تیم ب خود راهی این مرحله حساس شده و بامداد روز گذشته به وقت تهران هم با هنر نمایی همین بازیکنان جوان توانست با نتیجه 2-3 بر برزیل تیم پرستاره و عنوان دار والیبال جهان غلبه نموده و اولین شگفتی مرحله نهایی را رقم زند.

در مقابل تیم ملی کشورمان که نتایج شگفت آور و فوق تصوری در مرحله مقدماتی بدست آورده و باعث تعجب و حیرت کارشناسان والیبال جهان شده بود، به پشتوانه تجربه و انسجام گروهی و حفظ ترکیب اصلی خود پای در این مرحله گذاشته و انتظار بردی نسبتاً آسان در این دیدار را داشت اما نتیجه این بازی این نکته را گوشزد کرد که امروز موفقیت از آن کسی است که تمرین بیشتری کرده و جسارت بیشتری از خود نشان دهد. روند بازی از ابتدا نشان داد که ویتال هینن سرمربی کارکشته و البته جنجالی لهستان، آنالیز دقیقی از عملکرد فوق تصور و نقاط قوت و ضعف تیم ما در دور مقدماتی انجام داده و تمام تاکتیکهای حمله تیم ایران را بطور صحیح پیش بینی و با تکیه بر نقاط ضعف ما در روزی که بشدت به پیروزی در این دیدار و تقویت روحی برای دیدار با برزیل نیاز داشتیم، با هدایت صحیح شاگردان خود توانست در 4 ست بر تیم ما غلبه نماید.

در تحلیل عملکرد تیم ما که در این بازی 47 امتیاز از اسپک، 12 امتیاز از دفاع، 4 امتیاز از سرویس و 22 امتیاز از اشتباهات فردی بازیکنان تیم حریف بدست آورد، به گواه 9 امتیاز سرویس مستقیم کسب شده توسط لهستان، باید اذعان کرد که مهمترین نقطه ضعف ما در تمام طول 4 ست بازی، دریافت های شکننده و متزلزل بود بگونه ای که کاپیتان سعید معروف قریب هفتاد درصد پاسهای ارسالی را از منطقه پشت خط سه متر روانه مناطق 2 و 4 و حتی پشت خط می نمود! و به همین دلیل ما نتوانستیم از چاشنی سرعت و ضربات منطقه 3 استفاده شایانی نماییم.

در بازیهای دور مقدماتی بجز بازی با برزیل، فرانسه و تا حدودی پرتغال، ما بمدد دریافت های اول نسبتاً خوب، امتیازات فراوانی کسب نموده بودیم. اما در این بازی، لهستان با پبش بینی صحیح استراتژی تیم ما، رو به زدن سرویس های متزلزل کننده دریافت با هدف دور کردن پاسور از منطقه یک سوم جلو آورده و با کشاندن حملات ایران به دو سوی تور و مخصوصاً حملات پشت خط آشکار و متاسفانه مکرر! توانستند دفاعهای تمام کننده و بدون برگشت متعددی به نمایش بگذارند البته در مواقع دریافت صحیح هم عدم استفاده سوال برانگیز معروف از سرعت و حملات گسترده وسط تور جای سوال زیادی دارد که باید بطور مجزا به آن پرداخت. در این خصوص سوالی که در طول بازی ذهن نگارنده را بخود مشغول نموده بود این بود که علی رغم دریافت های واقعاً متزلزل حضرت پور و نمایش امیدوار کننده موذن در دور ابتدایی، چرا جابجایی لازم بین این دو لیبروی زحمتکش صورت نگرفت.

علاوه بر این لهستان در این بازی 56 امتیاز از اسپک بدست آورد که در مقابل 47 امتیاز ما نشان از برتری 9 امتیازی آنها در بزمین نشاندن آبشارهای زده شده دارد. واقعیت تلخ اینکه تیم ما از همان ابتدای دور مقدماتی و شاید از دوره های قبلی و قبل تر هم! کلاً نشان داده که تیم توپگیری نیست و عزم و علاقه ای به توپگیری آبشار یا دریافت توپهای برگشتی از دفاع نداشته و ندارد! نگارنده در دوره مقدماتی نیز بارها این موضوع را متذکر شده اما ظاهراً اراده ای برای اصلاح این مشکل وجود ندارد.

در حالیکه مشابه فوتبال که تا 90 دقیقه ادامه دارد، در والیبال هم تا هنگامیکه توپ به زمین نخورده بازی جریان دارد البته برای اصلاح این معضل تکنیکهای تمرین استاندارد و ابتکاری متعددی وجود دارد که مطمئناً مربیان باشگاهی و کادر فنی محترم با تجربه تیم ملی بر آنها اشراف داشته و می توانند از آنها در رفع این معضل کمک بگیرند.

علاوه بر این، معضلات دیگری از جمله عدم استفاده از توپهای بریده سرعتی با توجه به توانمندی حریف در دفاع اسپکهای کوتاه منطقه 3، خالی بودن و عدم جاگیری صحیح انتهای زمین مخصوصاً منطقه 5، سرویسهای بشدت متزلزل و بدون تداوم و بعضاً بسیار ساده! عدم استفاده از پاسور دوم در مواقع گیر کردن بازی بعنوان یک استراتژی تغییر بازی و .... در عملکرد تیمی ما مشهود بود.

بنظر نگارنده، پس از دریافت های متزلزل، آشکار ترین نقطه ضعف عملکرد تیم ملی در بازی با لهستان، اصرار سوال برانگیز و استفاده بیش از حد از ضربات پشت خط توسط امیر غفور بود که ضمن تحلیل اسپکر پشت خط زن پس از دفاع های متعدد، عملاً راه برای پیش بینی حملات تیم ایران توسط تیم حریف باز می نمود. چنانکه شاهد بودیم در بسیاری حملات پشت خط اسپکر پشت خط ما براحتی بلوکه شد در حالیکه اسپک پشت خط ماهیتاً با دفاع کمتری مواجه می شود.

بعنوان آخرین نکته تحلیلی بازی با لهستان باید گفت که انشاا... که کادر فنی محترم تیم ملی همانند بازی با بلغارستان در دور مقدماتی، آینده نگری کرده و به توان جوانان نیمکت ذخیره امان اعتماد بیشتری نماید تا از حالا برای آینده ذخیره مطمئنی از بازیکنان با تجربه داشته باشیم، راهی که تیمهای نامدار به اهمیت آن پی برده اند.

هومن ستاره آسمان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها