رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه قرار نبود برجام یکطرفه باشد، گفت: ما تا هر درصدی که نیازهای صلح آمیزمان اقتضا کند، غنی سازی اورانیوم خود را افزایش می‌دهیم.
کد خبر: ۱۲۱۵۵۰۴
افزایش ذخایر آب سنگین ایران / قرار نبود برجام یکطرفه باشد

به گزارش جام جم آنلاین، مجتبی ذوالنور در گفتگو با مهر با اشاره به تصمیم ایران برای افزایش ذخیره اورانیوم غنی سازی شده خود، اظهار داشت: ما تا هر درصدی که نیازهای صلح آمیزمان اقتضا کند، تولید غنی سازی اورانیوم خود را افزایش می‌دهیم.

وی ادامه داد: ما هیچ اقدامی خلاف برجام انجام ندادیم بلکه آمریکایی‌ها به صورت طبیعی و با ممنوعیت فروش و مبادله اورانیوم ایران به خارج از کشور منجر به افزایش ظرفیت و انباشت اورانیوم غنی سازی کشورمان شدند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه ما همان روند غنی سازی اورانیوم را که پیش از این دو ماه داشتیم، انجام دادیم، ادامه داد: ایران پیش از این و برای اجرای تعهداتش در برجام نمی‌گذاشت که اورانیوم غنی سازی شده‌مان از ۳۰۰ کیلوگرم بگذرد چرا که یا آن را می‌فروختیم یا آنکه مبادله می‌کردیم و در ازای آن کیک زرد و اورانیوم طبیعی می‌گرفتیم اما ممنوعیت فروش و مبادله اورانیوم ایران به سایر کشورها باعث افزایش سطح اورانیوم غنی سازی شده کشورمان شد.

ذخایر آب سنگین ایران افزایش یافته است

ذوالنور با بیان اینکه طبق برجام ما حداکثر ۱۳۰ تن آب سنگین می‌توانیم ذخیره سازی کنیم، تصریح کرد: همچنین آمریکا فروش آب سنگین ایران را ممنوع کرده است که این مسئله هم منجر به افزایش ذخیره‌های آب سنگین ایران شده است.

وی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی هیچ اقدامی بر خلاف برجام انجام نداده است، خاطرنشان کرد: بر اساس بند ۳۶ برجام، هر یک از طرف‌های برجام حق دارند در صورتی که یکی از طرف‌های قرارداد به وظایفش در این توافق هسته‌ای عمل نکرد، به تعهداتش عمل نکند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: بارها مسئولان ما اعلام کرده‌اند زمانی که آمریکا به برجام بازگردد و اروپایی‌ها هم به تعهداتشان در برجام عمل کنند، ما هم در این تصمیمات خود تجدیدنظر می‌کنیم، اما قرار نیست که قرارداد برجام یک طرفه باشد بلکه باید تمام طرف‌های برجام به وظایف خود عمل کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها