در طول یک سال گذشته ثبت شد

افزایش ۲۵ تا ۴۲ درصدی تورم +جدول

تورم در طول یک سال گذشته حدود ۲۵ درصد در شاخص سالانه و ۴۲ درصد در نقطه به نقطه افزایش داشته است.
کد خبر: ۱۲۰۹۸۵۹
افزایش ۲۵ تا ۴۲ درصدی تورم +جدول

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، از سال گذشته تورم تک رقمی شکست و با روند رو به رشدی که عمدتاً تحت شرایط اقتصادی در پیش گرفت به ارقام بالای دو رقمی رسید.

هر چند که سال ۱۳۹۷ با تورم سالانه حدود هشت درصدی شروع شده بود، اما به تدریج رو به افزایش داشت و در شهریور ماه به نرخ بالای ۱۱ درصد رسید و تورم تک رقمی را تحت تأثیر قرار داد اما این پایان ماجرا نبود و با توجه به شرایط اقتصادی و به ویژه نوساناتی که در بازار ارز اتفاق افتاد، تورم به روند رو به رشد خود ادامه داد؛ به‌طوری که تا دی ماه ۲۰ درصد را پشت سر گذاشت و سال گذشته را با تورم بالای ۲۶ درصد به پایان رساند.

برای سال جاری نیز تورم ۳۰ درصدی در فروردین ثبت شد و در اردیبهشت ماه به بالای ۳۳ درصد رسید. بر این اساس تورم سالانه از ۸.۱ درصد در اردیبهشت سال گذشته تا ۳۳.۷ درصد در اردیبهشت سال جاری افزایش داشته که نشان از رشد ۲۵.۶ درصدی در این فاصله یک‌ساله دارد. اما روند تورم نقطه به نقطه (تغییرات تورم نسبت به ماه مشابه سال قبل) نیز نشان از رشد ۴۲.۱ درصدی آن در اردیبهشت سال جاری دارد.

این در حالی است که در سال گذشته و در اردیبهشت ماه تورم نقطه به نقطه ۸.۶ درصد ثبت شده بود که بلافاصله در خرداد ماه دو رقمی و ۱۰ درصد را پشت سر گذاشت. روند رو به رشد تورم نقطه به نقطه در سال گذشته به‌گونه‌ای پیشرفت که در اسفند ماه ۴۶ درصد را رد کرده بود و فروردین با ۵۰ درصد به پایان رسید. تورم نقطه به نقطه در اردیبهشت ماه نیز به بالای ۵۰.۷ درصد رسیده است.

روند رو به رشد تورم در حالی در حدود یک سال اخیر در پیش گرفته شده و تا کنون آمارها حکایت از توقف آن ندارد که بخشی از آن ناشی از نوسانات بازار ارز و افزایش نرخ دلار در سال گذشته شدت گرفت و دلاری که در فروردین ۱۳۹۷ با ۵,۰۰۰ تومان قیمت خورده بود به نرخ‌های تا ۲۰ هزار تومان هم رسید و در نیمه دوم سال بین ۱۴ تا ۱۵ هزار تومان هم نوسان داشت.

به هر صورت افزایش قیمت کالاهای وارداتی و مواد اولیه و همچنین ضعف نظارتی در توزیع کالاهایی که با ارز دولتی وارد شده بودند در مجموع شرایط را به سمت افزایش قیمت‌ها در بازار و در نهایت افزایش تورم بود.

تغییرات تورم در فاصله اردیبهشت ۹۷ تا ۹۸ بر اساس آمار مرکز آمار

ماه تورم نقطه به نقطه

تورم سالانه

اردیبهشت ۹۷ ۸.۶ ۸.۱
خرداد ۹۷ ۱۰.۲ ۸.۲
تیر ۹۷ ۱۴ ۸.۸
مرداد ۹۷ ۱۹.۴ ۹.۸
شهریور ۹۷ ۲۵.۷ ۱۱.۴
مهر ۹۷ ۳۲.۴ ۱۳.۴
آبان ۹۷ ۳۴.۵ ۱۵.۶
آذر ۹۷ ۳۶.۹ ۱۸
دی ۹۷ ۳۹ ۲۰.۶
بهمن ۹۷ ۴۱.۵ ۲۳.۴
اسفند ۹۷ ۴۶.۶ ۲۶.۶
فروردین ۹۸ ۵۰ ۳۰.۲
اردیبهشت ۹۸ ۵۰.۷ ۳۳.۷

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها