عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین:

دولتی‌ها در مساله مسکن مانده‌اند

عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین:

مالیات بر خریدوفروش مسکن بشدت در مدیریت بازار مسکن موثر است

عضو کمیسیون عمران مجلس اظهار کرد: مالیات بر ارزش‌افزوده خریدوفروش مسکن که در کمیسیون‌ها مختلف مجلس مطرح است می‌تواند بشدت بر مدیریت بازار مسکن تأثیرگذار باشد.
کد خبر: ۱۲۰۷۱۰۶
مالیات بر خریدوفروش مسکن بشدت در مدیریت بازار مسکن موثر است

سید حسین افضلی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم آنلاین در خصوص آشفتگی بازار مسکن خاطرنشان کرد: آخرین بار حدود ده روز پیش برای بررسی مشکلات مسکن در کمیسیون عمران از وزیر راه و شهرسازی و معاونان وی دعوت شد.

افضلی بابیان اینکه در جلسه کمیسیون عمران از وزیر درخواست شد تا برنامه‌های دولت در رابطه با مسکن تشریح شود اظهار کرد: ازجمله این طرح‌های که توسط معاونت مسکن مطرح شد مشارکت دادن مردم، واردکردن بحث مسکن در بورس و استفاده از سرمایه‌های داخلی بود که تقریباً همه این مسائل را هم ما قبلاً داشتیم.

وی ادامه داد:‌ سؤالی که در کمیسیون عمران از مسئول وزارت راه پرسیده شد این بود که چرا طرح‌های مطرح‌شده عملیاتی نشده و اگر شده چرا موفقیت‌آمیز نبوده است براین اساس از مسئولین وزارت راه خواسته شد بررسی کنند که واقعاً گیر مسئله کجاست.

عضو کمیسیون عمران مجلس در ادامه با تائید افزایش قیمت مصالح و دستمزد تأکید کرد: بااین‌حال افزایش قیمت مسکن به‌هیچ‌وجه با افزایش فعلی قیمت مصالح و دستمزد همخوانی ندارد و عوامل مختلفی بالا رفتن این‌گونه قیمت‌ها تأثیر داشته که ازجمله آن‌ها فضای مجازی است.

وی خاطرنشان کرد: هرچند وزارت مسکن به تنهای نمی‌تواند مسئله مسکن را در کشور جمع کند بااین‌حال این وزارتخانه در رأس هرم مسکن قرار دارد و اگر لازم است مؤلفه‌های مختلفی اندیشیده شود باید واردشده با اندیشیدن این مؤلفه‌ها، افراد را پای‌کار بیاورند.

افضلی در بخش دیگری از این گفت‌وگو بابیان اینکه سرمایه‌های مردم در شرایط تغییر قیمت ارز، طلا و غیره و به دلیل اینکه در صنعت و کشاورزی مشکل داشتیم به سمت مسکن سوق پیداکرده است اظهار کرد: بااین‌حال امسال به دلیل بارندگی خودبه‌خود مقداری حرکت سرمایه به سمت کشاورزی داشتیم و از طرف دیگر خیلی از افرادی که واقعاً به دلیل بحران خشک‌سالی کشاورزی را رها کرده بودند و از شهرستان‌ها به شهرهای بزرگ آمده بودند به شهرستان‌های خود بازگشتند که تعداد آن‌ها هم مشهود است بااین‌حال هرچند این مسائل می‌توانست بر بخش مسکن هم بابت سرمایه و کم شدن تقاضا مؤثر باشد اما تأثیر این مسئله را ندیده‌ایم.

عضو کمیسیون عمران مجلس بابیان اینکه مجلس هم‌زمان چند موضوع را در خصوص بحث مسکن پیش برده است اظهار کرد: یک بحث عوارض به خانه‌های خالی است که قبلاً هم قانون آن بود و در کمیسیون در مورد اینکه چرا این قانون عملیاتی نمی‌شود بحث شد.

وی ادامه داد: بحث دیگر در حوزه بازار مسکن، مالیات بر ارزش‌افزوده خریدوفروش آن است که این مسئله الآن در کمیسیون‌ها مختلف مطرح است و باید ببینیم برخورد دولت با این قضیه چگونه است، این مسئله ازجمله مواردی است که می‌تواند بشدت بر مدیریت بازار مسکن تأثیرگذار باشد.

افضلی با تأکید بر لزوم حضور جدی‌تر مجلس و دولت برای حل مشکل مسکن اظهار کرد: الآن مسکن تبدیل به یکی از معضلات اساسی در زندگی مردم شده است و قیمت‌ها نجومی اجاره‌بها با درآمد مردم همخوانی ندارد.

وی با اشاره به تأثیرگذاری دلالان در بازار مسکن تأکید کرد: در ساماندهی بخش دلالی باید طوری پیش‌بینی شود که معاملات به زیر میز کشیده نشود چون آن موقع بحث کلاه‌برداری‌ها بیش‌ازحد می‌شود و اگر این مسائل را پیش‌بینی نکنیم.

وی ادامه داد: اگر صرفاً بخواهیم با دستور و بخش‌نامه برای ساماندهی دلالی در مسکن جلو برویم ممکن است در خصوص شفاف نبودن معاملات مشکل ایجاد شود، چون یک قراردادی می‌بندد و مبلغی را هم مازاد می‌دهند که خطر این مسئله بیشتر است درحالی‌که می‌توان با استفاده از خود بخش خصوصی یعنی بنگاه‌های مسکن و غیره که درگیر مسئله مسکن هستند به شکلی پیش‌بینی همه جانبه‌ای را برای حل این مسئله انجام داد.

عضو کمیسیون عمران مجلس موضوع دیگر تأثیرگذار در مسئله مسکن را میدان دادن به بخش خصوصی در بحث عرضه مسکن دانست و اظهار کرد: ما داریم وام‌های زیادی را در سطح کشور به شکل وسیع توزیع می‌کنیم که اولاً رقم آن‌ها به شکلی شده است که اگر سقف آن را بالاتر ببرند بازپرداخت آن برای مردم مقدور نیست و قسط‌ها از درآمدها خیلی بیشتر می‌شود اما از طرف دیگر همین مبلغی که پرداخت می‌شود هم سنخیتی با قیمت مسکن ندارد، مثلاً 100 تا 120 میلیون تومان وام می‌دهند درصورتی‌که قیمت مسکن در کلان‌شهرها بسیار متفاوت با این قیمت‌هاست لذا مشکل دیگری که درست کرده این است که بانک‌ها در پس گرفتن وام‌ها هم مشکل‌دارند و معوقات یکی از معضلات مهم بانک‌هاست.

وی خاطرنشان کرد:‌ باید به‌جای اینکه سرمایه‌ها به شکل خرد توزیع شود آن‌ها را در اختیار شرکت‌های صلاحیت‌دار قرار بگیرد نه اینکه صرفاً دوباره عده‌ای دکان خودشان را باز کنند.

افضلی در پایان تأکید کرد: اگر همه کارها در حوزه مسکن را انجام دهیم اما مثلا نیاز ما به 900 هزار مسکن باشد ولی 200 هزار مسکن تولید کنیم، قاعدتاً عرضه متناسب با تقاضا نیست، به همین دلیل باید بخش تولید مسکن را جدی بگیریم و چندین شرکت متخصص وارد کنیم تا بتوانند با استفاده از فنّاوری‌های نوین ساختمان به بازار عرضه کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها