عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین:

مالیات بر خریدوفروش مسکن بشدت در مدیریت بازار مسکن موثر است

افزایش میزان اجاره بها در حالی ادامه دارد که تعیین برخی از قیمت ها در مناطق مختلف تهران بر اساس سلیقه است و قانون و مصوبه های اجرایی در آن نقشی ندارد. بر اساس آخرین گزارش ها میزان اجاره بها در برخی از مناطق تهران تا مرز 40 درصد افزایش بالا رفته است اما کندوکاو بیشتر نشان می دهد میزان افزایش اجاره بها در مواردی به بیش از 50 درصد قیمت قبلی هم می‏رسد که البته حاکی از عدم نظارت کافی بر روی کار بسیاری از بنگاه های معاملات املاک است.
کد خبر: ۱۲۰۶۴۹۳
تعیین قیمت دل بخواهی، یکی از دلایل افزایش 40 درصدی اجاره بها / هیچ قاعده‌ای درکار نیست

به گزارش جام جم آنلاین ، نرخ تورم، میزان تقاضا بر عرضه مسکن، اثرات تحریم‎ها بر روی مصالح ساختمانی و افزایش قیمت آنها، افزایش قیمت مسکن و افزایش روی آوردن عموم مردم به اجاره نشینی و چندین دلیل دیگر از جمله دلایل اصلی برای افزایش قیمت اجاره بها هستند، افزایشی که بر اساس ارزیابی ها غیرمنطقی و خارج از توان حجم عظیمی از مردمان ساکن شهر توصیف می‏شود.

البته به نظر می رسد در بلوای گرانی بازار مسکن ، سوء استفاده های گوناگون نیز بر شدت افزایش تصاعدی اجاره بها اثر گذاری داشته و باعث تغییر در عدد در نظر گرفته شده برای رهن و اجاره شده است. این افزایش اجاره بسیاری از ساکنان مناطق بالادست را مجاب به کوچ به مرکز شهر، مرکزنشینان را به پایین شهر و پایین شهری ها را به حاشیه های شهر کرده است.

مدیر یک بنگاه در منطقه مولوی در این رابطه گفت:‌ اجاره بها در منطقه مولوی تا 30 درصد افزایش قیمت داشته است؛ این روند افزایشی از سه ماه پیش بر اساس نرخ تورم آغاز شد و تا اکنون نیز ادامه دارد و فکر می کنم با توجه به شرایط کنونی حتی بیشتر از این هم بشود.

وی درباره حداقل قیمت اجاره بها در این منطقه عنوان کرد: به طور میانگین برای رهن متری یک میلیون است و از حداقل 40 میلیون رهن آغاز می‎شود. بر اساس گفته این بنگاه دار برخی از مالکان قیمت های خارج از عرف و غیرقانونی تعیین می کنند و باعث تشدید اوضاع بدِ اجاره بها می شوند.

افزایش اجاره، سقوط امکانات و کیفیت

در بلوای افزایش اجاره بهای مسکن در سراسر مناطق تهران شرایطی به وجود آمده است که در آن دیگر «قیمت» با «کیفیت و امکانات» هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند. در واقع افزایش امکانات و کیفیت یکی از اهرم های افزایش قیمت در مسکن است اما اکنون چنین شرایطی در بازار مسکن تقریبا صدق نمی کند، بدان معنا که واحدهای قدیمی ساز ، بدون آسانسور ، فاقد پارکینگ و انباری و واقع شده در بن بست و یا مناطقی پرت و نامناسب با قیمت‎هایی غیرمنطقی به متقاضیان اجاره عرضه می شوند.

در این رابطه نیز یک صاحب املاک در منطقه هشت در گفت و گو با خبرنگار جام‎جم آنلاین گفت: موقعیت جغرافیایی مسکن و قدیمی ساز و نوساز بودن آن قطعا در قیمت ها موثر است اما مسئله ای که اکنون وجود دارد این است که بی‎کیفیت بودن یک آپارتمان دیگر دلیلی برای ارزان بودن آن نیست، اکنون حتی در مکان های نه چندان ایده آل که حتی امکاناتی مثل پارکینگ اختصاصی هم ندارند قیمت ها واقعا گزاف است. این اجاره بها حتی درباره منازلی مسکونی با قدمت 30 سال ساخت هم صدق می کند.

این بنگاه دار با بیان اینکه روند افزایش اجاره بها از اواخر سال 97 آغاز شده و تاکنون نیز ادامه دارد ، تصریح کرد: میزان افزایش اجاره بها در منطقه هشت تهران بین 40 تا 50 درصد تخمین زده می شود. این قیمت ها بر اساس نرخ تورم است. البته این افزایش بیشتر حول همان 40 درصد برمی گردد و افزایش 50 درصدی همه گیر نیست و «فعلا» به برخی مناطق خاص تعلق دارد.

معضل «دل بخواهی»

دوباره به یکی از مشکلات بازار مسکن برمی‌گردیم، مشکلی به نام تعیین دل بخواهی قیمت‌ها. در این روند نه‌تنها بنگاه‌داران که مالکان واحدهای مسکونی نیز نقش دارند. درواقع سوءاستفاده از متقاضیان اجاره مسکن در بازار آشفته کنونی در تمامی مناطق موج می‌زند. بانیان افزایش قیمت اصلاً به این فکر می‌کنند که یک خانواده با سطح متوسط رو به پایین چگونه می‌تواند با شرایط کمرشکن اقتصادی از پس این هزینه‌های به‌شدت سنگین بربیاید.

این بنگاه‌دار ساکن در منطقه هشت در رابطه باوجود داشتن این شرایط نیز یادآور شد: ثباتی برای تعیین قیمت اجاره‌بها وجود ندارد و لازم است که مراجع ذیصلاح در این رابطه نظارتی کامل داشته باشند و قانون را اعمال کنند و برای کسانی که چنین التهابی را رقم می‌زنند، جرائم بازدارنده‌ای در نظر بگیرند.

وی افزود: مردم چاره‌ای ندارند جز اینکه با این اجاره‌بها کنار بیایند. اگر واقعاً ناچار باشند باید به حاشیه‌های شهر بروند که برای آنها مشکلات فراوانی را به همراه خواهد داشت.

این صاحب املاک داری خاطرنشان کرد: میزان اجاره‌بها در منطقه هشت متفاوت است. یک آپارتمان 50 متری که قبلاً با رهن 20 میلیون و اجاره‌بهای 800 هزار تومان در اختیار مستأجر قرار می‌گرفت اکنون با رهن 20 میلیون و اجاره‌بهای یک‌میلیون و 400 هزارتومانی به مشتری عرضه می‌شود.

وی در پایان گفت: میزان خریدوفروش در این منطقه نیز قیمت‌های مختلفی دارد اما به‌هرحال از متری 9 و نیم میلیون تومان آغاز می‌شود و تا 11 میلیون هم می‎رسد.

شوک تخریب‌کننده درراه است؟!

چندی پیش با رئیس انجمن انبوه‎سازان مصاحبه‌ای داشتیم که مهم‌ترین بخش آن گفت‌وگو این بود: « افزایش قیمت مسکن در سال آینده شوکی دو برابر و تخریب‌کننده خواهد بود و میزان اجاره‌بها تا مرز دو برابر هم می‌رسد».

البته پیش‌بینی این مقام مسئول هنوز به وقوع نپیوسته است اما با مشاهده قیمت‎های کنونی بازار مسکن و حتی اجاره‌بها به نظر می‌رسد که متأسفانه چنین پیش‎بینی تأسف‌برانگیزی در آینده‌ای نزدیک تبدیل به واقعیت خواهد شد. اکنون میزان افزایش اجاره‌بها تا 40 درصد هم تخمین زده‌شده است ، رقمی که به نظر می‌رسد در ماه‌ها و حتی هفته‌های آینده بیشتر خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها