نماینده سابق مجلس در گفت‌وگو با جام جم آنلاین:

نقش عوامل داخلی آمریکا و اسرائیل برای کشاندن مسئولین به مذاکره

یک استاد دانشگاه تهران با تأکید بر اینکه وقتی می‌خواهیم در مورد مذاکره با آمریکایی‌ها صحبت کنیم اول باید هدف طرف مقابل را بشناسیم ادامه داد: اگر او دنبال مذاکره نباشد و ما دنبال مذاکره باشیم این مسئله در مسیر پیشرو شکاف ایجاد می‌کند، اکنون هم هدفی که آمریکایی‌ها دنبال می‌کنند مذاکره نیست و لذا کسانی که صحبت از مذاکره در وضعیت فعلی می‌کنند در بهترین حالت نسبت به سیاست‌های آمریکا بی‌اطلاع هستند.
کد خبر: ۱۲۰۳۱۱۹
اراده دولت شرط لازم برای ابتکار دور زدن تحریم‌ها / پیشنهاد دهندگان فعلی مذاکره با آمریکا از سیاست‌ بی‌اطلاعند

محمد جمشیدی استاد دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم آنلاین در خصوص تهدید آمریکایی‌ها برای صفر کردن تولید نفت ایران با تأکید بر اینکه این تهدید امکان‌پذیر نیست خاطرنشان کرد: ایران می‌تواند به شیوه‌های مختلف از طریق شرکای اقتصادی خود نفتش را بفروشد که این‌یک امر واقعی است نه یک موضوع شعاری یا خیالی.

جمشیدی در ادامه بابیان اینکه لازم است دولت اراده لازم برای استفاده از ظرفیت‌های صادرات نفت را داشته باشد یادآور شد: کشور قبلا هم این کار را انجام داده و ایران با وجود فشارهای که وارد می‌شده توانسته است نیازهای اساسی خود را برطرف کند.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو بابیان اینکه در خصوص راه‌حل‌های سیاسی پیش‌روی کشور در موضوع تحریم‌های آمریکا با تأکید بر اینکه در این خصوص راه‌حل سیاسی هم وجود دارد اظهار کرد: با این حال راه حل سیاسی آن از مسیر آمریکا عبور نمی‌کند بلکه الآن اقتصاد اصلی جهان در آسیا است و آسیایی‌ها هم به نفت ما نیاز دارند.

این استاد دانشگاه تهران افزود:‌ الآن چین قدرت بزرگ اقتصادی جهان است و به خاطر رقابتی که با آمریکایی‌ها دارند هیچ‌گاه کشورهایی مانند ایران را که در رقابت با آمریکا هستند رها نمی‌کنند؛ آن‌ها به ما نیاز دارند و ما هم احتیاجاتی داریم که آن‌ها می‌توانند برطرف کنند.

وی با تأکید بر اینکه راه‌حل اصلی در برابر تهدید آمریکایی‌ها برای صفر کردن نفت ایران این است که مسیرهای غیرآمریکای را در اقتصاد جهانی شناسایی و دنبال کنیم خاطرنشان کرد: اخیراً کنفرانس یک جاده یک کمربند به‌عنوان طرحی که آمریکا را نگران کرده در چین برگزار شد؛ این‌یک پروژه کاملاً اقتصادی و راهبردی است که حدود 150 کشور جهان را در خودش ادغام می‌کند و ظرفیت بسیار بزرگی است که بارها و بارها نسبت به آن تأکید شده است و ایران هم باید از این ظرفیت‌ها مانند دیگر کشورها استفاده کند.

جمشیدی بابیان اینکه درواقع مسیر کار اقتصادی احتیاج به ابتکار دارد اظهار کرد: ابتکار در موضوع تحریم‌ها امکان‌پذیر است ولی باید اراده‌ای توسط دولت وجود داشته باشد تا این ابتکارات اجرایی شود.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در واکنش به برخی اظهارنظرها در خصوص گفت‌وگو با آمریکایی‌ها برای خروج از فشار اظهار کرد: تجربه‌ای که ما از مذاکره با آمریکا داشته‌ایم نشان می‌دهد، هرجایی که ایران از خود نقطه‌ضعفی نشان دهد طرف مقابل بیشتر جلو می‌آید و حتی زمان مذاکرات برجام هم آمریکایی‌ها تعامل با خود را این‌گونه تفسیر می‌کردند که ایران چون گزینه‌ای ندارد و نیاز به رفع تحریم‌ دارد پای میز مذاکره آمده و لذا فشار حداکثری می‌آوردند که درنتیجه امتیاز گیری در فرآیند مذاکرات برجام هم انجام می‌شد.

این استاد دانشگاه تهران ادامه داد: الآن واقعیتی که وجود دارد این است که با توجه به اختلاف دیدگاه‌هایی که در تیم ترامپ با محوریت بولتون و پمپئو وجود دارد اساساً دنبال مذاکره واقعی نیستند و با مطرح کردن خواسته‌های حداکثری به دنبال تلاش برای تغییر نظام هستند.

وی بابیان اینکه خواسته‌های که از طرف آمریکایی‌ها برای مذاکره مطرح‌شده همگی دلالت بر این دارد که آن‌ها دنبال مذاکره نیستند خاطرنشان کرد: حتی همه کارشناسان غیر ایرانی هم تأکیددارند این شرط‌گذاری‌های برای انجام یک مذاکره واقعی و صادقانه نیست و آمریکایی‌ها در مواردی که اعلام می‌کنند مذاکره می‌خواهیم درواقع در یک فضای تبلیغاتی می‌خواهند به دنیا نشان دهند به دنبال مذاکره با ایران هستند.

جمشیدی افزود: صحبت‌های که پمپئو در دانشگاه تگزاس مطرح کرد کاملاً دلالت بر این مسئله دارد که آن‌ها به دنبال فشار اقتصادی بر جامعه، ایجاد ناامنی داخلی و براندازی هستند.

وی با تأکید بر اینکه وقتی می‌خواهیم در مورد مذاکره با آمریکایی‌ها صحبت کنیم اول باید هدف طرف مقابل را بشناسیم ادامه داد: اگر او دنبال مذاکره نباشد و ما دنبال مذاکره باشیم این مسئله در مسیر پیشرو شکاف ایجاد می‌کند، اکنون هم هدفی که آمریکایی‌ها دنبال می‌کنند مذاکره نیست و لذا کسانی که صحبت از مذاکره در وضعیت فعلی می‌کنند در بهترین حالت نسبت به سیاست‌های آمریکا بی‌اطلاع هستند.

این استاد دانشگاه در پایان اظهار کرد: در شرایط فعلی حتی اگر وارد مذاکره با آمریکا هم بشویم هیچ تضمینی وجود ندارد که بتوانیم از آن‌ها امتیازی بگیریم و حتی اگر توافقی کردیم، به آن پایبند باشند؛ آن‌ها می‌خواهند پله‌به‌پله شمارا ضعیف کنند تا هدف اصلی خود را به دست آورند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها