فروش فوری محصولات دو شرکت بزرگ خودروسازی در روزهای اخیر یکی از مهم‎ترین مباحث روز اقتصادی در کشور بود. اما به نظر می‎رسد نحوه فروش فوری آن‌طور که دلخواه مصرف‌کننده ایرانی است پیش نمی‎رود و معضلاتی را پدید آورده است.
کد خبر: ۱۲۰۲۲۷۲
دلالان، آفت بزرگ فرآیند فروش فوری خودرو / تنظیم بازار خودرو با کمک فروش فوری به‌شرط رعایت انصاف

به گزارش جام جم آنلاین ، در ابتدای این طرح بسته شدن سامانه فروش از سوی یکی از شرکت‎های خودروسازی انتقادات زیادی را رقم زد و اکنون نیز از افزایش قیمت محصولات فروش فوری گفته می‎شود.

دراین‌باره محمد ابراهیم‎زاده کارشناس صنعت خودرو در این رابطه به جام جم آنلاین گفت: فروش فوری یک راهکار برای تنظیم قیمت بازار است اما باید همیشه این موضوع را مدنظر داشته باشیم که مدیریت صنعت خودروی ما ناکارآمد است و به همین دلیل راهکارهای ارائه‌شده از سوی همین مدیریت در حجم زیادی ناکارآمد خواهند بود و فایده‌ای برای مصرف‌کننده ایرانی ندارد.

ابراهیم‎زاده عنوان کرد: در جریان دقیق آنچه در فرآیند افزایش قیمت خودرو می‎افتد نیستم و اطلاع دقیقی از افزایش قیمت و یا تنظیم قیمت حاصل از این روند ندارم اما نکاتی را باید یادآور شوم. بدیهی است که در فرآیند فروش فوری محصولات دو شرکت بزرگ خودروسازی برخی از موقعیت استفاده کرده‎اند. بزرگ‎ترین آفت این روند دلالانی هستند که حضوری فعال در این زمینه‌دارند و در فرآیند تنظیم قیمت اخلال ایجاد می‎کنند. این دلالان همیشه سهم عمده‏ای در افزایش قیمت‎ها دارند و از آن به‌شدت سود می‎برند.

این کارشناس صنعت خودرو افزود: صنعت خودروی ما یک صنعت رقابتی محسوب نمی‎شود بنابراین تمرکز بر روی کیفیت وجود ندارد اما در مقابل سوء‎استفاده‎هایی در رابطه با افزایش قیمت خودرو می‎شود. بزرگ‎ترین عامل این سوءاستفاده گری‌ها همین دلالان هستند که از بزرگ‌ترین اخلال‌کنندگان در اقتصاد کشور محسوب می‌شوند.

وی در ادامه گفت: اگر صنعت خودروی ما رقابتی بود و اگر شیوه قیمت‎گذاری به شکلی منصفانه انجام می‎شد آنگاه دیگر شاهد سوء استفاده‎گری در بازار فروش فوری نبودیم و این افزایش قیمت‎های غیرمنطقی و گاه و بیگاه اتفاق نمی‎افتاد.

ابراهیم‎زاده بیان داشت: وقتی ما پیشنهادی را جهت تنظیم قیمت خودرو در بازار ارائه می‎دهیم باید انتظار داشته باشیم که همه چیز مطابق طرح اولیه پیش برود. در این روند اگر مشاهده کردیم که همه چیز برعکس است و مثلا بر خلاف اهداف اولیه قیمت خودرو افزایش یافته ، بیش از آنکه بر روی این افزایش قیمت فکر کنیم باید بر روی سهل انگاری ، سوء استفاده‎گری و بدقولی مسئولان معطوف شویم و آنها را پای میز محاکمه بکشانیم.

کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد: شناسایی دلالان شناخته شده در عرصه خودرو کار مشکلی نیست. به راحتی می‎توان آنها را شناسایی کرد و متوجه شد چه کسانی در پشت پرده قرار دارند و چه کسانی نقش محرک را ایفا می‎کنند.

وی در پایان گفت: با صرف‌نظر از مسائلی همچون دلالی و دیگر آفت‌های صنعت خودرو باید بگویم طرح فروش فوری در صورت رعایت همه جوانب و به کار بردن شیوه منصفانه‌ای می‌تواند به صورت نسبی در تنظیم بازار قیمت خودرو اثر گذار باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها