مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر در نشست با اصحاب رسانه اعلام کرد؛

کسب رتبه اول از بین ۳۳ اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کشور

مدیرعامل جهاد نصر اظهار کرد: شاید ما طی صدسال گذشته هم این حجم آب را در ورودی سدهای خود نداشته‌ایم، حال در این شرایط قطعا اگر سدهای احداث شده در کشور نبود خسارت ما بسیار بیشتر از الان بود.
کد خبر: ۱۲۰۰۲۷۵
نقش سدهای کشور در جلوگیری از افزایش خسارت سیل/ توجه ویژه رهبری به آبخیزداری

محمد جواد صالحی‌نژاد مدیرعامل موسسه جهاد نصر در گفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم آنلاین در خصوص وضعیت مدیریت منابع آبی کشور با بیان اینکه سیل اخیر دوره بازگشت خیلی زیاد دارد اظهار کرد: بالای صد یا دویست سال را در خصوص دوره بازگشت سیل اخیر مطرح می‌شود که معنای این مطالب آن است که شاید ما طی صدسال گذشته هم این حجم آب را در ورودی سدهای خود نداشته‌ایم، حال در این شرایط قطعا اگر سدهای احداث شده در کشور نبود خسارت ما بسیار بیشتر از الان بود.

صالحی‌نژاد با بیان اینکه دستکاری‌ها در طبیعت موجب افزایش خسارت‌های سیل و مشکل شدن مواجه با آن شده است، خاطرنشان کرد: طرح‌هایی مانند آبخیزداری بالای سدها می‌تواند در کنار خود سدها در خصوص مبارزه با سیل کمک کند.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با بیان اینکه اکنون بدلیل افزایش حجم آب پشت سدها برای حفاظت از آنها وزارت نیرو مجبور است خروجی سدها را افزایش دهد اظهار کرد: البته این خروجی موجب ایجاد زحماتی برای مردم پائین دست سدها می‌شود که دولت و نیروهای سپاه، ارتش و مردم همه بسیج شده‌اند تا خسارت ناشی از سیل را کاهش دهند.

مدیرعامل جهاد نصر با ابراز امیداوری نسبت به اینکه نعمت وارد شده در بارندگی‌های اخیر بیش از زحمت آن باشد ادامه داد: از سوی دیگر این اتفاق هشداری برای ما است تا در آینده پروژه‌ها و طراحی‌هایی که در ارتباط با مسائل آبی داریم را با دقت خیلی بیشتری انجام دهیم و بتوانیم با کنترل سیل‌ هم خسارت‌ها را به حداقل برسانیم و هم استفاده از آنها را بیشتر کنیم، با این وجود در زمان فعلی هم همبستگی مردم و مسئولین در خصوص به حداقل رساندن خسارت‌ها کمک کننده است.

وی با بیان اینکه اکنون در خدمت دوستان مدیریت بحران استان خوزستان هستیم و امکاناتی را برای کاهش خسارات در اختیار آنها قرار داده‌ایم، ادامه داد: به طور مثال قطعا سدهای خود این استان هم بسیار توانسته کمک کنده باشد و واقعا اگر این سدها نبود خیلی از جاهای استان دچار خسارت می‌شد که این خود نشان دهند نقش بسیار مهم سدهاست البته شاید اگر به مسائل آبخیزداری توجه بیشتری می‌شد ما بهتر می‌توانستیم حجم سیلاب‌هایمان را کنترل کنیم.

صالحی‌نژاد در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به اینکه کشور چندین سال با خشکسالی مواجه بود خاطرنشان کرد: آورد این حجم از آب در کشور می‌تواند منابع ما را تغذیه کند و اکنون در برخی از نقاط کشور که حجم بارندگی کمتر بوده با تقویت منابع آب‌های زیرزمینی موجب خوشحالی کشاورزان شده و در جا‌هایی هم که خسارت وارد شده باز منابع آبی مطمئنی را پشت سدها یا در مسیرهایی که آب انتقال کرده دخیره شده است البته طبیعتا خسارت‌هایی هم وارد شده است که باید آنها را به حداقل رساند.

مجری سابق طرح انتقال آب به دشت سیستان در ادامه اظهار کرد: این طرح برای استفاده بهینه از مصرف آب در نظر گرفته شده که با الگوی کشت مناسب، هم موجب افزایش بهره‌وری آب و هم افزایش عملکرد در واحد سطح خواهد شد.

صالحی‌نژاد با بیان اینکه قبل از اجرای این طرح درآمد مردم منطقه خیلی قابل توجه نبود و عملکرد آنها در واحد سطح پائین بود ابراز امیداوری کرد: در کنار تصمیم وزارت کشاورزی برای اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در مزرعه و الگوی کشت مناسبی ان‌شاءالله با تکمیل این طرح که الان بالای 90 درصد پیشرفت فیزیکی داشته درآمد خوبی برای کشاورزان حاصل شده و خوشبختانه آورد رودخانه هیرمند هم نسبت به پارسال خیلی بهتر بوده و نگرانی‌هایی که در خصوص تامین منابع آب این پروژه وجود داشت به حداقل رسیده است.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به اینکه سدهای معیشتی یا سدهای کوتاه در پروژه‌های آبخیزداری یا پروژه‌های پخش سیلاب استفاده می‌شود خاطرنشان کرد: چند سالی این موارد که برای تغذیه پائین دست منابع آبی بسیار مناسب است توسط نظام، دولت و به خصوص مقام معظم رهبری توجه خاصی به آنها و بحث آبخیزداری شده است و در بودجه‌های سنواتی هم اجازه داده شده از صندوق توسعه ملی سالانه پول خوبی برای پروژه‌های آبخیزداری در نظر گرفته شود و فکر می‌کنم برای سال 98، 150 میلیون یورو در این خصوص در نظر گرفته شده که مبلغ خوبی است.

مدیرعامل جهاد نصر در پایان اظهار کرد: قطعا اگر سدهای بزرگی مانند سد بختیاری که پیش از این مطرح شده بود ساخته می‌شد در جلوگیری از خسارات سیل اخیر بی‌تاثیر نبود و شاید با توجه به اتفاقی که اکنون افتاد تصمیم‌گیری در خصوص احداث این سد انجام شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها