رئیس اتحادیه مشاوران املاک در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین:

قیمت مسکن سال 98 جهش نخواهد داشت/ صنعتی‌سازی مسکن تنها راه حل موجود

رئیس اتحادیه مشاوران املاک اظهار کرد: افزایش قیمت مسکن سال آینده از شاخص تورم عبور نخواهد کرد با این حال بدون صنعتی‌سازی مسکن افزایش معمول خود را خواهد داشت.
کد خبر: ۱۱۹۵۷۱۱
قیمت مسکن سال 98 جهش نخواهد داشت/ صنعتی‌سازی مسکن تنها راه حل موجود

مصطفی‌ قلی‌خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک در گفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم آنلاین در خصوص پیش‌بینی قیمت مسکن در سال 98 با اشاره به اینکه در بعد از انقلاب چهار بار افزایش قیمت جهشی مسکن در سال‌های 68، 86، 91 و 97 اتفاقی افتاده است اظهار کرد: سال 91 همزمان با اینکه قیمت دلار به یکباره بالا رفت، قیمت منزل هم سه برابر شد اما بعد از آن قدرت خرید مردم پائین آمد و در نتیجه آن، خرید و فروش راکد و به طرف ثبات قیمتی حرکت کرد.

خسروی در ادامه با اشاره به جهش قیمتی مسکن در سال 97 خاطرنشان کرد: هرچند عرضه و تقاضا مسکن به هم خورده و در 5 سال گذشته آن مقداری که باید خانه نساختیم و به جای آن به قول آقای رئیس‌جمهور و آقای آخوندی نگاه به ناوبری‌های دیگر بوده است با این حال براساس تجربه سال‌های 68، 86 و 91 می‌توانیم پیش‌بینی کنیم روند قیمتی آینده نمی‌تواند به یک باره جهشی مانند سال 97 داشته باشد.

وی تاکید کرد: چون قدرت خرید مردم به آن اندازه نیست که بتواند افزایش قیمت جهشی داشته باشد، افزایش قیمت مسکن سال آینده از شاخص تورم عبور نخواهد کرد با این حال بدون صنعتی‌سازی مسکن افزایش معمول خود را خواهد داشت.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک همچنین با بیان اینکه آقای اسلامی می‌گویند که نگاه من به ساخت و ساز است اظهار کرد: ان‌شاءالله در سال آینده نگاه‌شان پرسرعت‌تر باشد چون 174 شغل کلیدی به این کار بستگی دارد.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با بیان اینکه به هر شکل دنیا آبستن حوادث بسیار زیادی است و پیش‌بینی را بسیار سخت می‌کند خاطرنشان کرد: براساس آن ‌چیزی که ما تجربه کرده‌ایم می‌دانیم قیمت مسکن در سال 98 زیر شاخص تورم افزایش خواهد داشت اما از سوی دیگر هر نوع فعل و انفعالات مالیاتی بر روی مسکن، افزایش قیمت آن را به همراه خواهد داشت.

خسروی در پاسخ به این سوال که مالیات بر مسکن‌های خالی و خرید و فروش آن تجربه مورد تائید در جهان است با بیان اینکه فرهنگ ما با خیلی از جاهای دنیا فرق می‌کند ادامه داد: فرهنگی که وقتی جنگ می‌شود طرف النگو و بز خود را برای نظام می‌دهد با هیچ جای دیگری قابل مقایسه نیست و براین اساس اینکه بخواهیم با مالیات تعادل قیمت را ایجاد کنیم به عقیده من برای کشور ما جواب نمی‌دهد.

وی رساندن تولید مسکن به حد عالی را تنها راه حل تعادل قیمت مسکن در کشور دانست و اظهار کرد: مثلا اکنون چین بدلیل آن جمعیت بالا در بیابان‌های خود در حال ساخت مسکن است و می‌گوید برای نسل آینده می‌سازم، سوال این است که ما برای نسل آینده خود چه کاری انجام داده‌ایم؟

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تاکید کرد: ما باید به سرعت به سمت صنعتی‌سازی برویم چون با وجود موالید کشور و همچنین مهاجرت‌ها این مساله اجتناب‌‌ناپذیر است.

خسروی با تاکید براینکه صنعتی‌سازی با انبوه‌سازی فرق می‌کند اظهار کرد: صنعتی‌سازی موجب می‌شود ساخت ساختمان این مقدار طول نکشد مثلا یک ساختمان 5 طبقه به جای اینکه در 5 سال ساخته شود حداکثر در 7 الی 8 ماه آماده خواهد شد.

وی همچنین با تاکید براینکه اگر به سمت صنعتی‌سازی ساختمان حرکت نکنیم هیچ‌گاه پتانسیلی آن را نخواهیم داشت اظهار کرد: از طرف دیگر اگر حرکت کنیم و سرمایه‌دارها را در این زمینه تشویق کنیم آن زمان می‌توان صنعتی‌سازی را انجام داد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک افزود: برای صنعتی‌سازی باید خود وزارت مسکن از سرمایه‌داران بخواهد کارخانه‌‌های لازم را احداث کنند تا در آن مثلا انبوه سقف‌ها یا دیوارهای بتنی آماده را تولید شود.

وی در بخش پایانی این گفت‌وگو در خصوص مسکن مهر اظهار کرد: فارغ از جانمایی و مصالح استفاده شده در خانه‌ها ولی از سال 86 که ساخت مسکن مهر شروع شد توانست جو روانی بازار مسکن را کنترل کند اما در طرف مقابل آقای آخوندی گفتند که ما می‌خواهیم مسکن اجتماعی بسازیم ولی در تمام مدت 5 سال وزارت خود حتی استارت این کار را هم نزدند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها