عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در گفت‌وگو با جام جم آنلاین:

اجلاس ورشو نشان دهنده افزایش روزافزون هزینه‌ دشمنی با ایران است

«مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا که در هفته‌های گذشته، برای تعمیم دستور کار نشست ورشو به همه تحولات خاورمیانه، تحت فشار بوده است، بار دیگر بامداد پنجشنبه در گفت وگو با شبکه تلویزیونی «پی‌بی‌اس» گفت که این نشست بر موضوع ایران متمرکز نیست.
کد خبر: ۱۱۹۱۹۰۱
وزیر خارجه آمریکا بار دیگر برعدم تمرکز نشست ورشو بر موضوع ایران تاکید کرد

به گزارش جام جم آنلاین از ایرنا، زمانی که مجری برنامه از او درخصوص اظهارات جنگ طلبانه روز چهارشنبه «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی پرسید، پمپئو با ابراز بی‌اطلاعی از این اظهارات گفت که موضوع این نشست، نه صرفا ایران که «صلح و ثبات خاورمیانه» است.

اشاره مجری به صحبت‌های نتانیاهو در حاشیه نشست مذکور است که در جمع خبرنگاران، از دیدار با رهبران کشورهای عرب با هدف دستیابی به «منفعت مشترک ناشی از جنگ با ایران» سخن گفته بود.

این اظهارات بعدها از شبکه‌های اجتماعی مربوط به نتانیاهو حذف و واژه جنگ با «مقابله» جایگزین شد.
ادعای پمپئو در شرایطی است که پیشتر در بیانیه مشترک وی با وزیر خارجه لهستان نیز به ایران اشاره نشده و از موضوعات دیگری نام برده شده بود.

رسانه ها در هفته های گذشته از تهدید کشورهای متحد آمریکا به عدم شرکت در این نشست، درصورت تمرکز بر ایران نوشته بودند.

در نشست ورشو که با میدان‌داری آمریکا برگزار می‌شود، قدرت‌های جهانی و بازیگران اصلی منطقه‌ای غایب هستند، اما متحدان آمریکا از جمله عربستان، امارات و رژیم صهیونیستی، برای پیشبرد طرح ایران هراسی حضوری پررنگ دارند.

در همین ارتباط، پمپئو در ادامه اظهارات خود در مصاحبه با «پی بی اس» گفت: شما نمی‌توانید از ثبات خاورمیانه صحبت کنید، مگر اینکه به نفوذ گسترده ایران در منطقه هم بپردازید.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه، مدعی دخالت ایران در کشورهای منطقه، به ویژه سوریه، عراق و یمن شد.

این در شرایطی است که آمریکا خود بدون اجازه از دولت قانونی سوریه، نیروهای نظامی خود را به این کشور گسیل کرده است؛ سال‌ها بعد از تجاوز نظامی به عراق، همچنان در این کشور پایگاه دارد و نیز با حمایت از ائتلاف نظامی به سرکردگی عربستان سعودی، یمن را پیوسته هدف بمباران قرار داده است.

پمپئو بدون اشاره به دخالت‌های متعدد آمریکا در کشورهای منطقه، در ادامه کارزار ایران‌ هراسی خود، مدعی شد که کشورهای دنیا از سوی تهران در خطر هستند.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه اظهارات مداخله‌جویانه گفت: ما از ایرانی‌ها نمی‌خواهیم که از آمریکا حمایت کنند. ما برعکس می‌خواهیم که خود به وضعیت کشورشان رسیدگی کنند.

وی با طرح مجدد ادعاهای گذشته، تهران را به نقض حقوق بشر نیز متهم کرد.

این اظهارات در شرایطی است که آمریکا طی ماه‌های گذشته به موجب چشم‌پوشی از قتل فجیع «جمال خاشچقی» روزنامه‌نگار سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول، مورد انتقاد شدید نهادهای حقوق بشری بوده است.

در نشست ورشو که روزهای چهارشنبه و پنجشنبه برگزار می‌‎شود، عربستان سعودی و امارات به عنوان دو متحد اصلی آمریکا حضور دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها