سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان اعلام کرد؛

آمادگی ایران برای غنی سازی ۱۹۰ هزار سو

سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان گفت: برای افزایش غنی سازی اورانیوم به ۱۹۰ هزار سو آمادگی لازم وجود دارد.
کد خبر: ۱۱۹۱۱۴۹
آمادگی ایران برای غنی سازی ۱۹۰ هزار سو

به گزارش جام جم آنلاین از خبرگزاری صدا و سیما، بهروز کمالوندی در مراسم افتتاح ساختمان مرکزی پارک علم و فنآوری قزوین که به نام دکتر علی اکبر صالحی نامگذاری شده است، گفت: باید نگاه کنیم که کشور‌های پیشرفته چگونه به پله‌های ترقی رسیده اند و ما نیز دیپلماسی را بشناسیم و از آن برای اعمال قدرت استفاده کنیم.

وی افزود: در گذشته قدرت فقط در ابزار دفاعی بود، اما امروز در علم و فناوری کشورمان با اتکا به نیرو‌های جوان خود حرف زیادی برای گفتن دارد.

معاون امور بین الملل سازمان انرژی اتمی گفت: در صورت لزوم شرایط برای افزایش سطح غنی سازی اورانیوم از سه درصد به ۲۰ درصد نیز فراهم است.

کمالوندی افزود: با توجه به خلف وعده کشور‌های ۱+۵ در ایفای تعهدات، پیش بینی‌های لازم برای باز طراحی راکتور اراک صورت گرفته است تا در ادامه فعالیت‌ها از آن استفاده کنیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان به استفاده از ماشین‌های جدید برای غنی سازی اورانیوم اشاره کرد و گفت: استفاده از ماشین‌ها و دستگاه‌های جدید در این زمینه در دستور کار قرار دارد و پیش بینی‌های لازم در این خصوص انجام شده است.

به گفته وی، جدیدترین دستاورد‌های هسته‌ای کشور در ۲۰ فروردین سال ۹۸ رونمایی می‌شود که یکی از مهمترین آن‌ها تولید انبوه اکسیژن ۱۸ است.

کمالوندی با بیان اینکه ساخت اکسیژن ۱۸ جهش بزرگی در علم شیمی اتمی کشور بود، ادامه داد: هم اکنون افزایش تولید ایزوتوپ (اتم)‌های پایدار این ماده برای مصارف پزشکی و دارویی در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه تنها پنج کشور دنیا می‌توانند اکسیژن ۱۸ را تولید کنند، بیان کرد: قیمت یک لیتر آب سنگین با اکسیژن ۱۸ حدود ۳۰ هزار دلار است که از گران بهایی این فناوری پیشرفته خبر می‌دهد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی به ابزار‌های صنعت و فناوری به عنوان یک دیپلماسی نوین اشاره کرد و گفت: پارک‌های علم و فناوری در کشور هنوز در دوران جنینی به سر می‌برند و پس از گذراندن دوران رشد و رسیدن به بلوغ می‌توانند دستاورد‌های بزرگی برای کشور داشته باشند.

کمالوندی اضافه کرد: تولید علم باید همراه با ثروت باشد و متاسفانه در کشور از هر ۱۰۰ مقاله علمی تعداد بسیار اندکی منجر به فعالیت صنعتی می‌شوند درحالیکه نسبت مقالات علمی و تولید صنعتی در کشور‌های پیشرفته از جمله آلمان یک به یک است.

وی بیان کرد: در حوزه انرژی اتمی دانشمندان توانمند و متخصصی داریم که اگر مسئولان کشور اراده کنند حتما در جایی قرار می‌گیریم که ده‌ها برابر قبل از برجام خواهد بود و در این زمینه هیچ نگرانی نداریم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشور تصریح کرد: پارک‌های علم و فناوری یک دوره جنینی ایجاد کرده اند، اما نمی‌توان فقط تولید علم کرد بلکه لازم است علم را به ثروت تبدیل کنیم تا سرمایه‌ها هدر نرود.

کمالوندی اضافه کرد: امروزه صد‌ها مقاله علمی داریم، اما باید آن‌ها به محصول تبدیل شود و منطقی نیست این همه سرمایه گذاری در تولید علم در آرشیو‌ها بماند و به محصول تبدیل نشود.

معاون امور بین الملل سازمان انرژی اتمی یادآورشد: تولید علم ما ۱۸ برابر متوسط جهانی است، اما در تولید محصول و ثروت عقب هستیم و مقالات برای ما در توسعه تاثیر زیادی نداشته است.

وی بیان کرد: پارک‌های علم و فناوری به عنوان مرکز کارشناسی باید ایده‌ها را شناسایی و بستر تبدیل آن‌ها به ثروت و محصول را مهیا کنند.

کمالوندی گفت: در قزوین هم با ساخت این ساختمان فضای بسیار مناسبی برای محققان ایجاد شده است که باید مورد حمایت قرار گیرد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران گفت: دکتر صالحی خدمات ارزشمندی به علم و دانش کشور ارائه کرده و نامگذاری این ساختمان به نام وی تجلیل از خدمات انسان والامقامی است که باید نامش در کشور یادگار بماند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها