جام جم آنلاین گزارش می‌دهد؛

گوشت؛ بودن یا نبودن مسئله این است

علیرغم اعلام نظر کارشناسی مسئولان صنعت دام مبنی بر متعادل شدن قیمت گوشت قرمز که کم‌کم جنبه فضایی به خود گرفته، اما لیست قیمت‌ها و جدول فروش فروشگاه‌ها نشان می‌دهد قیمت این ماده غذایی در بازار مصرفی مردم روزبه‌روز بالاتر می‌رود و این پروتئین اصلی در حال حذف شدن از سبد کالای خانواده‌هاست.
کد خبر: ۱۱۸۹۷۹۳
گوشت؛ بودن یا نبودن مسئله این است

به گزارش جام جم آنلاین، طبق آخرین آماری که وزارت جهاد کشاورزی منتشر کرده چیزی بالغ‌بر ۶۰۰ میلیون دلار گوشت قرمز به کشور واردشده است. از سوی دیگر بنا بر گفته مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام برای واردات هفته‌ای ۵۰ هزار رأس گوسفند زنده و تأمین گوشت قرمز گرم به قیمت ۴۰ هزار تومان برنامه‌ریزی‌شده است.

اما آنچه اکنون برای همگان جای سؤال و تردید ایجاد کرده این است که باوجوداین میزان از واردات گوشت قرمز یخی و حتی بالا بودن تولیدات دامی کشور چرا باید این محصول با افزایش قیمت هفتگی و بلکه روزانه مواجه شود.

بحثی که به‌شدت این روزها داغ شده و علاوه بر ایجاد نارضایتی میان مردم صدای قصابی‌ها را هم درآورده که همگی را چشم‌انتظار تدابیری درست و کارساز کرده است.

چندی پیش وزیر جهاد و کشاورزی، از معضلی به نام گرانی گوشت در بازار سخن گفت و اظهار کرد: برخلاف اینکه گوشت گرم گوسفندی در دو ماه گذشته بیش از دو برابر سال گذشته واردشده است، اما به دلیل وجود قاچاق، تقاضا بیشتر شده که امیدوارم با کنترل قاچاق و افزایش واردات، مشکل را حل کنیم.

قاچاقی که یکی از اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس معتقد است این اتفاق ارتباطی مستقیم با افزایش قیمت و عرضه و تقاضا دارد.

سید راضی نوری طی اظهارنظری درباره دلایل افزایش قیمت گوشت قرمز اعلام کرده: قاچاق دام زنده، به‌خصوص نوع ماده آن بسیار خطرناک است و در آینده مشکلات فراوانی برای کشور در بحث تولید و تأمین گوشت رقم خواهد زد که باید جلوی آن گرفته شود. زیرا این مسئله عامل اصلی افزایش قیمت گوشت در بازار است.

اما در مقابل این اظهارات برخی از دستگاه‌ها نیز معتقدند قاچاق دام تأثیر خیلی محدودی بر روی قیمت‌ها دارد و به آن حدی نیست که اینگونه نوسان‌های شدید را در بازار ایجاد کند تا جایی که حجتی، وزیر جهاد کشاورزی هم در این زمینه تأکید می‌کند علت افزایش قیمت گوشت، قاچاق نیست و اگر هم هست خیلی پایین است.

بر اساس آمارهای رسمی منتشرشده، ایرانی‌ها سالیانه 1 میلیون تن گوشت مصرف می‌کنند که بیشتر آن در داخل کور تولید می‌شود، و الباقی نیاز مردم از طریق واردات تأمین می‌شود.

بعد از بالا رفتن قیمت‌ها و کمیاب شدن گوشت قرمز گرم در بازار و البته گرانی بیش‌ازحد آن، دولت تصمیم گرفت درراستای تثبیت قیمت گوشت، میان 25 قلم کالای وارداتی با ارز 4200 تومان، گوشت قرمز را هم در لیست بگنجاند.

بررسی گزارش‌های مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی هم نشان می‌دهد برای واردات گوشت قرمز، 1.6 میلیارد دلار ارز در نظر گرفته‌شده است که گفتنی است گزارش‌های احصا شده از خروجی بانک مرکزی و وزارت صنعت نشان می‌دهد دولت برای تأمین 25 قلم کالای اساسی ازجمله گوشت از ابتدای سال تا پایان آذرماه سال جاری رقمی نزدیک به 11 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی تزریق کرده که این رقم نسبت به سال گذشته نیز رشد داشته است.

اما نکته و سؤال اصلی اینجاست چرا هیچ نهاد و ارگان وابسته‌ای به عرضه و توزیع گوشت قرمز مسئولیت قیمت‌های این روزهای بازار گوشت و دام را بر عهده نمی‌گیرد و این غذای گران‌قیمت وضعیتی شبیه به یک توپ را پیداکرده که هر از چند گاهی برای شانه خالی کردن از پاسخگویی میان مسئولین دست‌به‌دست می‌شود.

طولانی شدن صف‌های مردم برای تهیه گوشت یخی هم برای برخی رسانه‌ها هم تبدیل به یک خوراک خبری داغ شده تا هم شرایط بازار قیمتی ایران را زیر سؤال ببرند و هم بی‌تدبیری دستگاه‌های ذی‌ربط را به چالش بکشانند.

هرچند جدای از موج‌سواری برخی افراد و رسانه‌ها، برخی منتقدین داخلی هم به ایجاد صف‌های طولانی مردم برای تهیه گوشت آن‌هم به مقدار کم و بی‌کیفیت و البته کمی گران گوشت قرمز انتقاد دارند و از بارها سؤال و چرایی‌های مختلفی را بیان کرده‌اند اما هر بار یا بابی تفاوتی وزارت جهاد و کشاورزی مواجه شده‌اند یا پاس‌کاری واحد توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت.

حالا کمتر از 2 ماه به پایان سال و رسیدن عید باستانی نوروز باقی نمانده و وضعیت بازار و گرانی‌هایش هنوز هم داغ‌تر از هوای این روزهای زمستان است و متأسفانه پیگیری‌ها هم حاکی از آن است که برخی مسئولین یا طفره می‌روند یا ادعا می‌کنند اجازه ندارند و به آنها دستور داده برای اوضاع نا به سامان گوشت و گرانی‌اش حرف بزنند و پاسخگو باشند.

عدم پاسخگویی که گویا قرار است چرخش به نفع خیلی‌ها بچرخد و ضررش برای جیب خالی مردم باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
صمد
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
۰
۰
گوشت را كمی پخش میكنند و سپس به دلالان میدهند و آنها انبار میكنند به غذاخوریها میدهند دستهای پنهانی در كار است

نیازمندی ها