کارشناس صنعت خودروسازی در گفتگو با جام جم آنلاین:

دولت پایش را از مالکیت خودرو بیرون بکشد

یک کارشناس خودرو بابیان اینکه دولت بر قیمت‌گذاری صنعت خودرو کنترل و دخالت دارد اظهار کرد: این حمایت‌ها از سوی دولت نه‌تنها به ضرر تولیدکننده است که به ضرر مصرف‌کننده نیز تمام می‌شود، دولت اجازه دهد رقابت شکل بگیرد.
کد خبر: ۱۱۸۵۹۳۸
دولت پایش را از مالکیت خودرو بیرون بکشد

بیوک مرادلو نماینده کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با جام جم آنلاین با اشاره به مشکلات این صنعت در روزهای ناخوش این بازار و حمایت دولت از این صنعت اظهار کرد: دولت وظیفه دارد از هر صنعت تولیدی و تولید دفاع کند که تاکنون این وظیفه را به‌خوبی انجام داده است چراکه صنعت خودرو بخش عمده‌ای از اشتغال را در دست دارد و بعد از صنعت نفت دومین صنعت مهم در کشور است.

وی در ادامه افزود: صنعت خودرو توسعه و اشتغال ایجاد می‌کند و نمی‌توان به همین راحتی آن را تعطیل کرد و نمی‌توان صنعت خودروسازی و مصرف‌کننده را به‌واسطه حمایت دولت رو به روی‌هم قرار دارد، که برعکس، دولت دخالت‌هایی را در این حوزه دارد که نه به نفع صنعت است و نه به نفع مردم.

مرادلو با تأکید بر اینکه در فرایند قیمت‌گذاری و برخی حمایت‌ها به هر دو طرف آسیب می‌رسد گفت: دولت سعی می‌کند دائماً مالکیت خودش را بر صنعت خودروسازی حفظ کند که این مالکیت باید رها شود، از سویی دیگر در قیمت‌گذاری دخالت دارد و کنترل می‌کند، درصورتی‌که باید اجازه دهد در بازار رقابت ایجاد شد.

کارشناس خودروسازی بابیان اینکه قیمت‌های تمام‌شده بر فروش مؤثر است تصریح کرد: با توجه به ساختار موجود و ایجاد اشتغال دستوری، همه این موارد وجود دارد و قیمت‌های سربار قطعاً وجود دارد، اینکه فرآیند قیمت‌گذاری به چه صورت است دقیقاً مشخص نیست.

مرادلو با اشاره به انحصار این صنعت در بازار خودرو خاطرنشان کرد: آن چیزی که مشخص است بازار خودرو وضعیت خوبی ندارد، بالای 90 درصد بازار خودرو در دست دو خودروساز اصلی است و عملاً این اتفاق شرایط خوبی را رقم نمی‌زند؛ اما اینکه واژه انحصار را به آن اطلاق کنیم نه درست نیست.

وی افزود: تجمیعی بین خودروسازها وجود ندارد، صنعت خودرو خیلی مسئله دارد و باوجود تحریم‌ها بدتر هم شده است، دو خودروساز بزرگ از ایران رفته است و این‌ها مؤثر است.

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به کمک‌های پرداختی از طرف دولت به صنعت خودروسازی اظهار کرد: در ابتدا باید دید که چقدر از این کمک‌ها محقق شده است، وقتی دولت مدیریت می‌کند خیلی از تصمیمات خارج از چهارچوب اقتصادی گرفته می‌شود و نتایج مطلوبی را نمی‌دهد و بیشتر جنبه اختصاصی به خودش می‌گیرد و در عملکرد مالی شرکت‌ها خودش را نشان می‌دهد.

مرادلو تصریح کرد: کمک‌های فعلی دولت و برخی حمایت‌ها برای صنعت خودروسازی حکم مسکن را دارد، مسکن درد را موقتاً آرام می‌کند، اما درمان درست و قطعی برای آن درد محسوب نمی‌شود، باید این درد را ریشه‌ای و درست درمان کرد، تزریق مسکن راه‌حل نیست.

وی در پایان با تأکید بر اینکه مسائل مشکلات این صنعت باید به‌صورت تفکیک‌شده حل‌وفصل شود گفت: در حال حاضر باید با شرایط موجود و تحریم‌ها یک برنامه مدون و کارآمد را داشت، متأسفانه برخی تعهدها برداشته‌شده است و حتی چینی‌ها حاضر به دادن قطعات به ما نیستند،

مرادلو همچنین خاطرنشان کرد: این مسائل باید خارج از رفتارهای فشاری از سوی دولت تجزیه‌وتحلیل شود، ضمن اینکه مسائل باید به‌صورت جداگانه رفع‌ورجوع شود، برای قیمت باید به راه‌کار و زمان خاص ارائه شود، برای تنوع در محصولات باید یک‌زمان خاص و یک راه‌حل خاص اختصاص پیدا کند و همین‌طور سایر مسائل، اگر قرار باشد همه موارد باهم و به‌صورت یکجا حل شود قطعاً کاری انجام نخواهد شد و اوضاع به همین صورت باقی خواهد ماند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها