اولین و سریع ترین هت تریک در تاریخ جام ملت های آسیا به نام مهاجمان پیشین تیم ملی ایران ثبت شده است و ایران دارای بیشترین هت تریک در تاریخ این مسابقات است.
کد خبر: ۱۱۸۳۰۹۵
همه هت تریک‌ های آسیایی / ایران رکورددار است

به گزارش جام جم آنلاین از مهر، در تاریخ برگزاری مسابقات جام ملت های آسیا، تاکنون ۱۲ بازیکن و هر کدام یک بار توانسته اند هت تریک کنند تا نام شان در تاریخ این مسابقات ثبت شود.

در چهار دوره نخست این رقابت ها هیچ بازیکنی موفق به انجام هت تریک نشد و برای اولین بار این اتفاق در سال ۱۹۷۲ و جام ملت های بانکوک رخ داد.

نخستین هت تریک

اولین بازیکنی که توانست نامش را بعنوان «هت تریک» کننده در این مسابقات ثبت کند، حسین کلانی مهاجم تیم ملی کشورمان بود.

کلانی در نخستین دیدار تیم ملی ایران در جام ملت های آسیا ۱۹۷۲ که مقابل عراق انجام شد، زننده هر ۳ گل تیم ملی ایران بود تا نامش را در تاریخ این مسابقات بعنوان نخستین بازیکنی که هت تریک کرده ثبت کند.

سریع ترین هت تریک

دومین هت تریک تاریخ مسابقات هم به یک ایرانی تعلق دارد. در مسابقات همان سال، تیم ملی ایران در دومین دیدار خود مقابل تایلند به میدان رفت و در حالی که تایلندی‌ها تا دقیقه ۸۰ با نتیجه ۲ بر صفر از تیم ملی ایران پیش بودند، ایران با هت تریک علی جباری سریع ترین و بهترین کامبک تاریخ این مسابقات را انجام داد.

علی جباری در دقایق ۸۰، ۸۶ و ۸۸ توانست ۳ گل برای تیم ملی ایران به ثمر برساند تا نه تنها دومین بازیکن تاریخ این مسابقات باشد که هت تریک کرده، بلکه سریع ترین هت تریک این مسابقات را هم انجام داده باشد.

«هت تریک» ایرانی ها در «هت تریک»

سومین بازیکنی که در این مسابقات هت تریک کرده هم یک ایرانی است. زنده یاد غلامحسین مظلومی ملی پوش فقید کشورمان در سال ۱۹۷۶ و در دیداری که تیم ملی ایران توانست یمن را با نتیجه پر گل ۸ بر صفر شکست داده تا بهترین پیروزی‌اش در تاریخ این مسابقات را به دست آورد، زننده ۳ گل از ۸ گل بازی بود.

فاصله بین اولین تا سومین گل او ۳۳دقیقه طول کشید تا این هت تریک دومین هت تریک سریع این مسابقات هم باشد.

آخرین ایرانی

علی کریمی چهارمین و آخرین بازیکن ایرانی است که در تاریخ این مسابقات موفق به انجام هت تریک شده است.

کریمی در سال ۲۰۰۴ و در دیداری که تیم ملی ایران توانست با نتیجه ۴ بر ۳ کره جنوبی را شکست دهد زننده ۳ گل از ۴ گل تیم ملی ایران باشد. کریمی این ۳ گل را در ۶۷ دقیقه به ثمر رساند.

اولین غیر ایرانی

اولین بازیکن غیر ایرانی که در جام ملتها موفق به هت تریک شد، یک کره‌ای به اسم «چوی سون هو» بود.

این بازیکن در سال ۱۹۸۰ و در کویت توانست در دیدار کره جنوبی امارات را ۴ بر یک شکست داد، ۳ گل از ۴ گل تیمش را به ثمر برساند.

این تنها هت تریک در جام ملتهای ۱۹۸۰ کویت نبود و به جز این کره‌ای، دو بازیکن چینی هم دست به هت تریک زدند.

«شن ژیانگفو» و «ژو یونگلای» دو بازیکنی بودند که در دیداری که چین بنگلادش را ۶ بر صفر شکست داد، هت تریک کردند تا جام ملتها ۱۹۸۰ شاهد ۳ هت تریک باشد.

این بازی یکی از ۲ تاریخ جام ملتهای آسیا است که در آن ۲ بازیکن توانستند هت تریک کنند.

پر هت تریک ترین دوره

پر هت تریک ترین جام ملت ها، جام ملت های ۲۰۰۰ لبنان بود که در آن دوره از بازی ها ۴ بار هت تریک اتفاق افتاد.

۲ ژاپنی به نام های «آکینوری نیشیزاوا» و «نائوهیرو تاکاهارا» در دیداری که ژاپن با نتیجه ۸ بر یک ازبکستان را شکست داد هت تریک کردند.

در همان دوره از مسابقات «لی دونگ گوک» مهاجم تیم ملی کره مقابل اندونزی زننده هر ۳ گل تیمش بود.

همچنین «محمد شلهوب» بازیکن سرشناس عربستانی هم در دیدار مقابل ازبکستان که به برتری ۵ بر صفر عربستان منجر شد هت تریک کرد.

آخرین هت تریک

یک ژاپنی به اسم «شینجی اوکازاکی» آخرین بازیکنی است که در جام ملت ها دست به هت تریک زده است.

این ژاپنی در سال ۲۰۱۱ و در دیدار ژاپن مقابل عربستان که به برتری ۵ بر صفر ژاپن انجامید زننده ۳ گل از ۵ گل تیمش بود.

بیشترین هت تریک کننده ها

به جز ۴ بازیکن ایرانی، ۸ بازیکن غیر ایرانی هم توانسته‌اند در همه ادوار این مسابقات هت تریک کنند که در بین آنها ۳ بازیکن ژاپنی، ۲ بازیکن چینی، ۲ بازیکن کره‌ای و یک بازیکن عربستانی حضور دارند.

بعد از بازیکنان ایرانی که با ۴ هت تریک رکورد دار هستند، ژاپنی ها با ۳ هت تریک بهترین عملکرد در این زمینه دارند و چینی ها به همراه کره‌ای ها با ۲ هت تریک و عربستانی‌ها با یک هت تریک در رده بعدی هستند.

رکورد منفی ازبکستان

ازبکستانی‌ها در تاریخ این مسابقات متحمل بیشترین هت تریک مقابل تیم‌های حریف شده است. از ۱۲ هت تریکی که در تاریخ جام ملت ها اتفاق افتاده است، ۳ بار این اتفاق را حریفان ازبکستان مقابل این تیم رقم زده‌اند تا ازبک ها بیشترین هت تریک را خورده باشند.

بنگلادش بعد از ازبکستان با ۲ بار هت تریک شدن توسط بازیکنان تیم‌های حریف دومین تیم از این حیث است.

عربستان، کره جنوبی، اندونزی، امارات، یمن، تایلند و عراق هم دیگر تیم‌هایی هستند که هر کدام یکبار در این مسابقات دچار هت تریک بازیکنان حریف شده اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها