رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین:

با ادامه حکومت شاه کشور در حد 40 سال قبل می‌ماند

وزیر سابق کشاورزی در گفت‌وگو با جام جم آنلاین مطرح کرد:

ایثار بدون چشم‌داشت خصوصیت مدیریت انقلابی

وزیر سابق کشاورزی گفت: ایثار، فداکاری و گذشت از خصوصیاتی است که مسئولین انقلابی باید در رده‌های مختلف داشته باشند و باروحیه انقلابی، بسیجی و جهادی بدون چشم‌داشت مادی کارها را دنبال کنند.
کد خبر: ۱۱۸۱۱۹۴
ایثار بدون چشم‌داشت خصوصیت مدیریت انقلابی

صادق خلیلیان وزیر سابق کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار جام جم آنلاین در خصوص تبیین مؤلفه‌های مدیریت انقلابی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی ایران به‌عنوان بزرگ‌ترین انقلاب قرن بیستم طبیعتاً حرف جدیدی پیش روی دنیا قرارداد خاطرنشان کرد: این انقلاب با سرنگون کردن بزرگ‌ترین امپراتوری دنیا که بیش از 2500 سال قدمت داشت اراده مردم را بر سرنوشتشان حاکم کرد.

خلیلیان با اشاره به اینکه یکی از نکات بسیار مهم در انقلاب ایران موضوع استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بود خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی منصه ظهور جمهوریت و اسلامیت نظام را نشان می‌دهد و بحث استقلال تأکید دارد باید به شکلی امورات کشور را دنبال کنیم که مستقل از تعیین سرنوشت توسط قدرت‌های استعمارگر باشیم.

وی با تأکید براین که افرادی که در جمهوری اسلامی ایران به قدرت می‌رسند باید به شعارها و خواست‌های ملی وفادار باشند خاطرنشان کرد: نمی‌توان عناصری در رأس امور باشند که به بیگانه نگاه‌دارند و استقلال رأی و نظر نداشته باشند.

استاد دانشگاه تربیت مدرس خاطرنشان کرد: الگوهایی که از طرف مسئولین در ابعاد فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و غیره انتخاب می‌شود باید الگوهایی بومی باشد که ریشه در درون قانون اساسی کشور دارند.

وی با اشاره به اینکه در جریان انقلاب و دوران 8 سال دفاع مقدس ملت با حضور درصحنه از آرمان‌های خود دفاع کردند خاطرنشان کرد: این اولین بار در چند سده اخیر بود که کشور دچار جنگ شد و حتی یک سانتی‌متر از خاک آن از دست نرفت.

خلیلیان با اشاره به اینکه اسلام و پیشرفت همراه با عدالت از آرمان‌های است که نظام ما بر اساس آن شکل‌گرفته است خاطرنشان کرد: مثلاً در مورد عدالت حتی قرآن هم یکی از اهداف قیام پیامبران را این مسئله می‌داند.

وی در ادامه بابیان اینکه ایثار، فداکاری و گذشت از خصوصیاتی است که مسئولین انقلابی باید در رده‌های مختلف داشته باشند و باروحیه انقلابی، بسیجی و جهادی بدون چشم‌داشت مادی کارها را دنبال کنند خاطرنشان کرد: حتی اگر لازم شد مدیران باید از جان خود برای اهداف انقلاب بگذرند، این چیزی است که ما در انقلاب، دفاع مقدس و دهه اول انقلاب به‌وفور در میان مسئولین شاهد آن بودیم.

وزیر سابق کشاورزی بابیان اینکه هر جا که به تعبیری از الگوهای انقلاب فاصله گرفتیم یا نگاه به غرب داشتیم شاهد بودیم که آرام‌آرام دیگر نمی‌توانیم پیشرفت‌های قدیم را به دست آوریم خاطرنشان کرد: ما از دهه دوم انقلاب شاهد هستیم که الگوهای مبتنی بر لیبرال سرمایه‌داری غرب در برخی از مسئولین دولتی ما خودش را نشان می‌دهد و بر اساس آن از عدالت صرف‌نظر می‌شود، الگویی که با آرمان‌ها و اصول انقلاب منطبق نیست.

وی با اشاره به اینکه در طول انقلاب پیشرفت‌های خیلی خوبی به دست آوردیم اظهار کرد: بر اساس گزارشی که برنامه توسعه سازمان ملل UNDP اعلام کرد شاخص‌های توسعه‌ای ایران در طول 4 دهه اخیر نسبت به قبل از انقلاب جهش بزرگی داشته است.

خلیلیان اظهار کرد: شاخص توسعه انسانی متشکل از موضوعات اقتصادی، بهداشتی، پزشکی و آموزش و فرهنگ مجموعاً شاخصی را تشکیل می‌دهد که بر اساس آن شاخص ما از کشورهای پائین توسعه انسانی قبل از انقلاب به کشورهای با توسعه انسانی بالا رسیده و شاخص آن از حدود 0.5 به نزدیک 0.8 افزایش پیداکرده است.

استاد دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به وجود فراز و نشیب‌های کشور در دولت‌های مختلف بعد از انقلاب گفت: یکی از این موضوعات مهم هم بحث عدالت است که در این رابطه ازنظر شاخص ضریب جینی تا سال 82-83 روند نسبتاً ثابت 40 درصد داشتیم اما بعدازاینکه شاخص‌های عدالت موردتوجه قرار گرفت این ضریب تا 36 درصد کاهش پیدا کرد که نشان‌دهنده بهبود توزیع درآمد در کشور است اما در این چندساله اخیر متأسفانه موضوع توزیع عادلانه درآمد کنار گذاشته‌شده و شاخص ضریب جینی به حدود 40 درصد بازگشته که می‌توان به‌عنوان آسیب‌شناسی موردتوجه قرار دهیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در ابتدای انقلاب مسئولین چشم‌داشت مادی به مسئولیت خود نداشتند خاطرنشان کرد: اما اکنون شاهد هستیم که متأسفانه برخی از مسئولین ما به دنبال حقوق‌های نجومی هستند درصورتی‌که اگر شرایط کشور سخت است باید برای همه سخت باشد و اگر هم خوب است باید همه ملت از آن بهره‌مند باشند.

خلیلیان خاطرنشان کرد: علی‌رغم همه پیشرفت‌های زیادی که در 40 سال اخیر داشته‌ایم باید مسیر رفته را آسیب‌شناسی کنیم و اگر جاهای از اصول انحراف پیدا کردیم به آن آرمان‌هایی که این نظام بر پایه آن بناشده بازگردیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی ایران هم‌ریشه در اصول اسلام دارد و هم مبتنی بر خواست و اراده درونی ملت ما بوده است خاطرنشان کرد: طبیعتاً اینکه ملتی بتوانند بر سرنوشت خود حاکم باشند و کشور خود را از دست قدرت‌های استعمارگر نجات دهند و کنار آن بتوانند مستقل پیشرفت کنند و به مدارج بالایی از توسعه برسند خیلی برای کشورهای دیگر اهمیت دارد.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: الگوی انقلاب اسلامی برای ملت‌های جهان که تحت استعمار و استثمار قرار دارند جذابیت دارد.

وزیر سابق کشاورزی بابیان اینکه الگوی برداری از انقلاب اسلامی را از آسیا و آفریقا تا حتی آمریکای جنوبی شاهد هستیم گفت: اکنون در دل ملت‌ها گرایش و احساس دوستی با ملت ایران ایجادشده که البته این وظیفه ما را هم سنگین می‌کند تا با ساختن داخل نگاهی که به کشور در خارج از کشور وجود دارد را تقویت کنیم و همچنان در این مسیر بالنده نگاه‌داریم.

وی در پایان با اشاره به اینکه زمانی آمریکای لاتین حیاط خلوت آمریکا محسوب می‌شد گفت: اکنون جمهوری اسلامی ایران در این محل حضور فعالی دارد و گستره حضور نظام از دریای مدیترانه و شمال آفریقا تا قاره آمریکا توسعه پیداکرده است که این موضوع بسیار مهمی برای نظام است و شاید درگذشته‌های دو هزار سال خود هم نتوانسته‌ بودیم یک چنین گستره جغرافیایی را تحت تأثیر قدرت حاکم بر ایران قرار دهیم که ان‌شاءالله باید با موفقیت‌های داخلی این پیشرفت‌ها را هم‌زمان جلو ببریم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها