برای توصیف شرایط ناگوار مهاجران و پناهجویان حاضر در فرانسه لازم نیست روی یک نقطه و یا یک محوطه جغرافیایی متمرکز شد. این مهاجران در سراسر این کشور اروپایی پراکنده هستند اما اکنون شهر کاله به یک نقطه بحرانی برای پناهجویان تبدیل‌شده است. آنها در این نقطه وحشیانه‎ترین و بی‌رحمانه‌ترین رفتارها را علیه خود می‌بینند.
کد خبر: ۱۱۸۰۱۴۵
روایت‎هایی تکان‌دهنده از رفتار وحشیانه پلیس فرانسه با پناهجویان

به گزارش جام جم آنلاین ، گزارش‌های حاکی از وضعیت بحرانی پناهجویان در فرانسه روزبه‌روز بیشتر و نگران‌کننده‌ترمی شود. برای بررسی بحران مهاجران و پناهجویان سری به گزارش‎های مختلف خبری و تحلیلی می‌زنیم. نتیجه این گزارش‌ها فقط یک‌چیز است؛ بحران عمیق.

بحرانی شبیه مرگ

یکی از تحقیقات درباره سلامت و مرگ‌ومیر مهاجران حاضر در فرانسه بر پایه و اساس مقایسه آنها با دیگر پناهجویان حاضر در سایر کشورهای اروپایی است. در این نظرسنجی ارزیابی‎های رفتاری با پناهجویان نشان می‌دهد که فرانسه بدترین رفتار را با پناهجویان دارد و هیچ کشوری در اروپا به‌پای آنها نمی‌رسد.

بر اساس گزارش upenn سلامت پناهجویان حاضر در کمپ‎های فرانسه به‌شدت با خطر روبرو است و مرگ‌ومیرهای ثبت‌شده در میان آنها نسبت به سایر پناهجویانی که در کشورهای دیگر اروپایی حضور دارند از سال 2012 تاکنون بیشتر است.

تکذیب گاز اشک‌آور علیه کودکان

هرچقدر رفتارها با پناهجویان در کمپ‎های فرانسه بیشتر می‎شود به همان میزان دولت فرانسه بیشتر تکذیب می‎کند به‌خصوص قضیه استفاده از گاز اشک‎آور علیه پناهجویان و البته کودکان را که برای مهد روشنفکران اروپا تبدیل به یک رسوایی بین‌المللی شده است.

پلیس در تقابل با پناهجویان مستقر در شمال فرانسه از گاز اشک‎آور استفاده کرده و چادرهای آنها را نیز از بین برده است. این عمل از سوی خود فرانسوی‎ها نیز محکوم شد.

گزارش‎ها درباره ضرب و شتم پناهجویان با باتوم نیز بسیار زیاد است. بر اساس گزارش ایندپندنت پناهجویان برای مدت طولانی در ایستگاه پلیس محلی نگهداری می‌شوند. بازداشت گاهی اوقات به‌صورت خانوادگی است و در مدت بازداشت مادران و پدران وسیله‌ای برای شستشوی نوزاد خود نداشته‌اند.

بی‌رحمی پلیس فرانسه تا آنجاست که اموال شخصی پناهجویان مثل تلفن‌های همراه آنها و کفش‌هایشان را هم نابود می‌کند. فیلمی منتشرشده است که سه پلیس برای گرفتن تلفن همراه یک پناهجو او را روی زمین می‌کشند. گزارش تکان‌دهنده‌تر حاکی از آن است که پلیس فرانسه برای مقابله با پناهجویان حاضر در جنگل‌های کاله از گاز اشک‌آور استفاده می‌کند، گازی که علیه کودکان نیز استفاده می‌شود. نکته شوک‌آور اینجاست که در زمان خواب پناهجویان از این گازهای اشک‌آور استفاده‌شده است. آنها کیسه‌های خواب و لباس پناهجویان را می‌گیرند تا آنها را مجبور به ترک منطقه کنند. پلیس فرانسه کودکان را تهدید به جدایی از والدینشان می‌کنند.

یک زن عراقی پناهجو می‌گوید در نیمه‌شب ناگهان پلیس وارد چادر او و دو کودک دو و چهارساله‌اش و با فریاد از آنها خواست به‌سرعت چادر خود را ترک کنند. این زن گفت: « حدود 50،60 پلیس در اطراف ما حضور داشتند. یکی از آنها با خشونت به من گفت هر چه سریع‌تر مکانم را تغییر بدهم و به کنار دریاچه بروم. ما به آنجا رفتیم و پناهجویان زیاد دیگری را هم در آنجا دیدیم. کاملاً در محاصره پلیس بودیم. سپس یکی از آنها به ما گفت بنابر دستور دولت اگر آنجا را ترک نکنیم مردان کمپ را به مدت دو سال به زندان می‌اندازند و بچه‌هایمان را از ما می‌گیرند. همه ما ترسیده بودیم.»

در یک مورد جنجالی دیگر پلیس یک زوج کنیایی تبار با فرزند هشت‌ماهه‌شان را توقیف می‌کند. پدر خانواده می‌گوید وقتی برای همسرم درخواست آب کردم سه ساعت بعد به ما آب دادند. آنها حتی برای کودکمان وسایل بهداشتی ندادند.

یک زن 25 ساله مهاجر هم از حملات مکرر و وحشیانه پلیس فرانسه با گاز اشک‌آور خبر می‌دهد. دختر 17 ساله دیگر هم می‌گوید زمانی که اولین بار پلیس به‌صورت او گاز اشک‌آور پرتاب کرد چشمانش هیچ جا را نمی‌دید. او فکر می‌کرد که نابینا شده و به‌شدت وحشت کرده بود. یک زن جوان 35 ساله هم گفت که پلیس او را روی زمین هل داد و باعث شد دستش بشکند. او گفت: «من فقط به دنبال غذا بود اما ناگهان پلیس به من حمله کرد و سرم را روی زمین فشار داد. آنها دو بار با لگد به دست من لگد زدند. پلیس‌ها سه نفر بودند و با باتوم کتکم زدند. آن‌قدر کتک خوردم که قدرتی برای ایستادن نداشتم.»

خشونت پلیس فرانسه تکرر بسیار زیاد دارد. یک مرد 33 ساله الجزایری گفت: « وقتی رفتارهای شرم‌آور آنها را می‌دیدم با خودم گفتم که آنها خجالت نمی‌کشند که این کارها را جلوی ما می‌کنند. من حتی در حیات‌وحش هم‌چنین رفتارهایی از حیوانات درنده ندیده بودم. فقط انسان است که می‌تواند همنوع خود را تا این اندازه مورد آزار و اذیت قرار بدهد.»

مایکل بوچنک، مشاور ارشد بخش حقوق کودکان سازمان ملل با توجه به فرارسیدن فصل زمستان رسیدگی فوری به وضعیت پناهجویان را ضروری می‌داند. او می‌گوید: «با فرارسیدن فصل زمستان تراژدی غمگین‌تر می‌شود. در این فصل شاهد از بین رفتن کودکان و بیمار شدن مهاجران خواهیم بود. خطراتی مثل مرگ از سرمازدگی به‌شدت کودکان و والدینشان را تهدید می‌کند. من نگران هستم که برای هر قدم به جلو، دو مرحله به عقب رانده شویم. وضعیت در امتداد ساحل شمالی فرانسه، نشانه‌ای از نیاز به توجه بیشتر از سوی مقامات ملی و بین‌المللی در این مورد است» .

هزاران پناهجو هم‌اکنون در فرانسه و در شرایطی غیرانسانی که عمدتاً در شمال فرانسه است زندگی می‌کنند. آنها سرویس بهداشتی ندارند و باعث کثیفی رودخانه‌ها می‌شوند. دیده بان حقوق بشر در اینباره هشدارهای لازم را داده است.

تنها چیزی که در این میان مشخص به نظر می‌رسد این است که آمار پناهجویان آن‌چنان بیشتر شده است که این آمار کم‌کم از دسترس خارج می‌شود و البته به معنای اعمال بیشتر خشونت از سوی پلیس فرانسه خواهد بود.

پناهجویان و آزار و اذیتی که می‌بینند بیش‌ازپیش نقض حقوق بشر از سوی فرانسه را به جهان نشان می‌دهد. اقدام جهانی علیه این کشور و رفتارهای غیرانسانی‌اش علیه پناهجویان امری ضروری به نظر می‌رسد که البته به آن هیچ توجهی نمی‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
محمودی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
۰
۰
كشورهای غربی فقط از حقوق بشر بعنوان ابزاری بر ضد سایر كشورهای مخالف استفاده می كنند ولی خودشان اصلا به حرف های و شعارهای حقوق بشری خود عمل نمی كنند.

نیازمندی ها