در شرایطی که حضور مهدی تاج در فدراسیون فوتبال قانونی به نظر می‌رسد خطر تعلیق کاملا از فوتبال ایران دور شده باشد. البته هنوز رد پای تعلیق را می‌توان دید هر چند این ردپا کمتر شده است. با وجود این هنوز خطر تعلیق را باید جدی گرفت؟
کد خبر: ۱۱۷۹۵۰۵
کارشناس حقوقی: احتمالی برای تعلیق شدن فوتبال ایران نیست

به گزارش جام‌جم آنلاین ، تعلیق فوتبال ایران عواقب سنگینی به دنبال دارد که حذف تیم ملی فوتبال ایران از جام ملت‌های آسیا مهم‌ترین بخش آن تلقی می‌شد، اما حذف استقلال و پرسپولیس و سایر تیم‌های ایرانی از لیگ قهرمانان آسیا بخش دیگری از فاجعه تعلیق است، فاجعه‌ای که تا چند سال آینده فوتبال را تحت تأثیر شدید قرار خواهد داد و رکودی خسارت برانگیز از خود بر جای می‌گذارد.

بحث رسیدن نامه تعلیق از سوی فیفا ابتدا از سوی یکی از خبرگزاری‌ها اعلام شد اما در شرایط کنونی به نظر می‌رسد که تعلیقی در کار نباشد چراکه برخی از موانع از طریق قانون رفع شده است.

پیمان کرملو کارشناس حقوق ورزشی در این رابطه به جام‌جم آنلاین گفت: تعلیق فدراسیون‌های ورزشی به چند دلیل مشخص است. درواقع تعلیق زیرشاخه‌هایی دارد که بروز هر یک از آنها در بدنه فدراسیون‌های تابع فیفا خطر تعلیق فوتبال حرفه‌ای همان کشور را به وجود می‌آورد. یکی از مواردی که ازنظر فیفا غیرقانونی شمرده می‌شود وضعیت غیرقانونی بودن اشتغال مدیران یک فدراسیون است. این مسئله غیرقانونی بودن به‌راحتی در ایران دیده می‌شود این در حالی است که شما در کشورهای صاحب فوتبال حتی به‌طور استثنایی هم‌چنین چیزهایی را نمی‌بینید.

کرملو عنوان کرد: در رابطه با فدراسیون فوتبال ایران و البته سایر فدراسیون‌ها و نهادهای ورزشی، مسئله مشخصی در رابطه با فعالیت غیرقانونی برخی از مدیران دیده می‌شد. این غیرقانونی بودن به دلیل نص صریح قانون مبنی بر منع اشتغال بازنشستگان است. وقتی از دیدگاه دولت نوع مدیریت غیرقانونی باشد این نوع مدیریت ازنظر فیفا نیز تخلف محسوب می‌شود و این تخلف، معضل بزرگ تعلیق را به وجود می‌آورد. معضل تعلیق پروژه‌ای سنگین و چندین ساله است و اگر در رابطه با فوتبال کشوری به مرحله قطعیت برسد باید تلاش‌های هزینه‌بری انجام شود تا این تعلیق از بین برود.

این کارشناس حقوق ورزشی افزود: با توجه به تبصره‌های مربوط به قوانین اشتغال جانبازان و ایثارگران اکنون مانع حضور مهدی تاج در فدراسیون فوتبال برطرف شده است و به همین جهت ازنظر حقوقی چیزی به نام تعلیق برای فوتبال ایران وجود ندارد و دامن زدن به اخبار مربوط به آن تنها بر اساس شایعه‌سازی است. البته اینکه چرا شایعه در رابطه با تعلیق فوتبال ایران به وجود می‌آید خود جای بحث جداگانه دارد و مبحثی متمایز برای بررسی حقوقی می‌طلبد که اینجا جای آن نیست.

وی خاطرنشان کرد: بحث مهم‌تر اینجاست که به وجود آمدن بحث تعلیق برای ورزش هر کشوری همانند امتیاز منفی عمل می‌کند. به این معنا که اگر در آینده مواردی پیش آمد که دوباره تعلیق را وسط بکشاند آنگاه فیفا دیگر ارفاق نخواهد کرد و با توجه به شرایط قبلی تصمیم‌گیری می‌کند. این را هم فراموش نکنیم قائله تعلیق فوتبال ایران اتفاقی است که چند سال پیش نیز افتاد. این بار پرونده ایران در این زمینه نزد فیفا قطورتر شده است.

جمشیدزاده در پایان گفت: در رابطه با اتفاقات اخیر فوتبال ایران می‌توان گفت آنچه مسئله احتمال تعلیق را به وجود آورد نه صرف تخلف بارز اشتغال مدیران بازنشسته که برخی از تلاش‌های عامدانه برای نشان دادن مشکلات فوتبال ایران از سوی داخل کشور بود. این تلاش‌های عامدانه خود می‌تواند پیگرد حقوقی داشته باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها