عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفتگو با جام جم آنلاین؛

با اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از تحریم‌ها عبور می‌کنیم

حرکت اقتصاد ایران بر مبنای فروش نفت خام و یا تکیه‌بر صادرات تک‌محصولی، متأسفانه باعث شده خلل‌های زیادی در اقتصاد کشور وارد شود، خلأهای که باعث می‌شود توطئه و تلاطم‌های اقتصادی از سوی دشمنان به‌ راحتی وارد چرخه اقتصادی شده و وضعیت تولید را با مشکل مواجه کند که در این میان شدت گرفتن تحریم‌ها در اقتصاد متکی به نفت ما تأثیر بسزایی خواهد داشت.
کد خبر: ۱۱۷۵۰۲۹
اقتصاد درون‌زا و برون نگر مهم‌ترین اصل برای خنثی کردن تحریم‌ها

به گزارش جام جم آنلاین؛ با سرلوحه قرار دادن فرمایشات مقام معظم رهبری و با در نظر گرفتن دارایی‌های درونی با رویکرد اقتصاد مقاومتی، می‌توان میزان وابستگی به خارج را به حداقل و یا صفر رساند، که قطعاً درون‌زا کردن قدرت اقتصادی یک اصل اساسی در خنثی کردن برنامه‌های تحریمی دشمن خواهد بود.

در این خصوص جام جم آنلاین، با حسینعلی رمضانی، پژوهشگر و محقق اقتصادی، گفت‌وگویی داشته که در ادامه می‌خوانیم:

تحریم‌های وضع‌شده علیه ایران تا چه اندازه بر اقتصاد کشور تأثیرگذار است؟

هدف غایی و نهایی غرب از تحریم‌هایی که علیه ایران وضع شده، جزئی از برنامه‌های راهبردی کشورهای معاند علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی و ملت شریف ایران است که در رویکردی هوشمند (Smart) از حالتی به حالت دیگر تغییر ماهیت می‌دهد. به این ترتیب که چه‌بسا با فشار اقتصادی تهدیدات به سمت سامانه‌های فرهنگی و اجتماعی نیز سوق پیدا کند. برای مقابله با این نوع از تهدیدات پیچیده، باید میزان و آستانه تحمل کشور مورد هجوم بالا رود؛ بنابراین ضمن زیرکی سیستم سیاسی و دیپلماسی کشور باید همراهی مردم نیز در مدیریت و به حداقل رساندن این نوع از تهدیدات، همزمان صورت پذیردتا به این روش ارتباطی منطقی و قابل‌ملاحظه بین دو بعد تصمیم‌ساز سیاسی و ثروت آفرین اقتصادی بوجود آید.

ما نکته اینجاست که قدرت عمل و دایره برخورد اگر در عرصه سیاسی و ارتباطات بین‌المللی به‌درستی شکل نگیرد، مبنایی برای شکل‌گیری فرآیندی در حوزه اقتصادی خواهد شد و درنهایت دایره عمل اقتصادی کشور به حداقل می‌رسد. از این رو تصمیم گیران عرصه سیاست هستند که حدود و ثغور اقتصاد و تولید انرژی کشور را تعیین می‌کنند.

نکته اینجاست که نباید فراموش کنیم تکیه اقتصاد کشور بر فروش نفت خام و تکیه‌بر ارز و پول واحد، یعنی دلار عین وابستگی است. این نشان‌دهنده این است که در تولید فرآورده‌های نفتی و موضوع ارزش‌افزوده بر این ماده خام، کاری نکرده‌ایم. معطوف کردن گردش مالی کشور بر محور دلار نیز جای بسی سؤال دارد. دشمن و حریف هم از این فرصت استفاده کرده و با بستن شریان‌های اصلی اقتصاد کشور؛ یعنی صدور نفت و گردش مالی بر اساس دلار، موجب بر هم زدن روابط اقتصادی در درون خواهد شد.

آیا راهی برای خنثی کردن تحریم‌ها وجود دارد؟

بله، اما اینکار نیازمند توجه به برخی روش‌هاست . بطور کلی جریان ثروت و قدرت کشور درهم تنیده شده است؛ بدین معنا که هریک بر دیگری اثر مستقیم می‌گذارد. از این رو باید به دنبال تعیین حدفاصلی بین این دو عرصه باشیم. این درحالی است که باید برای اوضاع اقتصادی مردم نیز برنامه‌ریزی داشته باشیم و جریان توزیع ثروت باید به شیوه‌ای منطقی با بالا بردن قدرت خرید مردم، ضمن مدیریت بر تورم بازار به‌درستی صورت پذیرد.

نقش صادرات غیرنفتی و تولید داخلی در بی‌اثر کردن تحریم‌های وضع‌شده چگونه است؟

در حوزه صادرات غیرنفتی و "حمایت از تولید داخلی" که رهبر معظم انقلاب این مسئله را به‌عنوان شعار سال بیان داشتند، نشان از اصل تولید در چرخه اقتصاد کشور دارد. با توجه به بیانات رهبری در یک دهه اخیر می‌توان به منظومه فکری ایشان دست‌یافت. این درحالی است که اکنون در عرصه اقتصاد تک‌محصولی بودن و صادرات نفت خام در اولویت است و البته شاید تنها اولویت صادراتی نیز باشد و همه برنامه‌های سالانه کشور و زمام امور بر پایه نفت و نوسانات قیمت نفت بنانهاده شده است که این جای بسی سؤال دارد.

اینجاست که نقش مهم و تاثیرگذار کاهش خام فروشی با این فرایند که مواد اولیه تبدیل به فرآورده‌های مختلف با ارزش افزوده بالا جهت صادرات و مصرف داخلی بشوند نمایان خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها