در گفت و گو با جام جم آنلاین مطرح شد؛

علل اصلی کم بینایی و نابینایی در جهان چیست؟

یک فوق تخصص جراحی پلاستیک چشم گفت: دیابت، آب مروارید و آب سیاه سه بیماری خطرناک برای چشم بوده که در نهایت به نابینایی ختم می شود. لذا برای اینکه شیوع کم بینایی و نابینایی را در جهان کاهش دهیم باید مراقب این 3 بیماری خطرناک باشیم.
کد خبر: ۱۱۷۰۳۹۷
علل اصلی کم بینایی و نابینایی در جهان چیست؟

دکتر محمدطاهر رجبی در گفت و گو با جام جم آنلاین بیان کرد: معرفی یک روز به عنوان روز جهانی نابینایان (عصای سفید) به اهمیت بیماری های چشم و همچنین اهمیت خود چشم در سلامت انسان و پیشرفت بشری و نگرش انسان بسیار کمک کننده است.

وی سه بیماری عمده را علل اصلی نابینایی در جهان امروزی اعلام کرد و گفت: دیابت، آب مروارید و آب سیاه سه بیماری خطرناک برای چشم بوده که در نهایت به نابینایی ختم می شود. لذا برای اینکه شیوع کم بینایی و نابینایی را در جهان کاهش دهیم باید مراقب این 3 بیماری خطرناک باشیم.

این متخصص جراحی پلاستیک چشم اظهار داشت: متاسفانه امروزه دیابت شیوع بسیار بالایی در دنیا داشته و یکی از اصلی ترین علل نابینایی در افراد محسوب می شود.دیابت می‌تواند باعث بروز آب مروارید، آب سیاه و خونریزی‌های عروقی در چشم شود، به بیان دیگر قند بالا به مختل‌شدن عملکرد سلول‌های بدن منجر می‌شود و در درازمدت در چشم ایجاد خونریزی می‌کند و به دنبال آسیب‌دیدگی عروق شبکیه چشم، دید فرد دچار اختلالات جدی می‌شود.

رجبی افزود: فردی که درگیر دیابت ثانویه شده در ابتدای تشخیص حتما باید شبکیه چشمانش بررسی شود. حدود 7 درصد از جمعیت ایران(6 میلیون نفر) دچار دیابت هستند. این افراد اگر بیماریشان را کنترل نکنند و به تدریج، درگیر عوارض دیابت گردند بار مالی و اجتماعی بسیار سنگینی به جامعه وارد می‌کنند.

وی آب مروارید را دومین علت شایع در کم بینایی و نابینایی دانست و گفت: خوشبختانه این بیماری علائم مشخصی داشته و می توان آن را در مراحل ابتدایی تشخیص و درمان کرد. شایع‌ترین علامت این بیماری کاهش بینایی و تاری دید است که کاهش بینایی اغلب به صورت تدریجی و پیشرونده ایجاد می‌شود. امروزه این بیماری در جوامع شهری خوب کنترل شده اما متاسفانه در مناطق روستایی به دلیل فقر بالا بویژه شهر ها و روستاهای دوردست مراجعه بیماران مناسب نیست. این افراد به دلیل عدم مراجعه به پزشک بیماری‌شان پیشرفت کرده و درنهایت تبدیل به آب سیاه و نابینایی مطق آنان می شود.

این متخصص جراحی پلاستیک چشم متذکر شد: ابتلا به این بیماری به علت عدم دسترسی به امکانات جراحی در شهرهای فقیر شایع‌تر است. افراد بالای 60 سال باید سالانه توسط چشم پزشک بررسی شوند.

به گفته وی، آب سیاه یا گلوکوم علت دیگر نابینایی در جهان است. آب سیاه در اثر افزایش شدید فشار مایع درون چشم بروز کرده و می تواند به بینایی فرد، آسیب برساند و حتی منجر به نابینایی بیمار شود. متاسفانه این بیماری با علامت خاصی همراه نیست لذا افراد زمانی متوجه این عارضه می شوند و به پزشک مراجعه می کنند که بیماری پیشرفت کرده است.

رجبی خاطرنشان کرد: یکی از دلایل تشخیص دیرهنگام این بیماری، وابستگی آن به سن است چرا که افراد میانسال مشکلات بینایی خود را به خاطر بالارفتن سن، طبیعی دانسته و به همین دلیل به موقع به پزشک مراجعه نکرده و از بیماری خود مطلع نمی شوند.

به گفته وی، فردی که دچار آب سیاه پیشرفته می شود سلول های عصبی بینایی اش از بین رفته و متاسفانه امکان بازگشت آن میسر نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها