کوشکی در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین مطرح کرد:

سخنرانی روسای جمهور در سازمان ملل باید قاطع و صریح باشد

رئیس‌جمهور گفت: جلسه شورای امنیت قرار بود ابتدا راجع به ایران باشد و بعد ظاهرا با مخالفت اعضای شورای امنیت مواجه شدند، ناچار شدند رفتارهایشان را پس بگیرند و راجع به عدم اشاعه بحث گذاشتند.
کد خبر: ۱۱۶۶۵۷۹
آمریکا دیر یا زود به برجام برمی‌گردد / همه تحریم‌ها انجام شده و تحریم جدیدی برای آبان وجود ندارد

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از تسنیم،‌ حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در پایان برنامه‌های حضور خود در نیویورک در نشست خبری با اشاره به خروج آمریکاز از برجام گفت:‌ این خروج یک خروج غیرقانونی بود و ما در مجمع عمومی سازمان ملل شاهد بودیم که اکثریت قاطع رهبران کشورها در ملاقات‌ها و سخنرانی‌هایشان از برجام به عنوان یک دستاورد دیپلماسی حمایت کردند.

وی افزود: این حمایت به معنای این است که آمریکا در این اقدام نتها مانده است، خروج آمریکا از برجام مورد موافقت و تایید کشورهای جهان نیست و به جز چند کشور همه آنها این اقدام آمریکا را اشتباه سیاسی قلمداد می‌کنند.

رئیس‌جمهور با اشاره به موضوع جلسه امروز شواری امنیت گفت: این جلسه قرار بود ابتدا راجع به ایران باشد و بعد ظاهرا با مخالفت اعضای شورای امنیت مواجه شدند، ناچار شدند رفتارهایشان را پس بگیرند و راجع به عدم اشاعه بحث گذاشتند. در این جلسه هم روشن شد که آمریکا تنهاست. همه کشورهای که صحبت کردند از برجام حمایت کردند حالا چه با لحن مستقیم و یا غیرمستقیم اقدام آمریکا را ناردست قلمداد کردند.

روحانی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاران، درخصوص برجام گفت:‌ در توافق هسته‌ای چیزی به نام موشک وجود ندارد،‌ از ابتدا موضوع روشن بود که راجع به چه چیزی بحث کردیم. اگر کسی می‌خواهد تعهداتش را زیر پا بگذارد،‌ دیگر بهانه‌جویی نمی‌خواهد،‌ زیر پا بگذارد. توافق هسته‌ای و قطعنامه 2231 کاملا روشن است و بنابراین آنچه وجود درارد این است که آمریکا اشتیاه کرده و یا به این توافق برمی‌گردد دیرو یا زود و یا می‌خواهد به اشتباه خود ادامه دهد، آمریکا دیر یا زود روزی بازخواهد گشت. نمی‌تواند این روند را ادامه بدهد، این اقدام آمریکا به نفع ملت ایران نیست، به نفع ملت آمریکا نیست، کاری که انجام نداده نه به نفع اروپا و نه به نفع دیگران نیست.

رئیس‌جمهور تصریح کرد:‌ بنابراین همه شما از جمله خبرنگاران و نخبگان همه باید تلاش کنند فردی که خطایی را مرتکب شده به او کمک کنید تا از خطار بازگشته و در نقطه درست قرار گیرد.

روحانی درخصوص زندانیان آمریکایی در ایران نیز گفت:‌ همه تلاش کنیم از نظر انسانی به فردی که در زندان است کمک کنیم. دولت ایران به سهم خود این کار را انجام می‌دهد، برای تسهیل ملاقات‌ها و تسهیل اطلاعات. اما اصل محاکمه و حکم در اختیار دستگاه دیگری است و آن دستگاه قوه قضاییه است و در همه کشورها اینگونه است. اگر یک ایرانی در آمریکا زندان است و ما سوال کنیم می‌گویند که دادگاه آمریکایی زندانی کرده است و ما می‌توانیم تسهیلاتی را فراهم کنیم. بنابراین سخن شما در این باره به من به عنوان رئیس دستگاه اجرایی کشور می‌تواند از نظر وظیفه انسانی باشد که ما هم تلاش می‌کنیم که وزارت خارجه این کار را انجام می‌دهد و این اسم‌هایی که شما آوردید توانستند مرخصی بروند و این همان تسهیلاتی است که عرض کردم انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر درباره زندانی‌های اتباع ما در آمریکا نیز وضع همینگونه است، ما هیچگاه در این زمینه مخالفت‌هایی نکردیم که دولت‌ها برای این کار مذاکراتی داشته باشند تا به راه‌حل‌هایی دست یابند.

رئیس‌جمهور درباره تحریم‌های ماه نوامبر نیز گفت: هیچ تحریمی نیست که آمریکا بخواهد بعداً انجام دهد، همه کارها را قبلا انجام دادند،‌آنها در این زمینه پیش فعال بودند که دنبال تحریم‌ها بودند و آنچه در نوامبر قرار بود صورت گیرد در سپتامبر صورت گرفته،‌ بنابراین هیچ چیز جدیدی برای نوامبر وجود ندارد و کاملا یک بحث روانی است و آمریکا می‌خواهد فشار بیشتری بیاورد.

روحانی درخصوص آینده منطقه و اظهارات شب گذشته پمپئو وزیر خارجه آمریکا گفت:‌ فردی که اشاره کردید تازه وزیر شده و قبلا در سمت‌های دیپلماتیک نبوده و حرف‌های او درچارچوب منطقی نمی‌گنجد. اینکه در عراق و یا کشور دیگری حادثه‌ای رخ بدهد چه ربطی به ایران دارد؟ بله ما در تمام دنیا طرفدارانی داریم و طرفداران ما هستند اما ما مسئول علاقه و اعمال او نیستیم و این حرف نادرست غیرحقوقی و غیرسیاسی است. بله اگر دستوری به گروهی داده شود مسئولیت دارد اما در منطقه اکثریت مردم منطقه به ایران و فرهنگ ایران علاقه‌‌مند هستند و اینکه گروه سیاسی که فعالیت‌های آزادی‌بخش انجام می‌دهند اعمالشان به خودشان مربوط است، مستقل هستند و در چارچوب منافع کشور خودشان انجام می‌دهند.

وی اضافه کرد: آمریکا برای چه به عراق رفت که حالا برای ماندن مشکل دارد؟ وزیر خارجه‌اش باید به این سوال پاسخ دهد. اصلا مایل هستیم همه‌پرسی در عراق بگذارید که چند درصد مردم عراق مایل به ماندن آمریکا هستند؟ از سوی دیگر رئیس‌جمهور شما آقای ترامپ بارها گفته کار ما بی‌خاصیت بوده در منطقه. رئیس‌جمهور شما اعتراف کرده آمریکا از تروریست‌ها حمایت کرده و با پول انها را بوجود آورده‌اند. آمریکا باید یک بار دیگر برای حضورش در منطقه تجدید نظر کند و در خلیج فارس، دریای عمان، افغانستان و سایر جاهایی که می‌خواهد حضور داشته باشه باید حضورشان به تایید دولت‌های قانونی آن کشور برسد. دولت سوریه حضور آمریکا در کشورش را محکوم کرده است. بنابراین حضور آمریکا در این کشور غیرقانونی است.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد:‌ ما قصد جنگ با نیروهای آمریکایی در هیچ کجای منطقه را نداریم و ما نمی‌خواهیم تنش را با آمریکا بالا ببریم، هیچکدام. اما از آمریکا می‌خواهیم که به قانون و حاکمیت ملی کشورها احترام بگذارد.

روحانی درباره دیدارش با نخست‌وزیر ایتالیا و دعوت از رئیس‌جمهوری اسلامی ایران برای حضور در این کشور گفت: بله، ساعاتی پیش با نخست‌وزیر ایتالیا دیدار داشتم و درباره روابط دوجانبه گفت‌وگو کردیم. ارتباط ما با ایتالیا هم از نظر سیاسی و هم اقتصادی تاکنون خوب بوده است و نخست‌وزیر ایتالیا نیز حمایت خود را از برجام اعلام کرد. ما همچنین گفت‌وگوی مفصلی درباره شیوه‌های همکاری‌ها و اینکه چگونه کارها را ادامه دهیم، داشتیم.

وی افزود: از مجموع این دیدارها من تفاوت خاصی در نظرات سران کشورهای اروپایی که داشتم، ندیدم. همه کشورها درباره برجام و خروج آمریکا از آن نظر واحدی دارند. همه انها از برجام حمایت می‌کنند.

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال دیگری درباره حمایت ایران از حماس و حزب‌الله لبنان و اینکه آیا این مسئله منجر به منزوی و تنها شدن ایران نخواهد شد؟ اظهار داشت: ما تنها نیستیم، آمریکاست که تنهاست. در مجمع عمومی سازمان ملل تنها بود و امروز در شورای امنیت هم تنها بود. همه با او مخالفت دارند و از برجام حمایت می‌کنند. ضمن اینکه کاری که آمریکا انجام داده نادرست است و این آمریکا بوده که از تعهد خود خارج شده است. ما در منطقه خاورمیانه حضور داریم چراکه اهل آنجا هستیم ولی آمریکاست که در این منطقه غریبه است و از راه‌های دوری آمده و با مشکلات زیادی در این منطقه مواجه شده است. روابط دوستانه و نزدیکی داریم بنابراین مشکل در این منطقه مشکل آمریکاست.

روحانی در ادامه خطاب به خبرنگار سوال‌کننده گفت:‌ درباره اینکه ایران از گروه‌های تروریستی حمایت می‌کند من منظور شما را متوجه نشدم آیا گروه‌هایی که با داعش مبارزه می‌کنند و تمامی جهان اتفاق‌نظر دارند که این گروه، یعنی داعش تروریست است تروریست است؟ چطور گروهی که با این تروریست‌ها مبارزه می‌کند نیز تروریست خوانده می‌شود. بالاخره به ما بگویید آنهایی که با داعش مبارزه می‌کنند تروریست هستند یا داعش تروریست است؟ هر دو که نمی‌توانند تروریست باشند.

وی اضافه کرد: حزب‌الله همان گروهی است که با داعش می‌جنگد و آنان را از لبنان خارج کرده و مردمش از این اتفاق راضی هستند. در سوریه نیز حزب‌الله در کنار مردم این کشور قرار گرفته و داعش را از 90 و چند درصد خاک سوریه خارج کرده و تنها کسانی به تروریست‌ها کمک می‌کنند که با آنان متحد هستند. ترامپ هم در مبارزه‌های انتخاباتی خود و هم بعد از آن گفته بود که گروه‌های تروریستی را خود دولت آمریکا ایجاد کرده است. حالا این وسط ما باید حرف چه کسی را قبول کنیم؟ حتما رئیس‌جمهوری آمریکا اطلاعاتی داشته که چنین سخنی به زبان رانده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها