میزبان هفدهمین دوره جام ملت های آسیا کشور امارات متحده عربی و چهار شهر این کشور یعنی دوبی ، ابوظبی، شارجه و العین است.
کد خبر: ۱۱۶۶۱۶۴
میزبانان 16 دوره جام ملت های آسیا

به گزارش جام جم آنلاین ، این برای دومین بار در تاریخ جام ملت های آسیاست که این کشور حوزه خلیج فارس به عنوان میزبان جام ملت های آسیا انتخاب می شود.

این کشور پیش از این در سال 1996 میزبان جام ملت ها بود.

میزبانان هفده دوره جام ملت های آسیا را مرور می کنیم:

جام ملت های 1956 : هنگ کنگ

این کشور میزبان نخستین دوره بود. 62 سال پیش نخستین دوره جام ملت های آسیا برگزار شد. هنگ کنگ دیگر میزبانی جام ملت های آسیا تجربه نکرد. دوره نخست با قهرمانی کره جنوبی به پایان رسید.

جام ملت های 1960: کره جنوبی

کره ای ها میزبان دومین دوره جام ملت های آسیا بودند ، رقابت هایی که خودشان هم در آن به قهرمانی رسیدند تا دومین قهرمانی پیاپی خود را تجربه کنند. کره نیز مانند هنگ کنگ دیگر میزبانی را بر عهده نگرفت.

جام ملت های 1964: رژیم اشغالگر قدس 54 سال پیش برای اولین و آخرین میزبانی جام ملت ها را بر عهده گرفت و برای اولین و آخرین بار هم قهرمان شد.

جام ملت های 1968: ایران

ایران برای نخستین بار در جام ملت های آسیا شرکت کرده بود و برای نخستین بار هم میزبان شده بود و در کنار اینها برای نخستین بار هم در این رقابت ها قهرمان شد. ایران جز معدود کشورهایی در تاریخ 62 ساله جام ملت های آسیا است که بیش از یک بار میزبانی را بر عهده داشته. میزبانی بعدی ایران چند سال بعد رقم خورد یعنی در سال 1976.

جام ملت های 1972: تایلند

جام ملت ها باز هم شاهد قهرمانی ایران بود. تایلند پس از اینکه میزبانی 46 سال پیش را بر عهده گرفت دیگر به طور مستقل میزبانی را بر عهده نگرفت اما در جام ملت های 2007 یکی از چهار میزبان بود.

جام ملت های 1976: ایران

ایران با توجه به نفوذ در فوتبال آسیا موفق شد به فاصله کمتر از هشت سال دوباره میزبان شود. این رقابت ها آخرین میزبانی ایران تا امروز به شمار می رود و با سومین قهرمانی پی در پی آنها به پایان رسید. ایران از آن زمان تاکنون دیگر نه قهرمانی را تجربه کرد و نه میزبانی.

جام ملت های 1980: کویت

برای نخستین بار یک کشور عربی میزبانی جام ملت های آسیا را بر عهده گرفت و با قهرمانی خود کویت هم همراه بود. این کشور عربی دیگر رنگ میزبانی را ندید.

جام ملت های 1984 : سنگاپور

34 سال پیش سنگاپور برای اولین و آخرین بار میزبان جام ملت ها شد. عربستان سعودی قهرمان شد.

جام ملت های 1988 : قطر

کشور قطر نیز جز معدود کشورهایی است که بیش از یک بار میزبان بزرگ ترین تورنمنت فوتبالی آسیا شده است. 30 سال پیش آنها برای نخستین میزبان شدند و در کشور خودشان شاهد قهرمانی دوباره عربستان سعودی بودند.

جام ملت های 1992 : ژاپن

26 سال پیش سرزمین آفتاب تابان میزبان جام ملت های آسیا شد. تیم ملی فوتبال چشم بادامی ها عنوان قهرمانی را در خاک خودش هم به دست آورد. فوتبال ژاپن دیگر میزبان نشد اما قهرمانی را باز هم در سال های بعد تجربه کرد.

جام ملت های 1996 : امارات متحده عربی

میزبانی 22 سال پیش این کشور حوزه خلیج فارس با خاطرات خوبی برای فوتبال ایران همراه است، همان رقابت هایی که ایران به مقام سوم رسید و آسیا شاهد درخشش ستاره های ایرانی بود. عربستان سعودی به مقام قهرمانی رسید. امارات میزبان آتی جام ملت های آسیا است، یعنی رقابت هایی که 15 دی شروع می شود و 12 بهمن به اتمام می رسد. امارات نیز جز معدود کشورهایی است که بیش از یک بار جام ملت ها را میزبانی کرده.

جام ملت های 2000: لبنان

برای سومین بار یک کشور عربی دیگر میزبان جام ملت های آسیا شد. این کشور لبنان بود. تیم ملی فوتبال ژاپن قهرمان شد. لبنان را هم دیگر به عنوان میزبان ندیدیم.

جام ملت های 2004 : چین

کشور پهناور و پرجمعیت چین برای اولین و آخرین بار میزبانی را بر عهده گرفت. این رقابت ها با قهرمانی ژاپن همراه بود.

جام ملت های 2007: (میزبانی مشترک اندونزی، مالزی، تایلند، ویتنام)

برای نخستین بار در تاریخ جام ملت های آسیا میزبانی به صورت مشترک برگزار شد آن میزبانی مشترک چهار کشور اندونزی، مالزی ، تایلند و ویتنام. در این میان تایلند پیش از این و در سال 1972 میزبانی مستقل را داشت. نخستین میزبانی مشترک جام ملت های آسیا با قهرمانی تیم ملی فوتبال عراق به پایان رسید.

جام ملت های 2015: استرالیا

با اضافه شدن فوتبال استرالیا به کنفدراسیون فوتبال آسیا این کشور موفق شد میزبانی جام ملت های 2015 را هم بر عهده بگیرد. این رقابت ها با قهرمانی خود بازیکنان سرزمین کانگوروها به پایان رسید تا بار دیگر در تاریخ جام ملت ها یک میزبان در خاک خودش قهرمانی را تجربه کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها