وزیر امور خارجه سابق آمریکا تاکید کرد: دولت ترامپ درپی مذاکره نیست و از نظر سیاسی حضور دوباره ایران بر سر میز مذاکره با آمریکا غیرممکن است.
کد خبر: ۱۱۶۳۸۴۳
مذاکره ایران با آمریکا از نظر سیاسی غیرممکن است

به گزارش جام جم آنلاین از خبرگزاری صداوسیما در نشستی در موسسه کارنگی در واشنگتن درباره مسائل مختلف داخلی و خارجی آمریکا که در کتابش به آن پرداخته است به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

جان کری وزیر امورخارجه سابق آمریکا بر لزوم تغییر رویکرد رئیس جمهور آمریکا درباره ایران تاکید کرد و گفت به نظرم رویکرد هوشمندانه تر درباره (تعامل با ایران) این است که تهدید صورت پذیرد اما درعین حال باید از این روند برای همراه کردن اروپا و روسیه و چین استفاده کرد تا همه آنها با کارهای ما موافقت کنند . اما بجای این کار ما تلاش کرده ایم بر آنها (طرف ایرانی) در زمینه یمن و حزب الله و انتقال تسلیحات فشار وارد کنیم. می توان به آنها (کشورهای دیگر) گفت که ما برای مدت دو سال دیگر این وضعیت را تحمل می کنیم. پانزده سال زمان می برد تا تغییری (درزمینه مسئله تسلیحات هسته ای) پیش بیاید. ما می دانیم که آنها نمی توانند تا پانزده سال دیگر بمب هسته ای بسازند.البته هرکاری هم که بخواهند در این زمینه انجام بدهند ما می دانیم مثلا اگر بخواهند به غنی سازی اورانیوم با سطح بالاتری از غنی سازی مبادرت کنند. ما از همه چیز اطلاع داریم. وقتی این کارها انجام شود و باتوجه به شرایطی که پیش می اید و کارهایی که رئیس جمهور (ترامپ) بایستی انجام می داد، سازمان ملل متحد با ما همراهی می کند و همه با این راهبرد موافق خواهند بود و با این کار ، ما کاری می کنیم که مانع از آن شود تا آنها هیچگونه حقی برای غنی سازی یا حرکت در مسیر ساخت تسلیحات نداشته باشند اما درعین حال می توان بر آنها (طرف ایرانی) به علت اتفاقات جاری در یمن و یا کشورهای دیگر فشار آورد که دغدغه ای مشروع هم است. درعین حال باید توجه داشت که ما همواره نگران این مسائل بوده ایم. ما تحریمها درباره مسئله تسلیحات و انتقال تسلیحات به یمن را حفظ کردیم و این تحریمها را افزایش دادیم. ما تحریمها درباره مسئله حقوق بشر را حفظ کردیم. ما هرگز مواضعمان را درباره این موارد نرم نکردیم. به نظرم ما راهبردی معقول و واقع بینانه برای حرکت از یک نقطه به نقطه دیگر داشتیم. فکر می کنم این موارد به روشنی بسیار در کتابم تشریح شده است.

دولت دونالد ترامپ به دنبال تغییر رژیم در ایران است و نه مذاکره

جان کری در اظهاراتی در موسسه تحقیقاتی کارنگی گفت: تا وقتی بنده یا شما زنده باشیم آنها (طرف ایرانی) حاضر نخواهند شد با این رئیس جمهور (ترامپ) سر میز (مذاکره) بیایند. از نظر سیاسی و عملی این امر غیرممکن است. این مسئله موکداً ناظر بر این واقعیت است که دولت (ترامپ) به دنبال مذاکره نیست بلکه به دنبال تغییر رژیم است. نکته اولی که در این زمینه باید مدنظر داشت این است که ایالات متحده، کار تغییر رژیم را به خوبی انجام نمی دهد. امیدوارم این نکته را فهمیده باشند. اخرین مصداق این امر ماجرای لیبی و تلاشهای ما در دیگر مناطق خاورمیانه است. این روند (دولت ترامپ علیه ایران) نشان دهنده سطح بسیار قابل توجهی از جهل درباره منطقه وفضای آن و واقعیت های میدانی ایران است چه برسد به شناخت واقعیت های میدانی در اروپا و روسیه و چین.

تصمیماتِ اشتباهِ ترامپ درباره مسائل جهانی

جان کری وزیر امور خارجه پیشین آمریکا در نشستی در موسسه کارنگی در واشنگتن گفت: ما در این زمان بیش از هر چیز نیاز داریم که دموکراسی خود را موثر و موفقیت آمیز کنیم، ما با شرایط دشواری مواجهیم و نمی خواهیم درباره آن ابراز بدبینی کنم و در فصل آخر کتابم به این مسئله پرداخته ام و گفته ام که امیدوارم توجیهی قانونی برای تصمیم رئیس جمهور ترامپ برای خروج از توافق تغییرات آب و هوایی وجود داشته باشد چرا که زندگی ما به این مسئله وابسته است.

وی افزود: همچنین گفته ام که رفتارهای اشتباهی چه در خصوص مسئله کره شمالی یا اروپا صورت گرفته است. کاش می توانستم پرونده ای حقوقی علیه دونالد ترامپ طرح کنم به علت تصمیم ایشان در زمینه تغییرات اقلیمی که سبب از دست رفتن جان انسانها می شود و آسیب هایی که به اموال مردم وارد می شود و میلیاردها دلاری که از دست می رود. این مسئله به مرگ و زندگی مربوط می شود. دموکراسی ما اینقدر مهم است. اتفاقی که در روند شلخته دیپلماسی ما با کیم جونگ اون در حال رخ دادن است یا شلختگی اظهارات نسنجیده او (ترامپ) علیه اروپا آنهم در شرایطی که اروپا خودش تا حدودی ضعیف شده و بیش از هر زمان دیگری از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون برای ما اهمیت دارد. این مسائل بسیار حائز اهمیت است. ما باید برای این مسائل مبارزه کنیم.

جان کری بر ضرورت امضای توافق جهانی در زمینه مسائل فضای سایبری تاکید کرد

ما باید بلافاصله عصر جدیدی از کنترل تسلیحاتی را در فضای سایبری شروع کنیم. ایالات متحده باید در این زمینه پیشرو باشد. روسیه و چین و فرانسه و برخی از کشورهای منطقه خاورمیانه و همه کشورهای دارای ظرفیت بالا در زمینه فضای سایبری باید سر میز (مذاکره) در این زمینه حاضر باشند. ما باید با یکدیگر تعامل کنیم و به توافقی جهانی درباره شفافیت و پاسخگویی و قوانین مربوطه و درمانهای مطرح در این زمینه (سایبری) دست پیدا کنیم، درست به همان صورت که درباره کنترل تسلیحاتی عمل کردیم و به توافقی همانند ان پی تی رسیدیم. باید کشورها با این توافق (در زمینه سایبری) همراه شوند. بنده می خواهم با حداکثر توانی که دارم این مسئله را دنبال کنم. ما زمانی در اتاق وضعیت (محل کار رئیس جمهور آمریکا) با رئیس جمهور اوباما نشسته بودیم و درباره پاسخ به اقدام هکری روسیه بحث می کردیم. من نمی توانم وارد جزییات آن بحث شوم زیرا مسائلی محرمانه است و فقط می توانم به شما بگویم که ما درباره برخی کارهای وحشتناکی صحبت کردیم که می توانیم انجام بدهیم. اما بخشی از مشکل این بود که آنها نیز می توانستند از آن شیوه ها بهره بگیرند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها