شهردار تهران گفت: جمع‌آوری متکدیان از برنامه‌های قبلی ماست و با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا سال آینده در شهر تهران گدا و متکدی نخواهیم داشت.
کد خبر: ۱۱۵۵۹۶۵
تا سال آینده متکدی در پایتخت نخواهید دید / اجرای قانون منع بکارگیری بازنشستگان از یکشنبه در شهرداری

به گزارش جام جم آنلاین از فارس، اولین نشست خبری محمدعلی افشانی شهردار تهران در برج میلاد برگزار شد. در این نشست خبری شهردار تهران و معاونانش به سوالات خبرنگاران پاسخ می‌دهند.

افشانی در نخستین نشست خبری خود اظهار داشت: در صورتی که رابطه منطقی بین مسئولان و اصحاب رسانه برقرار باشد، مسئولان آگاهی کامل از نیازهای مردم را خواهند داشت چرا که اصحاب رسانه نمایندگان افکار عمومی هستند و با اقشار مختلف ارتباط دارند و می‌توانند خواسته‌ها و نیازهای جامعه را به مسئولان اعلام کنند.

وی ادامه داد: مسئولان نیز بر اساس این اعلام‌ها برنامه‌ریزی می‌کنند و خدماتی را اجرایی خواهند کرد. امروز باید با یکدیگر بیشتر بیندیشیم که چگونه آینده تهران را بهتر از آنچه که امروز است بسازیم و قدم‌هایی برای بهبود تهران برداریم.

افشانی افزود: برنامه بنده برای شهر تهران شهر ریسک‌پذیر و شهروند مشارکت‌پذیر است و بر اساس آخرین دستاوردهای علمی در حوزه شهرسازی اقدام خواهیم کرد.

وی گفت: مشخصات شهر ریسک‌پذیر برنامه‌محور بوده و متمرکز است و ارتقاء کیفیت زندگی مردم و رضایت‌مندی شهروندان از ابتدا تا انتهای برنامه مورد توجه قرار گرفته و برنامه‌های فرهنگی،‌ اجتماعی، محیط زیست و آبادانی در اولویت قرار گرفته است و باید اقداماتی صورت بگیرد که وضعیت بهتری نسبت به وضعیت فعلی داشته باشیم.

شهردار تهران گفت: اصول مدیریتی بنده بر 4 اصل مشارکت، حاکمیت قانون، شفافیت و پاسخگویی است. تا زمانی که مردم در امور خود مشارکت نداشته باشند امکان خدمت‌رسانی به مردم میسر نخواهد بود و این مشارکت با اعتماد مردم به مدیران شهری حاصل می‌شود.

وی گفت: در حاکمیت قانون، اجرای قانون برای تمام آحاد جامعه باید یکسان باشد و این یکی از اصولی است که باید بر آن حاکم باشیم.

افشانی خاطرنشان کرد: در شفافیت باید تمام مردم به همه اطلاعات در حوزه شهرسازی دسترسی داشته باشند و باید بدانند که منابع چطور تأمین می‌شود و چه تصمیماتی در آینده اتخاذ خواهد شد.

وی گفت: پاسخگویی یکی از ارکان مدیریت خوب شهری است و باید تمامی مدیران پاسخگوی شهروندان و اصحاب رسانه باشند. نقد اصحاب رسانه نعمت است و باید از هر نقدی که آنها می‌کنند، استقبال و استفاده کنیم.

شهردار تهران یادآور شد: ما در شهری زندگی می‌کنیم که در آن زیست دوگانه وجود دارد و دارای محلات محروم و محلات برخوردار هستیم و یکی از مهمترین برنامه‌های بنده در شهرداری تهران کاهش فاصله محلات محروم و برخوردار است و این موضوع را تحت عنوان تبعیض مثبت در برنامه‌ها آورده‌ام.

وی گفت: ما به مناطق محروم توجه خواهیم کرد و منابع لازم و پروژه‌هایی را برای این مناطق تعریف می‌کنیم.

افشانی با اشاره به اینکه یکی دیگر از اولویت‌های ما کاهش آسیب‌های اجتماعی است،‌گفت: رهبر انقلاب بارها به کاهش آسیب‌های اجتماعی تأکید داشته و همه کسانی که در اداره امور کشور نقش دارند باید در خصوص کاهش آسیب‌های اجتماعی اقدام کنند.

وی درباره کاهش تکدی‌گری در تهران نیز گفت:‌در شهر تهران تکدی‌گری یک عارضه‌ای است که هر بیننده‌ای را ناراحت می‌کند و تعدادی از این تکدی‌گران تبعه‌های خارجی و بخشی دیگر نیز از استان‌های دیگر به شهر تهران آمده‌اند و که ظاهر شهر را خراب می‌کنند، که این برازنده تهران نیست.

افشانی گفت: جمع‌آوری متکدیان از برنامه‌های قبلی ماست و با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا سال آینده در شهر تهران گدا و متکدی نخواهیم داشت. استانداری تهران نیز در این خصوص اقدام خواهد کرد و نهادهای خدمات‌رسان مانند کمیته‌ امداد نیز نقش‌آفرین خواهند کرد.

وی افزود: از مجموع متکدیانی که در سطح شهر تهران هستند 70 درصد خارجی، 30 درصد ایرانی که از این 30 درصد 10 درصد آن متعلق به شهر تهران هستند و مابقی متکدیانی هستند که از سایر شهرها و استان‌های کشور وارد تهران می‌شوند.

افشانی افزود: اعتیاد در محلات فقیر شهر تهران وجود دارد و از اولویت‌های ما رسیدگی به این موضوع است با توجه به نقش وزیر کشور، وزارت کشور و استانداری‌های کشور در این خصوص اقداماتی را انجام خواهند داد.

وی افزود: 56 درصد از معتادان تهران از دیگر استان‌ها وارد پایتخت شده‌اند که با هماهنگی‌های لازم به استان‌های خود باز می‌گردند و در این زمینه چهره شهر با مشکلاتی مواجه شده است.

افشانی افزود: یکی دیگر از اقدامات ما افزایش نشاط و شادی برای مردم است و ما باید بگونه‌ای رفتار کنیم که مردم با هزینه کمتری شاد زندگی کنند.از دیگر برنامه‌های ما ساماندهی سکونت‌‌گاه‌های غیررسمی است.

شهردار تهران به ایمنی شهر و مدیریت بحران نیز اشاره کرد و گفت:‌بخش قابل توجهی از شهر در کمتر تکانی فرو خواهد ریخت به همین دلیل یکی از مهمترین برنامه‌ها این است که مدیریت بحران را ساماندهی کنیم و تلاش کنیم برای نوسازی بافت‌های فرسوده شناسنامه فنی ایجاد کنیم و یکی دیگر از معضلات وضعیت ساختمان‌ها است و باید مطمئن شویم که میزان ایمنی این ساختمان‌ها به چه شکل و به چه میزان است و در هنگام بحران از ساختمان‌های ایمن استفاده کنیم.تهران متأسفانه اورژانس هوایی ندارد و در این خصوص باید اقدام شود.

افشانی درباره سیلاب در تهران گفت: نباید موضوع سیل در تهران فراموش شود و در چند سال گذشته شاهد بارندگی‌های سیل‌آسا در تهران بودیم و اگر بارندگی 200 میلی‌متری در بازه زمانی کوتاهی داشته باشیم با توجه به اینکه ادامه مسیر روددره‌ها بسته شده است شهر دچار آسیب جدی خواهد شد.

وی گفت:‌ آلودگی هوا و حمل و نقل عمومی که در حال حاضر گریبانگیر آن هستیم جزو اولویت‌ها قرار گرفته است و توسعه خطوط 6 و 7 مترو را در برنامه داریم تا سال آینده در هفته دولت بیش از 50 کیلومتر از این خطوط به بهره‌برداری برسد.

شهردار تهران افزود: بیش از 70 واگن نیز در این مدت زمانی به واگن‌های موجود در شهر اضافه خواهد شد و ساخت و تولید 630 واگن نیز در برنامه داریم.

افشانی گفت: مراحل مناقصه ساخت واگن‌ها به خوبی انجام شده است و شرکت واگذاری تهران با مشارکت چین اقدام خواهد کرد.

وی گفت:‌ قرارداد فعلی برای ساخت واگن‌ها ارزان‌تر از قبلی درآمد و 280 میلیون دلار صرفه‌جویی داشته‌ایم. در گذشته 25 درصد و امسال 55 درصد از واگن‌ها داخلی‌سازی خواهند بود که بعد از این قرارداد ما به طور کامل می‌توانیم واگن‌ها را در داخل کشور بسازیم.

شهردار تهران درباره حفظ باغات نیز گفت: بنده اعلام کرده‌ام در جلسه شورای معاونان و مدیران حتی یکبار در مدیریت شهری بنده تغییر کاربری نخواهد شد و مصوبه شورای شهر برای برج‌باغ‌ها را اجرا خواهم کرد.

وی گفت:‌هیچگونه تغییر کاربری در باغ‌ها نخواهیم داشت و با بنیاد مستضعفان و رئیس ستاد فرمان درباره حفظ باغات به صورت مشارکتی و غیره اقدام خواهیم کرد تا باغات حفظ شوند و تبدیل به فضای سبز و پارک برای تمامی شهروندان شود.

افشانی گفت: نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی یکی دیگر از برنامه‌های مهم ما است که قریب به 18 هزار اتوبوس در شهر تهران وجود دارد و باید 3 هزار اتوبوس نوسازی شود و بخش دیگری نیز ساخته شود.

شهردار تهران گفت:‌ برقی کردن موتورسیکلت‌ها نیز تعیین تکلیف شده است که یک سوم آن را سازمان برنامه و بودجه یک سوم دیگر را شهرداری تهران و یک سوم را مالکین بپردازند.ما به دنبال برقی کردن تاکسی‌ها نیز هستیم.

افشانی در پاسخ به این پرسش که شهرداری در مبارزه با فساد و رانت نمره منفی گرفته است و همچنین در شاخص‌تاب‌آوری و ترافیک خوب نبوده است، گفت: مطلقا این موضوع را قبول ندارم البته شما حق دارید این طور قضاوت کنید ولی فرمایش شما را نمی‌پذیرم. کدام نظرسنجی با این شدت و حدت این موضوع را گفته است. در دوره جدید مبنای بنده مبارزه با رانت است و این موضوع قابل استناد است.

وی ادامه داد: در این دوره مدیریتی اولویت بنده مبارزه با فساد است و انتظار توسعه با فساد امکان‌پذیر نیست. اگر فساد باشد روی توسعه را نخواهیم دید.

به گفته شهردار تهران، ابر سیستمی مستقر خواهیم کرد تا بتوانیم مشکلات را برطرف کنیم اگر کسی تصور می‌کند ظرف 2 یا 6 ماه نمی‌توان مشکلات را حل کرد نشان از این است شهرداری تهران را نمی‌شناسد و باید یک سیستم حاکم شود تا بتوانیم شفاف‌سازی کنیم.

افشانی تاکید کرد: نظرسنجی هم ما انجام داده‌ایم که برعکس نظر شما است البته خود بنده می‌گویم که هر سه ماه نظرسنجی انجام شود.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه اعلام شده شما مخالف تحقیق و تفحص از دوره گذشته شهرداری هستید گفت: این موضوع را رد می‌کنم من از تحقیق و تفحص استقبال می‌کنم حتی در دوره خودم و بهتر است هر سه ما این کار انجام شود. مبنای ما حاکمیت است ولی نکته‌ای که وجود دارد این است که کسانی که می‌خواهند این صحبت‌ها را انجام دهند یک تماس بگیرند و بعد اعلام کنند.

شهردار تهران در پاسخ به پرسشی درخصوص قانون منع به کارگیری بازنشستگان در شهرداری تهران گفت: روز پنج‌شنبه اعلام کردند لیست افراد بازنشسته در شهرداری تهران را برایم بیاورند از فردا این قانون در شهرداری اجرا می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که این قانون درمورد خودش هم صدق می‌کند گفت: مبنای ما قانون است بنده تابع قانون هستم تفسیر قانون بر عهده معاونت رئیس‌جمهور و اداره امور استخدامی کشور و شورای شهر است بنده مشکلی ندارم و در شهرداری می‌مانم و به سوالات شما پاسخ می‌دهم.

شهردار تهران درخصوص ملاک انتصاب‌ها در شهرداری گفت: انتصاب‌های با شاخص دانش روز است و هم اینکه آنکه فرد در عمل هم بتواند به خوبی کار کند. همچنین باید آن فرد در حوزه مالی سلامت باشد.

وی تاکید کرد: به منابع انسانی اعلام کرده‌ام که روزمه تمامی افرادی که منصوب می‌کنم را روی سایت بگذارند رزومه افراد قبل را هم بگذارند تا مردم قضاوت کنند.

افشانی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه درخصوص مبارزه با فساد در شهرداری علاوه بر ملاحظات سیاسی موانع دیگری هم وجود دارد گفت: من در موضوع مبارزه با فساد ریسک‌پذیر هستم و قطعا در این موضوع ثابت قدم خواهم بود. در این دوره وضعیت درآمدی شهرداری کم است و مشکلات زیادی وجود دارد برای رسیدن به درآمد هر کاری انجام نمی‌دهیم.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در اطراف دریاچه چیتگر یک مجموعه تفریحی توریستی ایجاد شده که در آمدزا است با این طرح‌ها می‌توانیم درآمدزایی ایجاد کنیم.

شهردار تهران در بخش دیگر سخنانش در خصوص تصویب لایحه درآمد پایدار گفت: با رئیس‌جمهور در این زمینه جلسه داشته‌ایم در دولت نیز بررسی‌هایی صورت گرفته و امیدواریم سهم شهرداری‌ها به خوبی دیده شود.

وی درخصوص برگزاری نمایشگاه‌ها در نمایشگاه‌ بین‌المللی با وجود ساخت نمایشگاه شهر آفتاب با هزینه میلیاردی در خارج از شهر گفت: این نکته درست است و نباید نمایشگاهی در داخل شهر ایجاد شود اما برگزار کننده نمایشگاه معتقدند نواقصی وجود دارد که باید آنها برطرف شوند. البته بنده در دوره‌ای که شهردار هم نبوده‌ام با مقیمی استاندارد تهران صحبت‌ه۹یای کردیم که این نمایشگاه باید به بیرون شهر منتقل شود.

افشانی درخصوص جلسه‌ای که با قرارگاه خاتم‌ الانبیاء داشتند گفت: در این جلسه تفاهم‌نامه‌ای امضا نشد اما با توجه به اینکه شهرداری امروز میزان بدهی‌هایش به بیش از 50 هزار میلیارد تومان رسیده و حدود 23 هزار میلیارد بدهی بانکی داریم که هر روز سود معوقات آن بیشتر می‌شود و همچنین بدهی به پیمانکاران زیاد است و بسیاری از طرح‌ها و کارها متوقف شده در جلسه‌ای که با سردار عبداللهی داشتیم فرصت 6 ماه به شهرداری داده شد تا در این مدت بتوانیم خود را به منابع جدید تجهیز کنیم.

وی ادامه داد: پروژه‌ها قرار است فعال نگاه داشته شود تا بتوانیم کارها را به خوبی پیش ببریم.

شهردار تهران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه فشارهایی از مراکز قدرت بر شما وارد شده تا نتوانید شفاف‌سازی کنید گفت: من متاسفانه فشار ناپذیر هستم آقای شیرازی بازرسی شهرداری آن نامه‌ای را که منتشر کرد در آن صداقت نبود.

وی ادامه داد: علاقمند نیستم درمورد یک نفر صحبت کنم اما چون این موضع در شبکه‌های مجازی منتشر شد اینطور وانمود کردند که فشارهایی بر بنده وارد شده اما همینجا اعلام می‌کنم که آقای شیرازی تجربه‌ای در حوزه شهرسازی نداشت و نمی‌توانست بازرسی دقیقی انجام دهد بنده ایشان را کار گذاشتم و فردی را منصوب کردم که غریب به 30 سال در تمام بخش‌ها مدیر بود.

افشانی ادامه داد: آقای شیرازی را صدا کردم و با احترام به او گفتم می‌خواهم شما را تغییر دهم اما چون شما آدم سالمی هستید در جای دیگر از شما استفاده می‌کنم ایشان گفتند چند روز فرصت بدهید ولی من گفتم فردی که جای شما می‌آ‌ید سلامتی‌اش از شما کمتر نیست. کار را به ایشان واگذار کنید.

به گفته افشانی آقای شیرازی رفت و نامه‌ای با تاریخ 2 روز قبل نوشت و گفت که بر من فشارهایی وارد شده اما اصلا اینطور نبوده و اعلام می‌کنم هیچکس نمی‌تواند بر من فشار وارد کند که مدیری را انتخاب یا تغییر دهم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها