یک کارشناس سیاست خارجی خروج ایران از برجام را در صورت عدم دستیابی به نتیجه در رایزنی های تهران با طرف های غربی اقدامی سنجیده بشمار آورد اما در عین حال تاکید کرد، مردم هوشمندانه موضوعات کشور را رصد می کنند و پایان عمر برجام رافع مسئولیت های دولت در قبال مشکلات اقتصادی مردم نخواهد بود.
کد خبر: ۱۱۴۹۳۸۹
مسئولان همه مشکلات را به برجام گره نزنند/ الان توپ در زمین آمریکاست

نوذر شفیعی در گفت و گو با جام جم آنلاین اقدام جمهوری اسلامی ایران در مذاکره با آمریکا و غرب با هدف دستیابی به توافق هسته ای را گامی درست در سیاست خارجی دانست و اظهار کرد: احتمال دارد کشورها در پیچ و خم های سیاسی در رسیدن به مقصد با مشکلاتی مواجه شوند که در این صورت یا با تاخیر به هدف اصلی خود می رسند یا اصلا نخواهند رسید. مضاف براینکه غلط دیکته نوشته نشده بر هیچ کس معلوم نیست و اگر ما با غربی ها وارد مذاکره نمی شدیم، بدعهدی آنها تا این اندازه برای هیچ کس چه موافقان و چه مخالفان برجام محرز نمی شد و الان بهتر می شود در مورد ماندن و یا خروج در این توافق تصمیم گرفت.

وی در واکنش به اظهارات عراقچی معاون وزیر خارجه کشورمان در خصوص احتمال خروج ایران از برجام افزود: باید پذیرفت روی کارآمدن ترامپ در آمریکا اتفاقات غیر منتظره ای را بر خلاف منافع نظام بین الملل رقم زده که یکی از این اتفاقات خروج آمریکا از برجام است. آنچه جمهوری اسلامی ایران و مقام معظم رهبری از ابتدا به آن تاکید داشته اند ماندن در هر توافقی و اجرای تعهدات در رابطه با آن است اما در عرصه سیاسی هر کشوری تکلیف دارد به اندازه حسن نیت طرف مقابل بر عهد خود پایبند باشد.

شفیعی در تکمیل سخنان خود گفت: بعد از خروج ترامپ از برجام تمام طرف های مذاکره کننده و در راس آن ایران، تلاش می کند حیات برجام ادامه داشته باشد و علی الظاهر طرف اروپایی هم چنین هدف را دنبال می کند. اما علت اینکه جمهوری اسلامی ایران بیش از همه تلاش می کند تا برجام حفظ شود این است که می خواهیم به دنیا بفهمانیم جمهوری اسلامی ایران حتی در سخت ترین شرایط و تا زمانی که منافعش به خطر نیفتد تابع هنجارهای بین المللی بوده و پایبندی به اصول و قواعد آمره نظام بین الملل ر ابر خود فرض می داند.

وی دراین باره افزود: از طرفی ایران هوشمندانه قبل از آمریکا از توافق هسته ای خارج نشد تا به دنیا ثابت شود ایالات متحده در هر شرایطی به هیچ یک رژیم های حقوقی حاکم بر جهان سیاست اعتنا ندارد و در صورت بروز منازعات میان تهران و واشنگتن این کاخ سفید است که در عین اجرای کامل معاهدات ایران در برجام معادلات را بر هم زده و در پی ایجاد کشمکش در منطقه و جهان است مضاف براینکه ما به دنیا بهانه ندادیم و الان توپ در زمین آمریکاست.

کارشناس مسایل سیاسی خروج ایران از توافق هسته ای را در شرایطی که آمریکا دیگر به آن تعهدی ندارد و نتیجه ای در مذاکرات آتی هم حاصل نمی شود، اقدامی سنجیده دانست و خاطر نشان کرد: البته جمهوی اسلامی ایران خود را تاکنون معطل آمریکایی نکرده و حتما سناریوهای پیش رو برای خود طراحی نموده که خروج از توافق تنها بخشی از واکنش ایران خواهد بود. از طرفی ما در چارچوب مواضع رهبری انقلاب که فرمودند اروپا قابل اعتماد نیست و باید تضمین های عینی به ایران بدهد تا ایران در برجام باقی بماند به تلاش خود ادامه خواهد داد لیکن همان طور که اشاره شد چنانچه به هدف نرسیدیم پایان کار ما نخواهد بود و با تاخیر دو سه ساله مجددا فعالیت های صلح آمیز خود مطابق با کنوانسیون های بین‌المللی و آژانس هسته ای و دیگر نهادهای ناظر با قوت ادامه می دهیم.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا خروج ایران از برجام در شرایطی که قول های دولت پس از حصول توافق هسته ای بویژه در حوزه اقتصادی روی زمین مانده، موجب سرخوردگی اقشار جامعه نمی شود، ابراز کرد: اولا دولت باید تلاش کند تا مشکلات مردم در هر شکلی که وجود دارد را حل و فصل کند و اینکه ما فکر کنیم بی نتیجه ماندن برجام موجب باقی ماندن مشکلات می شود امری غیر قابل پذیرش است و در این صورت اهداف دشمن تامین خواهد شد. از سویی افکار عمومی به خوبی به این حقیقت پی برده که ایران تمام همت خود را در حفظ یک توافق چند جانبه بین المللی به کار برده است اما وقتی طرف مقابل یکطرفه از آن خارج شده آیا ادامه کار با چنین شرایطی به مصلحت منافع ملی است یا خیر؟

شفیعی تاکید کرد: هیچ مقام مسئولی حق ندارد همه مسایل را با برجام پیوند دهد و در برطرف کردن نیازهای مردم- تنظیم بازار ارز و سکه- مهار تورم و ایجاد اشتغال که از برجسته ترین معضلات امروز جامعه ما محسوب می شود تلاش نکند.

وی افزود: نباید معایب اقتصادی کشور نادیده گرفته شود و نواقص داخلی ما در حوزه های مختلف در فضای التهابات برجامی به فراموشی سپرده شود. از این رو ضمن اینکه مردم هوشمندانه به درک درستی از محدودیت ها و بد عهدی های آمریکا و اروپا دست پیدا کرده اند اما با این وجود همه این عوامل رافعیمسئولیت های دولت در حل مشکلات مردم و تامین نیازهای جامعه نخواهد بود.

محمدرضا شجاعیان/ جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها