اوایل پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران بود که مسئولان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در راستای حمایت از مردم مظلوم فلسطین آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را به عنوان «روز قدس» نامگذاری کردند. از آن سال تا به امروز هرسال در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان، مسلمانان ایران در کنار دیگر مسلمانان جهان در حمایت از مردم مظلوم فلسطین در راهپیمایی باشکوه روز قدس شرکت می‌کنند که بیانگر نفرت مسلمانان از عملکرد خصمانه و جنایات رژیم صهیونیستی است. این درحالی است که امسال مصادف شدن سالروز شهادت دکتر چمران باعث شده تا بتوانیم علاوه بر رسوایی رژیم اشغالگر قدس، سخن از ابعاد تازه‌ای از روز قدس بگوییم، به این دلیل که نقش شهید چمران در سازماندهی این قیام غیرقابل انکار است.
کد خبر: ۱۱۴۶۳۴۸
برخی پایشان به لبنان و فلسطین نرسید اما "ابو" شدند / نخستین طراح انهدام تانک های اسرائیلی که بود؟

مهدی چمران، برادر شهید دکتر مصطفی چمران در این زمینه به جام جم آنلاین گفت: تقریبا هشت سال قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بود که دکتر چمران به دعوت امام موسی صدر به لبنان رفت و یک دوره بسیار تاثیرگذار از زندگی ایشان رقم خورد. تاجایی که دور از واقعیت نیست اگر بگوییم چمران با حمایت امام موسی صدر پایه‌گذار مقاومت اسلامی لبنان علیه رژیم صهیونیستی بود.
چمران در ادامه افزود: در آن دوره تقریبا سفر به فلسطین برای افراد غیر ممکن بود؛ ولی افراد زیادی به بهانه حمایت از مردم فلسطین اعلام می‌کردند به این منطقه رفتند و برای خود نام‌های مختلفی با پیشوند «ابو» انتخاب می‌کردند. اما این افراد هیچ اطلاعی از مقاومت مسلحانه نداشتند و اصولا پایشان هم به فلسطین نرسیده بود و نمی‌توانستند نقشی در این انقلاب داشته باشند، ولی شهید چمران بدون اینکه نامش را تغییر دهد به معنای واقعی وارد مقابله مسلحانه علیه رژیم اشغالگر قدس شد.


شهید چمران (اولین نفر از چپ) همراه امام موسی صدر


به گفته وی، شیعیان لبنان اولین گروه‌هایی بودند که حتی قبل از فلسطینی‌ها علیه رژیم صهیونیستی وارد مبارزه مسلحانه شدند و با هدایت و فرماندهی شهید چمران به تانک‌های اسرائیلی که وارد لبنان شده‌ بودند حمله کرده و برای اولین بار آنها را به آتش کشیدند.
وی تاکید کرد: قبل از این رویداد تاریخی در مبارزه علیه رژیم اشغالگر قدس گروه‌های مبارزه نه مسلح بودند و نه سازماندهی مشخصی داشتند. به صورتی که حتی مجلس شیعی اعلا ‌را هم نداشتند. درحالی که با تظاهرات سازماندهی شده در شهر بعلبک و صور توانستند بالاخره دولت لبنان را مجبور به قبول مجلس شیعه اعلا به ریاست امام موسی صدر کنند.

شهیدچمران کنار لاشه تانک اسرائیلی در لبنان

شهید چمران در جنوب لبنان

چمران در ادامه به خبرنگار ما گفت: این اتفاق بسیار مهم در تاریخ مبارزه علیه رژیم صهیونیستی باعث شد تا سازمان «اَمل» تشکیل شود که در واقع این سازمان ریشه اصلی حزب‌الله لبنان است و امروز هم خوشبختانه با هم ارتباط نزدیک و اتحاد کافی علیه اشغالگری رژیم صهیونیستی دارند.
به گفته رئیس شورای شهر اسبق تهران، این دوران از زندگی شهید چمران در لبنان دوران هشت‌ساله‌ای بود که ایشان هم در مقابل اسراییل می‌جنگید و هم در مقابل عقب‌مانده‌های اسلامی آنجا یا همان کسانی که به نام «آخوندهای درباری» معروف شدند، افرادی که از سفارت ایران پول می‌گرفتند تا در راستای سیاست‌های شاه در آن دوره گام بردارند.
وی تاکید کرد: اگرچه مبارزه چمران با آخوندهای درباری در فاز جنگ نرم بود ولی یکی از مهمترین بخش‌های فعالیت وی در این منطقه در مقابل کمونیست‌های لبنان به ریاست جورج حاوی بود که آن دوره در لبنان بسیار قوی بودند و اکثر سازمان‌های فلسطینی را زیر نظر مستقیم مسکو اداره می‌کردند. این درحالی است که چمران در مقابل دیگر گروه‌ها مثل جورج حبش و فالانژ‌های لبنان نیز ایستادگی می‌کرد و با آنها به صورت مسلحانه درگیر بود.
مهدی چمران درباره به آتش کشیده شدن تانک‌های اسرائیل در تل مسعود و تل شلعبون به جام جم آنلاین گفت: در این دوره اسرائیلی‌ها تانک‌های خود را برای کنترل جنوب لبنان نزدیک بنت جبیل مستقر کرده بود که برای اولین بار توسط شیعیان لبنان با رهبری دکتر چمران این حرکت اسرائیلی با شکست مواجه شد. چون تمامی تانک‌های مستقر در منطقه به آتش کشیده شد.
مهدی چمران در ادامه افزود: مرحوم سید احمد خمینی هنگام بازدیدشان از نجف معمولا به لبنان تشریف می‌آوردند که دکتر چمران در اغلب روزهای اقامت ایشان با وی همراه بود. طی یکی از این سفرها دکتر چمران برای گزارش عملکرد مقاومت ایشان را به منطقه منهدم شدن تانک‌های اسرائیلی بردند و لاشه تانک‌های باقیمانده را به سید احمد خمینی نشان دادند و تصاویر یادگاری از آن بازدید به عنوان سندی تاریخی باقی مانده است.

شهید چمران همراه مرحوم سید احمد خمینی

وی تاکید کرد: تانک‌های منهدم شده تا چندی پیش یعنی زمانی که اسرائیلی‌ها جنوب لبنان را ترک می‌کردند در منطقه بود. ولی هنگام عقب‌نشینی لاشه تانک‌ها را هم با خودشان بردند تا سندی از شکستشان در منطقه باقی نماند، هرچند صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران از این سند تاریخی مستندی هم ساخت که موجود است.
رئیس اسبق شورای شهر تهران درباره شایعه بازگشت مجدد دکتر چمران قبل از شهادت به لبنان به جام جم آنلاین گفت: این شایعه‌ای بیش نیست به این دلیل که دکتر هرگز پس از بازگشت مجدد به ایران سفری به لبنان نداشت. درحالی که برخی کتب متاسفانه نوشتند ایشان برای بازگرداندن خانواده و لوازم منزل به لبنان رفتند. واقعیت این است که خانواده دکتر خودشان به ایران آمدند.

شهید چمران میان آوارگان فلسطینی


عماد عزتی / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها