معاون دادستان تهران خبر داد:

ثبت 500 شکایت قصور پزشکی در ماه

ماهانه حدود 400 تا 500 شکایت قصور پزشکی در دادسرای جرایم پزشکی تهران مطرح می‌شود.
کد خبر: ۱۱۴۱۲۱۰
ثبت 500 شکایت قصور پزشکی در ماه
اسماعیلی، معاون دادستان تهران و سرپرست دادسرای ناحیه 19 جرایم پزشکی در همایش حقوق بیمار که با حضور معاون دادستان تهران و سرپرست دادسرای جرایم پزشکی و وکلا و مشاوران در سازمان نظام پزشکی تهران برگزار شد، با اشاره به این که در زمینه رعایت حقوق بیمار 35 ماده جامع تدوین شده است که این نشان از اهمیت به موضوع بیمار و رعایت حال آن دارد، عنوان کرد: هدف در دادسرای جرایم پزشکی ضمن رعایت حقوق بیمار، رعایت حقوق جامعه پزشکی نیز است.

معاون دادستان تهران با تاکید بر این که نباید قدرت ریسک پزشک را کاهش دهیم، گفت: اگر پزشک بترسد میزان شجاعت او در اقدامات پزشکی کاهش می‌یابد و در این میان جان یک انسان به خطر می‌افتد؛ درواقع با توجه به موارد ذکر شده تکریم پزشک، پرستار و بیمار در اولویت و دستور کار ما قرار دارد.

سرپرست دادسرای جرایم پزشکی افزود: با توجه به آمارها ماهانه حدود 400 تا 500 شکایت قصور پزشکی به دادسرای جرایم پزشکی ارسال می‌شود که این مسأله از سختی کار و تراکم پرونده‌ها در این زمینه حکایت دارد که این امر فاجعه است.

وی با اشاره به ضعف در وجود کارشناس حقوقی در مراکز بهداشت گفت: متاسفانه دچار کمبود کارشناس حقوقی هستیم و دانشگاه‌ها باید در این زمینه فکری اساسی کنند.

در ادامه معاون دادستان تهران افزود: سالانه 5000 شکایت از پزشک ثبت می‌شود که این آمار بسیار است و باید در این زمینه نیز فکری کرد.

اسماعیلی در زمینه وجود تابلوهای تهدید در بیمارستان‌ها یادآور شد: این امر زیبنده بیمارستان‌های ما نیست؛ درواقع وظیفه نظام پزشکی است که این موضوع را اجرایی کرده و تابلوهای تهدید را از در ورودی بیمارستان‌ها بردارد.

وی در ادامه بیان کرد: دادسرای جرایم پزشکی با افرادی که نظم بیمارستان را به هم زده و به پرسنل بیمارستان توهین کنند با معرفی مسئول بیمارستان برخورد می‌کند؛ چراکه این امر جرم محسوب می‌شود.

معاون دادستان تهران افزود: گاهی شاهد هستیم که مطرح می‌کنند چرا زندانی بیمار که به بیمارستان می‌آیند هزینه درمان پرداخت نمی‌کنند که همین‌جا باید بگویم در این زمینه باید سازمان زندان‌ها ورود کرده و هزینه را بپردازد؛ چراکه درمان زندانی برای او نباید هزینه داشته باشد. همچنین در زمینه مراکز غیرمجاز بهداشتی امروزه شاهد افزایش روز افزون آنها هستیم که نظام پزشکی باید ورود کرده و با آنها برخورد جدی کند؛ زیرا آسیب‌های جدی از سوی آنها وارد می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: جراحی‌های غیرمجاز و غیرضروری نیز افزایش یافته است که در این باره نیز نظام پزشکی باید اقدامات لازم را انجام داده و به ما این مراکز را معرفی کند.

معاون دادستان تهران در ادامه با بیان این که برای دستگاه قضایی و دادستانی موضوع جرایم پزشکی آن‌قدر مهم است که امروز شاهد تشکیل دادسرای جرایم پزشکی هستیم، افزود: ظرفیت دادستانی در تمام امور از جمله دانشگاه و مراکز پزشکی بسیار بالاست بنابراین می‌توان از آن
کمک گرفت.

وی افزود: ما در راستای ارتقای سلامت عمومی شبانه‌روز در خدمت مردم هستیم.

تدوین منشور حقوق بیمار

در این مراسم میرحامد خانی، رئیس اداره حقوقی سازمان نظام پزشکی تهران تصریح کرد: با مروری بر سیر تاریخی موضوع حقوق بیمار و تعهدات اخلاقی جامعه پزشکی به نظر میرسد جوامع پزشکی بدون در نظر گرفتن زمینه فرهنگی، دین و تمدن خویش همواره پزشک را ملزم به رعایت تعهدات نسبت به بیمار دانستهاند. وی ادامه داد: با افزایش مطالبات جامعه و ارتقای آگاهی عمومی مردم نسبت به حقوق خویش، ارائه کنندگان خدمات سلامت را به نحو مضاعفی نسبت به رعایت حقوق بیمار متعهد ساخت که کشور ما نیز با تدوین منشور حقوق بیمار به مرحله اجرا رسیده است. خانی در ادامه با بیان این که حقوق بیمار یکی از محورهای شاخص در تعریف استانداردها جهت اعلام حاکمیت خدمات بالینی است، گفت: در سال 81 برای اولین بار منشور حقوق بیمار در ایران تدوین و از سوی معاونت سلامت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ابلاغ شد. وی افزود: متن نهایی منشور حقوقی بیمار در آبان 88 از سوی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی به مراکز تابع ابلاغ شد. حقوق بیمار در پنج محور و 37 بند و یک تبصره پایانی تنظیم شده است. این مسئول بیان کرد: محورهای پنجگانه منشور شامل محور اول در 14 بند، حق دریافت خدمات مطلوب، محور دوم در چهار بند، حق دریافت اطلاعات به نحو مطلوب و کافی، محور سوم در هفت بند، حق انتخاب در تصمیمگیری آزادانه بیمار در دریافت خدمات سلامت، محور چهارم در 9 بند، حق احترام به حریم خصوصی بیمار و رعایت اصل رازداری و در محور پنجم در سه بند، حق دسترسی به نظام کارآمد رسیدگی به شکایات تدوین شده است.

انسیه آبشاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها