جام جم آنلاین به مناسبت روز درختکاری گزارش می دهد

درخت های لاکچری (+عکس)

15 اسفند روز درختکاری است و توجه به درخت و درختکاری باز هم مورد توجه همه قرار می گیرد. در دنیای هنر هم خیلی از هنرمندان بوده اند که درخت را دستمایه خلق آثارشان کرده اند و جالب است که گرانترین تابلوی نقاشی فروش رفته کشورمان هم متعلق به نقاشی سهراب سپهری با موضوع تنه درختان است.
کد خبر: ۱۱۲۶۹۷۹
درخت های لاکچری (+عکس)

سال 96 بود که تابلوی سهراب به قیمت 3 میلیارد و 100 میلیون تومان فروش رفت و رکورد گران ترین اثر هنری کشور را به خود اختصاص داد. این تابلوی 190 در 130 سانتی متری را سهراب با تکنیک رنگ و روغن روی بوم کشید.


البته شاید خود سهراب هم باورش نمی شد که روزی روزگاری وجهه نقاش بودنش از وجهه شاعریش سبقت بگیرد.
یکی دیگر از تابلوهای سهراب سپهری، موفق شد رکورد 3 میلیارد تومانی از خود بجا بگذارد. شاعر اهل کاشان این تابلو را هم با تکنیک 180 در 120 سانتی متر با همان تکنیک رنگ و روغن روی بوم کشید.


همچنین یکی دیگر از درخت های سهراب در یک حراجی با رقم 2 میلیارد و 800 میلیون تومان فروش رفت. تابلویی 180 در 120 سانتی که سال 51 کشیده شد و نام سهراب را به عنوان رکورد دار فروش آثار هنری حدود سه دهه بعد از مرگش بر سر زبان ها انداخت.


البته می دانیم که سهراب خیلی در وضعیت مرفهی زندگی نمی کرد و با توجه به روحیه عرفان مسلک و ساده زیستش حتی اگر هم زنده بود، باز هم احتمال اینکه فردی پولدار باشد، دور از ذهن بود. اما به هرحال درختان او لاکچری ترین تابلوهای نقاشی ایران هستند.
از دیگر تابلوهای سهراب که در دهه 50 کشید اثری است که با رقم یک میلیارد و 700 میلیون تومان چکش خورده است. تابلویی 130 در 80 سانتی متری که قیمتش شاید با یک خانه خیلی بزرگ در بهترین نقطه تهران رقابت کند.


شاعر "آب را گل نکنیم" مجموعه تنه درختان را در دهه 50 کار کرد و با توجه به اینکه در پایان همین دهه در اثر ابتلا به سرطان خون از دنیا رفت، مجموعه تنه درختان را می توان جزو کارهایی تلقی کرد که در دوران پختگی و بعد از سفرهایش به نقاط مختلف جهان کشیده است.
همچنین یکی دیگر از تابلوهای سهراب از همین مجموعه که یک نقاشی رنگ و روغن روی بوم 130 در 80 سانتی متری است، با قیمت یک میلیارد و 550 میلیون تومان به حراج گذاشته شد و فروش رفت.


وقتی از درخت صحبت می شود، همیشه بر جلوگیری از قطع آن و تلاش برای حفظ این سرمایه های طبیعی هم تاکید می شود.
حالا که صحبت از سهراب و تابلوهایش مطرح است، کاش بر حفظ میراث معنوی کشورمان و جلوگیری از فروش آثار مشاهیرمان هم تاکید شود. یا اگر هم بحث اقتصاد هنر مطرح است، حداقل کاش موزه های کشور اقدام به خرید این آثار کنند تا فردا روز، دیگر نبینیم باغ آنسوی آبی ها با درختان ایرانی سرسبز می شود.

کم نیستند هنرمندانی که هر یک به شیوه‌ای خاص، بازنمایی درخت را سوژه کار خود قرار داده‌اند. امیدواریم این روز تلنگری باشد به حفظ درخت و درختکاری تا طبیعتی بکر و هوایی زیبا را برای آیندگان بجا بگذاریم. همانطور که سپهری و خیلی دیگر از نقاشان، درخت هایشان را برای ما به ارث گذاشتند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها