در واکنش به شکست در شورای امنیت انجام شد

بیانیه مشترک آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان علیه ایران

گزارش جام‌جم از شکست پروژه‌ ضدایرانی آمریکا و انگلیس توسط روسیه

«وتــو» این‌بار به نفع ایران

شورای امنیت سازمان ملل دوشنبه‌شب بار دیگر شاهد شکست و ادامه ناکامی‌های کشورهای غربی علیه ایران بود، چرا که در این جلسه قطعنامه پیشنهادی انگلیس که با مشورت آمریکا و فرانسه ارائه شده بود از سوی روسیه وتو شد.
کد خبر: ۱۱۲۵۹۲۹
«وتــو» این‌بار به نفع ایران

انگلیس پیش‌نویس قطعنامه‌ای را تهیه کرده بود که در آن ضمن تمدید تحریم تسلیحاتی یمن، ایران را به‌خاطر آنچه ارسال موشک برای حوثی‌ها خوانده محکوم می‌کرد.

آمریکا ماه‌هاست از طریق لابی‌های خود در تلاش برای مقصر جلوه دادن ایران در مورد تحولات یمن است و همه ابزارهای خود را به‌کار گرفته تا ایران را به‌خاطر آنچه پشتیبانی تسلیحاتی از حوثی‌ها می‌خواند متهم کند تا شاید به این ترتیب بر حمایت‌هایش از جنایات عربستان‌سعودی در یمن سرپوش بگذارد.

تلاش‌ها برای متهم کردن ایران در تحولات یمن در حالی است که جامعه جهانی شاهد جنایات بسیار سعودی‌ها علیه مردم بیگناه یمن و سکوت کشورهای اروپایی در این خصوص است. در مقابل عربستان و آمریکا انگشت اتهام خود را به‌سوی جمهوری اسلامی ایران نشانه گرفته و ایران را به کمک تسلیحاتی به حوثی‌ها متهم کردند.

همچنان که چندی پیش نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل، شوی موشکی به راه انداخته بود و با نمایش بقایای یک موشک مدعی بود که این موشک ساخت ایران بوده و توسط حوثی‌ها به سمت مواضع سعودی شلیک شده است.

البته شکست دوشنبه‌شب آمریکا در زمینه‌های دیگری هم مسبوق به سابقه است، همچنان که چندی پیش تلاش‌های این کشور در جهت محکوم کردن کشورمان در شورای امنیت سازمان ملل به بهانه آشوب‌های داخلی ایران به نتیجه نرسید و ناکام ماند.

ماجرا از این قرار بود که آمریکا درخواست برگزاری نشست اضطراری را از شورای امنیت سازمان ملل پیرامون ناآرامی‌های اخیر در ایران کرده بود که آن جلسه بدون دستیابی به نتیجه‌ای پایان یافت.

انتقاد شدید و تهدیدآمیز آمریکا نسبت به وتوی روسیه

اقدام روسیه در وتوی قطعنامه ضد ایرانی موضوعی بود که مورد انتقاد شدید و حتی تهدید روسیه از سوی نماینده آمریکا در سازمان ملل قرار گرفت.

نیکی هیلی، نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل دوشنبه شب پس از وتوی قطعنامه ضد ایرانی پیشنهادی انگلیس برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه یمن از سوی روسیه در بیانیه‌ای تهدید کرد اگر مسکو به استفاده از حق وتو در این باره ادامه دهد، واشنگتن و شرکایش تدابیر دیگری اتخاذ خواهند کرد.

وی با بیان این‌که روسیه تاکنون بارها قطعنامه‌های علیه سوریه و ایران را وتو کرده، مدعی شد اگر روسیه به استفاده از حق وتوی خود به نفع ایران ادامه دهد، آمریکا و شرکایش اقداماتی علیه تهران انجام خواهند داد که مسکو توان جلوگیری از آن را نداشته باشد.

وتوی قطعنامه، بهانه را برای فشار بیشتر بر ایران گرفت

با توجه به گسترش سطح مناسبات دو کشور ایران و روسیه و همکاری‌های میان دو کشور در جهت حل بحران‌های منطقه‌ای از جمله سوریه، وتوی قطعنامه ضد ایرانی دور از ذهن نبود؛ اقدامی که حداقل در یکی دو دهه اخیر سابقه نداشته است.

در همین ارتباط بهرام امیراحمدیان، کارشناس مسائل روسیه به جام‌جم گفت: پیشنهاد انگلیس در قطعنامه مطرح شده نوعی انتقاد علیه جمهوری اسلامی ایران بود، که البته آن‌هم برای ایران تبعات منفی داشت.

وی اقدام روسیه در وتوی قطعنامه را مثبت ارزیابی کرد و افزود: این وتو به نوعی بهانه را از دست آمریکا برای فشار بیشتر علیه ایران گرفته که یکی از نقاط مثبت قطعنامه است.

پرداخت هزینه برای وتو

سعدا... زارعی، کارشناس مسائل بین‌الملل نیز در گفت‌وگو با جام‌جم، با اشاره به وتوی قطعنامه ضد ایرانی از سوی روس‌ها گفت: بعد از پیروزی انقلاب، روسیه در جهت برقراری روابط منطقی با جمهوری اسلامی ایران تلاش کرد.

وی ادامه داد: در مجموع نوع برخورد روس‌ها در مواجهه با ایران از ابتدای انقلاب دشمنی و ستیزه نبود، در حال حاضر هم روس‌ها به دلیل رای منفی که به قطعنامه انگلیس دادند باید در جای دیگری هزینه بپردازند، به این معنا که کشورهای غربی نیز در موضوعات دیگری متقابلا با روسیه همین اقدام را انجام خواهند داد.

انتقاد ایران از عملکرد غیرسازنده انگلیس

به‌دنبال شکست کشورهای غربی در تصویب قطعنامه علیه ایران در شورای امنیت، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه گفت: عملکرد آمریکا و انگلیس در سه سال گذشته در شورای امنیت غیرسازنده و در راستای مشروعیت بخشیدن به متجاوزان به یمن بوده است.

وی درخصوص تصویب قطعنامه پیشنهادی روسیه در شورای امنیت که براساس آن کار کمیته کارشناسان یمن به مدت یک سال تمدید شد، اظهار کرد: همان‌گونه که تصور می‌شد قطعنامه پیشنهادی انگلستان، به دلیل غیرواقع بینانه بودن آن، دستاوردی برای بانیان آن نداشت و شکست دیگری، بویژه برای ایالات متحده آمریکا در صحنه بین‌المللی و سازمان ملل رقم خورد.

سیدعباس عراقچی، معاون وزیرخارجه هم شکست قطعنامه ضد ایرانی را نشانه دیگری از انزوای آمریکا در صحنه بین‌المللی و اقتدار جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد.

معاون سیاسی وزیر خارجه دیروز در جمع خبرنگاران گفت: مغرضانه بودن این اتهامات در نحوه تنظیم گزارش کارشناسی کمیته تحریم یمن در شورای امنیت کاملا روشن بود.

وی افزود: کمیته تحریم شورای امنیت حتی قبل از این که برای بررسی و استماع حرف‌های ما به ایران سفر کنند، قضاوت خود را داشتند و میزان تاثیرگذاری دیگران در این گزارش مشخص بود.

معاون سیاسی وزارت خارجه گفت: براساس این گزارش یک طرفه بنا داشتند در شورای امنیت قطعنامه‌ای که به ایران هم اشاره داشته باشد تصویب کنند که ناکام ماندند و این شکست چندباره دولت آمریکا برای کشاندن ایران به شورای امنیت است.

عراقچی ادامه داد: در یک سال گذشته دولت آمریکا چندبار تلاش کرده پای ایران را مجددا به شورای امنیت باز کند و هر بار ناکام ماند.

وی با بیان این‌که چه در بحث آزمایشات موشکی و چه درباره آشوب‌های داخلی و بحث یمن این تلاش را داشتند و شکست خوردند، افزود: این نشان دیگری از انزوای آمریکا در صحنه بین‌المللی است و اقتدار جمهوری اسلامی ایران را نشان می‌دهد.

همچنین دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل، اقدامات ضدایرانی اخیر آمریکا را نمایش‌هایی ملال‌آور توسط نیکی‌هیلی خواند که برای ایران ستیزی و کمک به تجاوزگران به یمن انجام می‌شود. در بخش‌هایی از بیانیه این دفتر آمده است: رفتار نماینده آمریکا در سازمان ملل در جهت سرپوش گذاشتن در مورد جنایاتی است که در یمن توسط نیروهای ائتلاف به سرکردگی عربستان در حال وقوع است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها