کارشناسان تغذیه و سلامت نسبت به مصرف روزانه یک ماده سمی سفید رنگ دیگر به جز نمک و شکر موسوم به "مونوسدیم گلوتامات" هشدار دادند.
کد خبر: ۱۱۲۱۸۵۱
یک "سَم سفید دیگر" که هر روز می‌خوریم!

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، متخصصان تغذیه این بار نسبت به مصرف ماده سمی سفید رنگی غیر از نمک و شکر هشدار دادند. مصرف مازاد مونوسدیم گلوتامات با افزایش اشتها، پرخوری و چاقی مرتبط است.

مونوسدیم گلوتامات یکی از رایج‌ترین افزودنی‌های موجود در مواد غذایی تولید شده در کارخانه‌ها و نیز غذاهای سرو شده در رستوران‌هاست. این ترکیب البته در برخی خوراکی‌ها به شکل طبیعی وجود دارد. این ماده که بسیار به نمک و شکر شباهت دارد به عنوان طعم‌دهنده به حساب می‌آید.

ترکیب مونوسدیم گلوتامات به خودی خود و در مقدار کم بی‌خطر است اما در افرادی که به آن حساسیت و آلرژی دارند حتی به مقدار بسیار ناچیز هم می‌تواند خطرزا باشد. در واقع مقدار طبیعی آن در مواد غذایی بی‌خطر است اما وقتی به عنوان افزودنی و به طور مصنوعی در مقادیر زیاد به بسیاری از مواد خوراکی افزوده می‌شود برای بدن مضر است.

مونوسدیم گلوتامات اغلب در خوراکی‌های فرآوری شده همچون چیپس، سوپ‌های آماده و غذاهای کنسرو شده پیدا می‌شود. به گفته کارشناسان افراد باید قبل از اقدام به خرید، برچسب محصولات غذایی را کنترل کنند.

به گزارش ان‌دی‌تی‌وی، کارشناسان معتقدند زیاده‌روی در مصرف این ترکیب می‌تواند به بروز مشکلاتی همچون میگرن، احساس سرگیجه، ناهماهنگی هورمونی، حالت تهوع و درد قفسه سینه منجر شود. همچنین این ترکیب بر گیرنده‌های چشایی زبان تاثیر گذاشته و باعث می‌شود طعم غذا بهتر به نظر آید که به پرخوری و چاقی منجر می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها