حسگر اثر انگشت درون صفحه‌ای و تولید گوشی هایی با نمایشگر منعطف، از مورد انتظارترین نوآوری های گوشی های آینده هستند. اما این ایده‌ها چه زمانی عملی می‌شوند؟
کد خبر: ۱۱۰۷۱۲۵
نوآوری‌های گوشی‌های آینده‌؛ حسگر اثر انگشت درون صفحه‌ای و گوشی منعطف + عکس

در سال‌های گذشته، طراحی و عرضه گوشی های موبایلی با سیستم بازخورد لمسی و سنسور اثر انگشت، رویایی برای شرکت‌های مختلف بود که به بهترین شکل ممکن به حقیقت تبدیل شد. پس از رسیدن به این جایگاه، حالا همگان در رابطه با فناوری های جدیدی که به محصولات آینده تعلق دارد، سخن می‌گوید. اگرچه ایده‌ها بسیار متنوع بوده و به چند مورد خاص محدود نیستند، اما تعبیه سنسور اثر انگشت در صفحه نمایش دستگاه و تولید محصولاتی با نمایشگر انعطاف‌پذیر را می‌توان از جمله مورد انتظارترین نوآوری های گوشی های آینده در نظر گرفت.

با وجود کانسپت‌ها و طرح‌های متنوع، هنوز هم بسیاری از کاربران نسبت به پیاده‌سازی این دو فناوری مشکوک هستند. ولی آیا در نهایت شاهد عرضه محصولاتی متفاوت در سال 2018 خواهیم بود؟
گوشی انعطاف پذیر: احتمالا نه

بنا بر گزارش‌های موجود، از اوایل سال 2013، سامسونگ روی توسعه تلفن هوشمندی با نام «گلکسی ایکس» با امکان تا کردن یا خم شدن از وسط کار می‌کند. هرچند با توجه به اطلاعات اخیر، دستگاهی با شماره مدل SM-G888N0 که طی این سال‌ها بسیاری از افراد آن را گوشی منعطف سامسونگ می‌نامیدند، یک موبایل مقاوم است که با پشتیبانی از فناوری های ارتباطی پیشرفته به دست کاربران خواهد رسید.

علی رغم وجود اسناد متعدد، انتشار این خبر، سر نخ‌های موجود را از بین می‌برد چرا که واقعا هیچ مدرک درستی برای اثبات آن و عرضه محصولی با نمایشگر منعطف از سوی این کمپانی‌ کره‌ای وجود ندارد.

سامسونگ تنها یکی از شرکت‌های فعال در حوزه تکنولوژی است که پتنت‌های ثبت‌شده آن به کاربر اجازه می‌دهد صفحه نمایش یا موبایل خود را خم کرده و یا همانند یک رول، آن را لوله کنند. با این حال، فعلا خبری از عرضه یک محصول اقتصادی و مصرفی نیست. نزدیک‌ترین تلفن هوشمند به این کانسپت، زد تی ای اکسون M است که در حقیقت، سازندگان در آن از دو صفحه نمایش مجزا و یک لولا در بخش مرکزی استفاده کرده‌اند.

تا به امروز شاهد عرضه محصولاتی با نمایشگر خمیده همچون گلکسی نوت 8 بوده‌ایم؛ ولی این طراحی توسط یک لایه محافظ پوشیده شده و بیشتر جنبه زیبایی دارد.
حسگر اثر انگشت درون صفحه‌ای: احتمالا بله

اسکنر اثر انگشت درون صفحه ای، یکی دیگر از نوآوری های گوشی های آینده است که احتمال مشاهده آنها در محصولات سال 2018 وجود دارد.

به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل از گجت نیوز، سال 2017، بسیاری از سازندگان سرانجام کلید فیزیکی هوم را حذف کردند. از جمله این محصولات می‌توان اپل و گوشی آیفون ایکس را مثال زد که بعد از سال‌ها بدون کلید هوم به دست کاربران رسید و سیستمی نرم افزاری جایگزین آن شد. اما بر خلاف شرکت‌هایی که اسکنر اثر انگشت را به بخش پشتی منتقل کردند، اپل از سیستم تشخیص چهره Face ID برای باز کردن قفل دستگاه بهره برده است.

سنسورهای اثر انگشت، دقیق و سریع بوده و تولیدکنندگان تلفن های هوشمند نیز به وفور از آنها استفاده کرده‌اند. اما در حالت ایده‌آل، اسمارت فون های آینده با نمایشگر لبه به لبه باید قادر به مخفی کردن این حسگر در زیر صفحه نمایش باشند. در این صورت نیازی به کلید یا بخشی مجزا نبوده و شما تنها با لمس صفحه می‌توانید قفل دستگاه را باز کنید.

متاسفانه، بسیاری از سازندگان اذعان داشته‌اند تولید گوشی هایی با سنسور اثر انگشت درون صفحه ای دشوار است. به گفته فعالان این صنعت، چنین سنسورهایی کنترل کیفیت دستگاه را سخت می‌کنند چرا که قرارگیری لایه‌ای بزرگ از صفحه نمایش، دقت را کاهش می‌دهد. اما آیا این به معنی عدم تجهیز محصولات آینده به چنین سنسورهایی است؟ پاسخ منفی‌ست؛ اما در سال 2018 تعداد اندکی از موبایل ها با این فناوری تولید خواهند شد.

بنا بر شایعات اخیر، گوشی پرچمدار وان پلاس 6 نخستین دستگاهی خواهد بود که به اسکنر اثر انگشت زیر صفحه نمایش تجهیز می‌شود. علاوه بر این، یکی از سازندگان این سنسورها یعنی سینپتیکس، از تجهیز یکی از گوشی های ویوو به حسگر Clear ID FS9500 خبر داده که البته زمان آن نامشخص است.

این‌ها دو مورد از مورد انتظارترین نوآوری های گوشی های آینده هستند که احتمالا پیاده‌سازی آنها توجه بسیاری از کاربران را به خود جلب خواهد کرد. با این حال، تصور می‌کنید چه فناوری های دیگری می‌توانند باعث تکامل گوشی های موبایل شوند؟

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها