تالار دائمی زنده یاد استاد علی اسفرجانی با حضور دکتر مجید سرسنگی معاون فرهنگی دانشگاه تهران، دکتر محمد سریر رئیس شورای عالی خانه هنرمندان ایران، خانواده اسفرجانی و جمعی از مسئولان موزه ها و هنرمندان، عصر پنجشنبه 9 آذر در باغ موزه نگارستان، افتتاح شد.
کد خبر: ۱۰۹۸۸۵۳
تالار اسفرجانی گشایش یافت / 24 آذر ؛ افتتاح گالری فرمانفرماییان

به گزارش جام جم آنلاین، دکتر مجید سرسنگی معان فرهنگی دانشگاه تهران در ابتدای مراسم افتتاح تالار دائمی استاد اسفرجانی، به نمایندگی از دانشگاه تهران به حاضران خوش آمد گفت و افزود: امروز آثار هنرمند برجسته زنده یاد استاد علی اسفرجانی در یکی از تالارهای عمارت مرکزی باغ موزه نگارستان، با نام خود استاد، به نمایش عموم گذاشته می شود. امیدواریم این تالار برای نسل های آینده پا بر جا بماند. نسل های آینده بیایند و از این آثار دیدن کنند و هم از هنر استاد اسفرجانی و هم از روح بزرگی که در تک تک آثار از ایشان به جا مانده است بهره مند شوند.

وی افزود: آثار هنری که از هنرمندان بزرگ، امروز به دست ما رسیده مجموعه ای از قطعات روح این هنرمندان است و امیدوارم که ما در دیدن این آثار ضمن اینکه زیبایی ظاهر آثار را می بینیم، عمق اندیشه این عزیزان را هم که در آثار متجلی است، ببینیم.

دکتر سرسنگی در ادامه تصریح کرد: ما اعتقاد داریم چنین مراکزی باید زنده و پویا باشند یعنی صرفا داشتن یک موزه و چهارچوب تاریخی، کفایت نمی کند؛ مهم تر این است که ما بتوانیم نسل های جوان را به این فضاها بیاوریم، جذابیت هایی را ایجاد کنیم که جوانان و نوجوانان بیایند از این مراکز تاریخی دیدن کنند و از تمدن و فرهنگ خود لذت ببرند و به بزرگی و عظمت آن پی ببرند و خودشان بانیان پیشرفت این فرهنگ و تمدن باشند. جوانان امروز باید تاریخ آینده این سرزمین را بسازند.

وی در خصوص فعالیت های باغ موزه نگارستان، عنوان کرد: کارهای متفاوتی در باغ موزه نگارستان در حال انجام است که یکی افتتاح تالار دائمی استاد اسفرجانی بود. مجموعه ای از آثار مرحوم عباد که از نقاشان خوب کشور هستند در بخش دیگری از دانشگاه تهران گردآوری شده بود که در اختیار نگارستان قرار گرفت، این آثار در حال مرمت است و به زودی از این آثار نیز رونمایی خواهد شد. نقاشی دیواری عظیم صحنه صف سلام فتحعلی شاهی را پس از سال ها که در صندوق هایی مانده بود، بعد از دو سال مرمت در یکی از تالارهای نگارستان در معرض دید عموم قرار گرفته است.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران از افتتاح گالری فرمانفرماییان نیز خبر داد و گفت: انشااله 24 آذر افتتاح گالری منیره فرمانفرماییان را داریم که از بانوان بزرگ هنرهای تجسمی کشور هستند و تعدادی از آثارشان را به دانشگاه تهران هدیه کردند و چند ماهی است که فضای مناسب آثار در حال آماده سازی است. این آثار که ابعاد جهانی دارند و در بسیاری از جشنواره ها، نمایشگاه ها و بینال های بین المللی به نمایش درآمده و مورد تحسین قرار گرفته اند، در باغ موزه نگارستان در معرض دید علاقه مندان قرار خواهد گرفت.

وی افزود: در همین باغ موزه به زودی یک نگارخانه هنرهای تجسمی نیز افتتاح خواهد شد که محلی برای ارائه آثار معاصر تجسمی هنرمندان کشور خواهد بود.

در ادامه این مراسم، شهرزاد اسفرجانی به نمایندگی از خانواده اسفرجانی به سخنرانی پرداخت و گفت: از مسئولان دانشگاه تهران به خصوص دکتر مجید سرسنگی و همکارانشان تشکر می کنم؛ امروز صبح من حال عجیبی داشتم از خواب که بیدار شدم احساس می کردم قرار است به خانه جدید پدرم بروم. حال عجیبی داشتم چون فکر می کردم تحقق یک آرزو که آرزوی او بود ولی من و عده زیادی در حلقه ذی نفعان آن آرزو هستیم؛ امروز اتفاق افتاد.

وی افزود: پدر من آرزو داشت که این مجموعه آثار در یک جا قرار بگیرد و در مرور زمان یا تحت تاثیر ورثه خانوادگی مورد خلل واقع نشود. من هم روزی که به پدر قول دادم، گفتم به شرطی این قول را انجام می دهم که تا در قید حیات هستین این آثار را به صورت قانونی برای این کار اختصاص دهید.

این هنرمند ادامه داد: این وظیفه بر دوش من قرار گرفت که این مجموعه را به جایی بسپارم که هم حفظ شود و هم در دسترس جوانان و علفه مندان قرار بگیرد لذا با هقت جفت کفش آهنی به چاهای مختلفی رفتم و در نهایت با موافقت مادر به جمع حامیان دانشگاه تهران پیوستیم و آثار را رسما وقف دانشگاه تهران کردیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها