مجتهدزاده در گفت‌وگوی تفصیلی با جام‌جم آنلاین تشریح کرد:

چرا اشتباه سعدآباد تکرار شد؟

جمهوری اسلامی ایران با وجود این‌که عضو NPT بوده و حقوقی به واسطه این عضویت برایش تعیین شده است اما برای حل معضلات اقتصادی و افشای باطن زشت نظام سلطه و آمریکای جنایتکار از بسیاری از حقوق خود عقب نشست و پای میز مذاکره رفت و حاضر شد حقوق خود را از دست بدهد تا قفل تحریم‌ها شکسته شود اما پس از برجام، نظام سلطه و دولت آمریکا در ممانعت از حقوق حقه ملت ما کارشکنی کرده و هر روز تحریم جدیدی اعمال کردند.
کد خبر: ۱۰۹۰۷۷۷

دست‌کم 26 مورد از پیمان‌شکنی‌های آمریکا در اجرای تعهدات خود در برجام از جمله تمدید تحریم داماتو با عنوان جدید «ICA» و تحریم «کاتسا» وجود دارد، لذا به‌نظر می‌رسد حرکتمان باید در مقابل این اقدامات متقابل متناسب و متناظر باشد.

آمریکا می‌خواهد با این روش و با این‌که جمهوری اسلامی ایران هزینه‌های لازم را در برجام داده اجازه ندهد از حقوق برجامی خود بهره ببریم لذا اگر آمریکایی‌ها کاتسا را پیاده کردند که معنی‌اش بی‌ثمر کردن و نقض برجام است ما هم دیگر برجامی نیست که به آن پایبند باشیم.

اگر جمهوری اسلامی ایران از برجام بهره‌مند نشود و بخواهد به عقب بازگردد، این بازگشت به نقطه صفر گذشته نخواهد بود و اگر آمریکایی‌ها وظایف خود را در برجام انجام ندهند مجلس دولت را موظف به خروج از NPT خواهد کرد. اگر به عقب و قبل از برجام بازگردیم این یعنی ملت و مملکت ما بازیچه نظام سلطه قرار گرفته است اما ما دیگر به عقب برنمی‌گردیم بلکه عقب‌تر می‌رویم یعنی انگار NPT وجود نداشته است. اگر آمریکایی‌ها کاتسا را پیاده کنند آن‌وقت ما هم در مجلس دولت را موظف به خروج از ان‌پی‌تی خواهیم کرد.

پیش‌بینی شده اگر کشوری نخواست در NPT باقی بماند باید از شش ماه قبل به سازمان ملل، کتبا و رسما خروج آینده خود را اعلام کند و بعد می‌تواند خارج شود که این کار اصلا خلاف ضوابط بین‌الملل نیست و هر کشور می‌تواند تصمیم بگیرد.

اما در رابطه با بحث کاتسا و اعمال تحریم‌های مادر علیه ایران، ما می‌توانیم به مجامع بین‌المللی شکایت ببریم اما از آنجایی که مجامع بین‌المللی تاثیرپذیر و تحت نفوذ آمریکا هستند قطعا خروجی مشخصی ندارد. در محتوای قرارداد برجام ضرر و زیان و خسارت و جریمه‌ای تعیین نشده است، لذا تنها راهکاری که برای ما باقی می‌ماند اقدام متقابل و متناسب است که اگر در این مسیر ما را همراهی کنند ایران نقض‌کننده برجام نخواهد بود اما اگر همراهی نکنند و خواستند هزینه‌هایی را که برای برجام دادیم بی‌ثمر کرده و به هدر بدهند تا نگذارند از منافع برجام بهره‌مند شویم آن‌وقت مسیر خودمان را به تناسب منافع ملتمان طی خواهیم کرد.

امنیت ملت ما طعمه نظام سلطه نبوده و این حق جمهوری اسلامی ایران است که پروتکل الحاقی را ملغی کرده و دسترسی‌ها را برای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی محدود کند و اگر قرار باشد از نجابت ملت ما سوء استفاده شود، آمریکا باید بداند نمایندگان مجلس شورای اسلامی بیکار نخواهند نشست و بازنگری در اجرای NPT را از دولت خواهند خواست.

مجتبی ذوالنوری/ رئیس کمیته هسته‌ای کمیسیون امنیت ملی مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها