سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی در گفت وگو با جام جم آنلاین خبر داد:

جزئیات بررسی لایحه مقابله با کودک آزاری در مجلس

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس خبر داد که در روزهای آتی در مورد کودک آزاری لایجه ای در مجلس مطرح می شود و گفت: اصولاً مسئله کودک آزاری به هر نوعی صورت بگیرد، جرم است و در هر صورت دولت لایحه ای را به مجلس داده است و مجلس در این خصوص لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان را به کمیسیون حقوقی و قضایی داده تا روی بندهای این لایحه کار شود.
کد خبر: ۱۰۸۴۴۹۳
جزئیات بررسی لایحه مقابله با کودک آزاری در مجلس

حسن نوروزی،سخنگو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در گفت و گو با خبرنگار جام جم آنلاین تصریح کرد: در بندهای این لایحه می توان به جرایم مربوط به بهره کشی کاری، مالی و یا ابزاری، جرایم مربوط به سوء استفاده جنسی، جرایم مربوط به سوء استفاده در فضایی مجازی، جرایم مربوط به سوء استفاده از کودکان به‌ منظور ارتکاب‌ اعمال‌ خلاف‌ از قبیل‌ قاچاق و یا توزیع سی دی های مبتذل، جرایم مربوط به ضرب و شتم کودک، جرایم مربوط به خرید و فروش کودک، جرایم مربوط به فروش اعضای بدن کودک که همه اینها در شرع مقدس اسلام مذموم است، دیده می شود.

وی در ادامه گفت: هر نوع‌ اذیت‌ و آزار کودکان‌ و نوجوانان‌ که‌ موجب‌‌ صدمه‌ جسمانی‌ یا روانی‌ و اخلاقی‌ به آنان شود و سلامت‌ جسم‌ یا روان‌ آنان‌ را به‌ مخاطره‌ بیاندازد، ممنوع‌ است و بر اساس این لایحه مشمول مجازات خواهد بود.

نوروزی در مورد اینکه چه زمانی این طرح اجرا می شود اظهار داشت: در روزهای آتی امیدواریم بتوانیم بعد از طرح این لایحه در کمیسیون، آن را به صحن علنی مجلس تقدیم کنیم و طبیعتاً لایحه منسجم و خوبی است، برای ممانعت از کودک آزاری در واقع دستگاه قضایی ، وزارت کشور ، آموزش و پرورش ، بهزیستی و وزارت کار و تعاون هر یک شرح وظایفی دارند. این در حالی است که نسبت به جرایم مربوط به اطفال، جرم مرتبط به آن را پیش بینی کردیم و انشالله این لایحه در روز های آتی بطور کامل به صحن علنی مجلس برسد.

وی در خصوص وظایف مرتبط به مسئولین گفت: شرح وظایف دستگاه های قضایی کودک این است که یک دادگاه و دادسرای مخصوص اطفال تشکیل بدهند.بهزیستی باید با دستور دادستان برای نگهداری این کودک مکانی تهیه کند. شرح وظایف آموزش و پرورش این است که نسبت به تحصیل این کودکان و تحصیل رایگان برای آنها کاری صورت دهد و وزارت کار و تعاون هم باید مراقبت کند از کودکان ربایان که از کودکان بهره کشی نشود.

سخنگو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در پایان بیان کرد: در پی کار فراوان کمیسیون در خصوص کودک آزاری به نتیجه های خوبی رسیدیم. تقریباً ماده های اصلی آن تمام شده است. این در حالی است که کمیسیون از لحاظ چند بند آخر این لایحه که نیاز به کار فنی تری دارد در حال بررسی است و انشالله بعد از اتمام بخش بندهای آخر این لایحه آن را تقدیم مجلس می کنیم.

نعمت الله سوری - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها