روش جدید آزمایش بافت های سرطانی کشف شد

حذف شیمی درمانی پس از جراحی سرطان

پزشکان با استفاده از روشی جدید بر پایه آنالیز غدد سرطانی موفق به ابداع آزمایشی شده اند که با کمک آن می توان خطر بازگشت بیماری را پس از جراحی سرطان پستان تشخیص داده و از انجام شیمی درمانی بی مورد اجتناب کرد.
کد خبر: ۱۰۷۹۴۷۰
حذف شیمی درمانی پس از جراحی سرطان

به گزارش جام جم آنلاین از سیناپرس، پژوهشگران موفق به ایجاد نوعی روش جدید جهت آزمایش شرایط بیماران سرطانی پس از بهبود شده اند که با شناسایی به موقع خطر، از بازگشت بیماری در آن ها جلوگیری می کند.

این روش به طور ویژه در بیماران مبتلا به سرطان پستان کاربرد دارد که باید دوره های شیمی درمانی را حتی پس از بهبود ادامه دهند تا از بازگشت بیماری جلوگیری شود اما با استفاده از این روش جدید؛ نیازی به انجام شیمی درمانی پس از بهبود بیماری وجود ندارد.

این روش جدید که «Oncotype DX» نام دارد بر اساس آنالیز نمونه های تومور و غدد سرطانی شکل گرفته است که در جریان جراحی از بدن فرد بیمار خارج شده و بر اساس احتمال بازگشت بیماری بین یک تا 100 رتبه بندی می شود.

پرفسور نیگل بوندرد از جراحان بسیار مشهور متخصص در سرطان پستان در رابطه با روش فوق اعلام کرد: «هزاران زن در سراسر جهان به دلیل عدم وجود روش های شناسایی مانند این روش جدید؛ مجبور به تحمل دوره های غیر ضروری شیمی درمانی هستند.»

این آزمایش مناسب زنان مبتلا به سرطان پستان مبتنی بر هورمون است که به عنوان
«Oestrogen» مثبت و گیرنده «HER2» استروژن شناخته می شود که بیشترین میزان سرطان را تشکیل می دهد.

در این مطالعات پزشکان از روشی موسوم به «پلان بی» استفاده کرده و بیش از 4 هزار بیمار در 12 مرکز درمانی کشور آلمان مورد مطالعه قرار گرفتند.

نتایج به دست آمده حاکی از موثر بودن آن در هر دو گروه زنان بیماری بود که سرطان هنوز در بدن آن ها قرار داشته یا علاوه بر پستان به سایر عضوها از جمله غدد لنفاوی نیز منتقل شده است.

بر اساس این مطالعات مشخص شد که بیش از 98 درصد از بیماران دارای احتمال ناچیزی در بازگشت بیماری بوده و نیازی به شیمی درمانی پس از جراحی در آن ها وجود ندارد.

این مطالعات نشان داد که برای دستکم 5 سال با کمک این آزمایش می توان خطر بازگشت سرطان را تشخیص داده و از انجام شیمی درمانی بی مورد اجتناب کرد.

سرطان پستان نوعی از سرطان است که در بافت های پستان رخ داده و بر خلاف تصور عمومی می تواند علاوه بر زنان، در مردان نیز مشاهده شود اگرچه احتمال ابتلا به آن در مردان بسیار کمتر از زنان است.

شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره زورنال تخصصی پزشکی تومورشناسی بالینی یا «Clinical Oncology» منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها