«برنامه جامعه شناسی ورزشی» رادیو ورزش با حضور دکتر محمدمهدی رحمتی، محقق، پژوهشگر و استاد دانشگاه به بررسی کتب منتشر شده در حوزه جامعه شناسی ورزش پرداخت.
کد خبر: ۱۰۷۵۱۸۱
بررسی کتب منتشر شده در حوزه جامعه شناسی ورزشی

به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از رادیو ورزش؛ دکتر محمدمهدی رحمتی، محقق، پژوهشگر و استاد دانشگاه پیرامون کتب منتشر شده در حوزه جامعه شناسی ورزش اظهار کرد: بطور کلی کتب منتشر شده در حوزه جامعه شناسی ورزش وضعیت جالبی ندارند. منابع جامعه شناسی ورزشی هم از نظر کیفیت و هم از نظر کمیت نحیف و ضعیف هستند و آنچه که وجود دارد؛ بیشتر گردآوری است.
ترجمه هایی هم که وجود دارد؛ اغلب وضعیت غم انگیزی دارند. عمده افرادی که در زمینه چاپ این گونه کتب ورود پیدا کرده اند؛ خودشان پیشینه جامعه شناسی ورزشی نداشته اند و آثاری که وارد بازار می شود؛ فاقد پیشینه پژوهشی است که نشان می دهد افراد از نظر فکری دغدغه ریشه ای و بنیادی نسبت به ورزش و جامعه شناسی نداشته و تنها به فکر این بودند که جایی را در این حوزه برای خود باز کنند.
رحمتی درخصوص علت عدم استفاده از رفتار جامعه ورزشی کشور در تالیفات کتاب حوزه جامعه شناسی ورزش بیان کرد: علت این مشکل به فقدان پیشینه پژوهشی برمی گردد. دانشگاه ها و مراکز علمی که این رشته را راه اندازی کرده اند؛ خیلی دغدغه ندارند که به این رشته کمک شود و بیشتر به دنبال بالا بردن آمار مرکز علمی خود هستند. ما سنت پژوهشی، علمی و آکادمی که مستقل جامعه شناسی ورزشی را پرورش دهد؛ نداشته ایم.
وی در ادامه افزود: برای حل این مشکل لازم است که چند نسل از فارغ التحصیلان مقطع دکترای رشته جامعه شناسی ورزشی وارد جامعه شوند و مبادرت به انجام پژوهش کنند. بدنه اجرایی نیز حمایت جدی از این حوزه ندارد که باعث عدم رشد این رشته شده است.
برنامه جامعه شناسی ورزشی تولید گروه علوم ورزشی با اجرای محسن ابوفاضلی است. این برنامه شب های سه شنبه ساعت ۲۱:۴۵ به مدت ۱۵ دقیقه تقدیم علاقه مندان به مباحث جامعه شناسی ورزش می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها