گزارشی از پشت صحنه برنامه رادیویی «تمام قد»

آشنایی با فرهیختگان در رادیو

گزارشی از برنامه رادیویی شمعدانی

روایت‌های شیرین زندگی با رادیو

شبکه‌های مختلف رادیویی و تلویزیونی به مناسبت‌های مختلف ویژه برنامه‌های متنوع و متعددی را تدارک می‌بینند تا مخاطبان بیشتر با رویدادها و رخدادها و البته سیره و زندگی ائمه اطهار آشنا شوند.
کد خبر: ۱۰۷۳۴۱۱
روایت‌های شیرین زندگی با رادیو

شبکه رادیویی تهران با تدارک ویژه‌برنامه «‌شمعدانی» به این مضامین می‌پردازد.

روایت تاریخی از شهادت تا مولود ائمه اطهار(ع)

سعید بارانی اجرای این برنامه را به عهده دارد، او می‌گوید: شمعدانی عنوان ویژه برنامه‌ای است که به فراخور مناسبت‌های مختلف از شهادت تا مولود ائمه اطهار(ع) از گروه اخلاق و زندگی شهروندی در ساعت‌های متغیر تقدیم مخاطبان می‌شود.

روزی که ما برای تهیه این برنامه مهمان گروه هستیم، شمعدانی ویژه شب شهادت تهیه شده است. فصل جدید شمعدانی صرفا به روایت تاریخی می‌پردازد. در این برنامه روایتی از وداع امام رضا‌(ع) از مدینه تا مهاجرت به مرو و ماجرای وداع امام هشتم با پسرش نمایش داده می‌شود.

در این قسمت از برنامه شمعدانی، نمایشنامه ویژه شهادت امام جواد‌(ع) از زبان یک کبوتر نقل می‌شود که رابطه امام محمد تقی‌(ع) با امام رضا‌(ع) را از اول داستان تا به شهادت رسیدن امام جواد‌(ع) بازگو می‌کند. علاوه بر این؛ در بخش پایانی برنامه از فیلم‌ها و افکت‌های سینمایی به صورت نمایشی استفاده شده است.

شیوه روایتگری؛ تاثیر گذارترین شیوه برای مردم

مرضیه حاجی‌حسینی که نویسندگی این برنامه را به عهده دارد با کارشناسی روان‌شناسی عمومی، سابقه سال‌ها کار در زمینه هنر تئاتر و نمایشنامه، منشی صحنه و طراحی صحنه دارد و عضو هیات تحریریه رادیو تهران است.

او می‌گوید: نویسندگی را بر حسب علاقه از 15سالگی با عضویت در انجمن اهل قلم شهرستان در زمینه داستان کوتاه و نمایشنامه به صورت حرفه‌ای آغاز کردم و با مطالعه و تحقیقات جدی در زمینه‌های اجتماعی و تربیتی و عرفانی به شاخه‌های گسترده‌ای از این حرفه روی آوردم و در مراکز فرهنگی و هنری مختلف چه در شهرستان‌ها و چه در تهران قلم زدم و چندسالی است که در خدمت رادیو هستم، اما در کنار نگارش برای رادیو درحال تالیف داستان و نمایشنامه و فیلمنامه نیز هستم.

او درباره نحوه نگارش برنامه شمعدانی توضیح می‌دهد و می‌گوید: شیوه روایتگری، همیشه بهترین و تاثیرگذارترین شیوه برای مردم بوده است. روایات تاریخی به لحاظ تاثیر‌گذاری که در طول تاریخ در زندگی و فرهنگ و سیاست داشته است و به دلیل حضور و تاثیر انسان‌های بزرگ در زندگی ما، بهتر است هر سال با توجه به تغییر فرهنگی و سبک زندگی، شیوه روایات آن به زبانی متفاوت و به‌روز شود. هدف ما این است که روایات به شیوه امروزی و فرم نمایشنامه اجرا شود تا استفاده از کلام ساده و قابل فهم برای هر قشری باشد.

نویسنده برنامه شمعدانی تصریح می‌کند: از ویژگی‌های بارز این برنامه و متن‌های روایات، استفاده از کلام ساده، آهنگین و روایی در سبک نمایشنامه و دیالوگ‌وار است تا شخصیت‌ها در متن روایت جان بگیرند. گذاشتن واژه‌ها در زبان خود شخصیت‌ها و روایت توسط گوینده قطعا در زیبایی و تاثیرگذاری بیشتر برنامه تاثیرگذار خواهد بود. در نوشتن متن‌های این برنامه به لحاظ عظمت مناسبت‌ها و شخصیت‌ها، مطالعات و تحقیقات کامل از منابع معتبر صورت می‌گیرد تا در شیوه بیان جدید از عظمت و مصداق آنها کم نشود و برای تمام قشر جامعه و هرسنی قابل درک باشد.

سید میثم کطائیان تهیه‌کننده برنامه، فرزند پیشکسوت رادیو و تلویزیون زنده‌یاد سیدامیر کطائیان است. او می‌گوید: من فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد تولید و کارشناسی ارشد معماری و مدرس دانشگاه هستم و از سال 1378 وارد سازمان صدا و سیما شدم و کارم را به عنوان دستیار تهیه شروع کردم.

من از همان دوران نوجوانی علاقه‌مند به کار و هنر بودم و رشته دبیرستانم را هنر انتخاب کردم، تنها کمک و موثرترین نقش پدرم در ورود به این حرفه آشنایی با نخبگان اجتماعی بود و من در کنار استادانی چون فرهنگ جولایی، سهیل محمودی، ساعد باقری و مرحوم حمید عاملی به کسب علم و معرفت پرداختم تا در کنار تخصص تعهد هم همراه باشد. در حال حاضر هم تهیه برنامه‌های گذری در تهران، قند پارسی، راه اینجاست و شمعدانی از رادیو تهران را به عهده دارم. اما در حال حاضر با تصمیم گیری مدیریت شبکه، فرم برنامه تغییر کرده است و به جای پرداختن به مصداق‌ها، نوع برنامه سازی در فرم نمایش انجام می‌شود و برنامه به صورت روایتگری صورت می‌گیرد که با هنرمندی سعید بارانی (راوی) اجرا می‌شود و نویسندگی برنامه را هم مرضیه حاج‌حسینی به‌عهده دارد. ما در رویکرد جدید برنامه به سیر تاریخی و تحول اجتماعی و بیان موضوع‌ها در قالب نمایش می‌پردازیم. مضمون برنامه درباره سیره، زندگی و سرگذشت امامان و سیر تحولات تاریخی آن زمان است. او درباره جالب‌ترین اتفاقی که در طول اجرای این برنامه رخ داده است هم می‌گوید: سال گذشته اولین برنامه حدیثی از امام هادی‌(ع) درباره بخشش بود. بعد از بررسی‌های زیاد از سازمان زندان‌ها توانستیم خانمی به نام آمنه را به برنامه دعوت کنیم. او 20 سال در زندان بود و دو بار پای چوبه دار رفته بود که با بخشش و عفو و پرداخت 150 میلیون دیه به وسیله یکی از همشهریان عزیزمان این مادر آزاد می‌شود.

مریم کریمی - ضمیمه قاب کوچک جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها