فناوری روز در دنیای کشاورزی نیز راه یافته است. با استفاده از نرم‌افزارهای جدید گوشی همراه، موانع بسیاری از سر راه این صنعت برداشته می‌شود.
کد خبر: ۱۰۷۲۳۲۶
کشاورزی و دامداری دیجیتال می‌شود!

محققان شرکت الکترونیک استلن بوش ـ که سابقه 20 سال کار حرفه‌ای در دنیای نظامی، فضایی و کشاورزی را دارد ـ بتازگی دو نرم‌افزار قدیمی حوزه کشاورزی و دامپروری را توسعه داده و آنها را برای دنیای پیشرفته دیجیتال به روز کرده است.

ردیاب

سیستمی به‌سادگی یک ردیاب معمولی طراحی و ساخته شده که مدیریت مزارع را برای کشاورزان بسیار آسان کرده است. آسان‌تر کردن سمپاشی مزارع و یافتن نواحی سمپاشی نشده یا قسمت‌هایی که تراکتور شخم نزده است، از کارایی‌های این ردیاب است.

این سیستم، دستگاه کوچکی شامل چند حسگر مختلف و همانند یک دستگاه جی‌پی‌اس ساده و دقیق است که روی تراکتور نصب می‌شود. همچنین نمایشگر هوشمندی دارد که اطلاعات را بی‌درنگ جمع‌آوری و تحلیل می‌کند. پس از آن، اطلاعات بسرعت از طریق اینترنت به گوشی همراه صاحب مزرعه فرستاده می‌شود.

برای آزمایش کارایی این سیستم، یک زمین زراعی انتخاب و طبق بررسی فعالیت‌هایی که روی زمین انجام می‌گرفت، مشخص شد پیش از اجرای طرح، یکی از چهار تراکتور، دست‌کم در هفته یک ردیف از زمین‌های کرت‌بندی شده را در شخم‌زدن جا می‌انداخت. برای سمپاشی کل مزرعه نیز 17 تراکتور ساعت‌های طولانی روی زمین فعالیت می‌کردند تا کل کار به پایان برسد. کار بسیار آهسته پیش می‌رفت؛ اما پس از اجرای طرح و نصب ردیاب روی تراکتورها، طی یک ماه فقط
یک ردیف زمین‌های مزرعه از شخم زدن جا افتاد. تعداد تراکتورها هم به 15 دستگاه و زمان سمپاشی به طور چشمگیری کاهش یافت.

قلاده هوشمند

سرقت دام‌ها و حیوانات اهلی از مزارع یا دریده شدن آنها توسط حیوانات وحشی، دامداران را بر آن داشت تا سفارش طراحی و تولید یک سیستم امنیتی حرفه‌ای را به سازندگان شرکت‌های الکترونیک بدهند.

سال 1378/ 1999 قلاده‌ای با نام سل مکس برای گاوها، گوسفندها، بزها و اسب‌ها طراحی و تولید شد که اکنون با نام پاسبان مزرعه بازطراحی و پیشرفته‌تر از گذشته، به بازار معرفی شده است.

این قلاده، مجهز به یک سیستم ردیاب است که به گردن یکی از حیوانات بسته می‌شود. قلاده هوشمند، اطلاعات مربوط به موقعیت و سلامت دام مورد نظر و نیز تمام گله را رصد می‌کند و در صورت مشاهده موارد غیرعادی، زنگ هشدار روی گوشی صاحب گله به صدا درمی‌آید و اطلاعات دقیق از طریق سیستم موقعیت‌یاب به وسیله اینترنت برای گوشی صاحب گله فرستاده می‌شود. این ردیاب با هدف دستگیری سارقان دام‌ها طراحی شده، اما استفاده‌های دیگری نیز از آن می‌شود. ازجمله این که آخرین موقعیت مکانی گله را نشان می‌دهد و این که گله در کدام منطقه برای چرا توقف کرده‌ یا شب در کدام مرتع ماندگار شده‌ است.

رضایت مزرعه‌داران و گله‌داران از این نرم‌افزارها باعث شده سازندگان و طراحان برای توسعه و به‌روز کردن چنین نرم‌افزارهایی تشویق شوند.

مترجم: محبوبه نورانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها