کارشناس هسته‌ای در گفت‌وگو با جام جم آنلاین

بلوف تازه ترامپ علیه برجام/ بازدید آژانس از سایت نظامی ایران؟!

یک کارشناس مسایل هسته‌ای با بیان اینکه مواضع اخیر کاخ سفید در خصوص برجام نوعی بلوف سیاسی محسوب می‌شود، دولت آمریکا را متهم به پرونده سازی جدید علیه برجام کرد و گفت: ترامپ می‌خواهد با خلق موضوعات تازه علیه فعالیت هسته‌ای اجماع سازی کند ولی نظام بین‌الملل و آژانس انرژی اتمی، بدلیل فقدان ابعاد فنی و حقوقی همسو با ماجراجویی آمریکا نخواهد شد.
کد خبر: ۱۰۶۸۵۷۳
بلوف تازه ترامپ علیه برجام/ بازدید آژانس از  سایت نظامی ایران؟!

به گزارش جام جم آنلاین؛ در هفته‌ای که گذشت، گاردین از فشار کاخ سفید بر نهادها و شخصیت های اطلاعاتی آمریکا برای جعل سند در خصوص ایران و متهم کردن تهران به نقض برجام خبر داد.

این رسانه انگلیسی در گزارش خود می نویسد: مقامات اطلاعاتی آمریکا از سوی کاخ سفید در فشار هستند تا تائیدیه ای را برای نقض برجام از سوی ایران صادر کنند.

به نوشته این روزنامه انگلیسی، کارشناسان و مقاماتی که در سال ۲۰۰۳ با سند سازی در خصوص عراق مقدمات حمله آمریکا به این کشور را آماده کردند، با این خواسته کاخ سفید و جعل سند درباره ایران مخالف هستند.

گاردین می نویسد: در حالی که تنش های آمریکا با کره شمالی به بالاترین سطح خود رسیده از بین بردن توافق هسته ای میان ایران و کشورهای ۱+۵ می تواند بحران جدیدی را در خصوص گسترش تسلیحات هسته ای بوجود بیاورد.

گفتنی است یوکیو آمانو دبیر کل آژانس انرژی اتمی در رابطه با جو سازی های اخیر ترامپ پیرامون برجام گفته است که آژانس در صورت لزوم می‌تواند به همه مراکز نظامی و غیرنظامی ایران دسترسی داشته باشد.

در همین ارتباط «حسن بهشتی پور» پژوهشگر ارشد و کارشناس مسایل هسته‌ای در گفت‌وگو با جام جم آنلاین گفت: موضوع سند سازی تعبیر صحیحی نیست. باید بدانیم امروز دولت آمریکا دنبال تشکیل پرونده جدید علیه برنامه هسته‌ای ایران است. همچنان که در سال 2002 بر اساس گزارش های دروغ و واهی ضد برنامه صلح آمیز هسته‌ای ما پرونده سازی کرده و بیش از یک دهه روی آن مانور تبلیغاتی انجام دادند.

وی با بیان اینکه برجام در شرایط کنونی عملا تمام بهانه را از دست آمریکایی‌ها گرفته است، افزود: تاکنون حداقل 8 گزارش مستند مدیر کل آژانس انرژی اتمی سازمان ملل، بر پایبندی ایران به تمام مفاد برجام صحه گذاشته است و در اصل، اجرای توافق هسته‌ای از طرف ما توسط بالاترین مرجع و ناظر بین المللی مورد تاکید قرار گرفته است.

این استاد علوم سیاسی اعتقاد دارد: نظر به همکاری جامع و سازنده جمهوری اسلامی ایران با بازرسان آژانس، آمریکا درصدد است با خلق بهانه های جدید شخص دبیر کل را تحت فشار سیاسی قرار داده که یک گزارش منفی علیه فعالیت هسته ای ایران تدوین کند تا این موضوع دستاویزی برای خارج شدن ایالات متحده از انزوای پروژه ایران هراسی در دنیا قرار گیرد.

بهشتی پور با اشاره به انزوا رفتن دولت آمریکا بعد از روی کار آمدن ترامپ حتی در میان متحدانش، تصریح کرد: اتحادیه اروپا- ژاپن- کره جنوبی که از شرکای اصلی واشنگتن محسوب می شوند در حال حاضر با سیاست های ضد برجامی رییس جمهوری آمریکا همراه نشده اند و بسیار بعید است در یک سطح قابل قبولی با برجام ستیزی ترامپ همراه شوند.

کارشناس روابط بین الملل و امور هسته ای خاطر نشان کرد: امروز جامعه جهانی بویژه کشورهایی که از آن یاد کردیم همدستی با آمریکا علیه ایران را در جهت عکس منافع می بینند از طرفی دولت ها مستمسکی در اختیار ندارند تا علیه ایران هجمه ای به راه بیاندازند. البته هر آنچه آمریکا تا الان در مورد مسایلی چون بحث موشکی و کاربرد اتمی آن در ایران مطرح کرده ادعایی کذب است و به همین سادگی دنیا از روی ناپختگی چنین موضوعاتی را تعقیب نخواهد کرد.

بهشتی پور به شکاف بوجود آمده میان کاخ سفید و جامعه سیاسی و مدنی آمریکا هم پرداخت و یادآور شد: مواضع ضد ایرانی همچون اعمال تحریم های تازه و یا تمدید محدودیت های سابق در حالی از زبان مقامات آمریکایی بازگو می شود که ترامپ و اطرافیانش بشدت مورد انتقاد شهروندان، نخبگان و شخصیت های سیاسی جامعه آمریکا قرار دارند. بنابراین در جایی که مردم و سیاسیون آمریکا حتی جمهوری خواهان بر سر اختلاف طبقاتی- سیاست های نژاد پرستانه- مباحث اقتصادی- جنگ طلبی روز افزون و... با دولت خود در تعارض جدی قرار دارند، بسیار دور از ذهن است در موضوع ایران هراسی و بحث برجام با دونالد ترامپ به اجماع برسند.

وی پروژه پرونده سازی کاخ سفیذ ضد برنامه صلح آمیز هسته ای ایران را از هم اکنون شکست خورده و تنها یک شانتاژ رسانه ای دانست و اضافه کرد: اولا مجموعه کنترل ها و نظارت ها توسط آژانس روی برنامه هسته ای ایران صورت گرفته است. مهمتر اینکه ما محدودیت ها در قالب برجام را پذیرفته و دقیقا مورد اجرا قرار داده ایم. از این رو، نظر به حسن رفتار جمهوری اسلامی ایران و اجرای تعهدات، شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در قالب 35 کشور نمی تواند بدون هیچ گونه سند ومدرک متقن تمام راستی آزمایی های خود در برنامه هسته ای ایران را نادیده گرفته و گزارشی خلاف واقع و طبق میل ترامپ تنظیم و منتشر کند.

بهشتی پور با تاکید بر اینکه بعید است دبیر کل و مدیران آژانس زیر فشار سیاسی ایالات متحده حرف های جدیدی در مورد برنامه هسته ای ایران مطرح کنند، پیرامون رایزنی تازه نماینده آمریکا با آژانس به منظور بازدید این نهاد نظارتی از سایت های نظامی ایران، اظهار کرد: سابق بر این در چارچوب پروتکل منع گسترش تسلیحات هسته ای، بازرسان طی سه نوبت با در دست داشتن مجموعه ای از مستندات ولو ساختگی از سایت های مذکور دیدن کردند اما امروز حتی آن مستندات ساختگی هم وجود ندارد که بهانه ای برای بازدید از مراکز نظامی ایران مهیا شود.

وی خواست فعلی ایالات متحده مبنی بر بازدید از مکان های نظامی ایران را مغایر با اساسنامه آژانس خواند و گفت: طبق این منشور وظیفه آژانس نظارت بر مراکزی با فعالیت های هسته ای یک کشور است و نه نظامی. وانگهی محیط های نظامی ما فعالیت هسته ای انجام نمی دهند که مورد بازرسی قرار گیرند. مضاف براینکه بازدید از یک محیط نظامی مستلزم ارایه یک سری اسناد و مدارک و دلایل منطقی از سوی مرجع بازدید کننده است که شرایط کنونی وجود چنین اسنادی را تایید نمی کند.

کارشناس مسایل هسته ای خاطر نشان کرد: مطابق برجام و پروتکل الحاقی که ایران بصورت داوطلبانه آن را به اجرا در آورده است، آژانس برتمام سایت های هسته ای اعلام شده ایران نظارت کافی دارد و اساسا سایت اعلام نشده ای اعم از نظامی و غیر نظامی وجود ندارد که این ناظر رسمی سازمان ملل بخواهد از آن بازدید بعمل آورد.

بهشتی پور گفت: بعد از توافق هسته ای و مجموعه شفاف سازی ها که نمی شود فاز جدیدی به برنامه هسته ای وارد شده باشد. لذا آمریکا همچنان تلاش می کند امتیازات بیشتری برای خود در قالب برجام دست و پا کند.

وی افزود: خود ترامپ از همه بهتر می داند امکان زیر پا نهادن برجام برای وی وجود ندارد چرا که کنار گذاشتن توافق ایران با گروه 1+5 هزینه های گزافی برای ایالات متحده به بار می آورد.

بهشتی پور تلاش ترامپ در خصوص ارایه یک گزارش وارونه علیه برجام در چارچوب گزارش های سه ماهه کاخ سفید از اجرای برجام را یک بلوف سیاسی توصیف کرد و گفت: در امر سیاست غیر ممکن وجود ندارد، ممکن است ترامپ در رفتاری انتحاری منافع آمریکا را هم نادیده گرفته و همانطور که توافق مهم بین المللی زیست محیطی را ملغی اعلام کرد علیه برجام هم چنین سیاستی اتخاذ کند.

وی خاطر نشان کرد: واشنگتن تلاش دارد در این بین ایران را به طرف نقض برجام هدایت کرده و هزینه آن را بر دوش ما بیاندازد. ولی خوشبختانه دولت ایران هوشمندانه موضوع را مدیریت کرده و خارج از تصور است که زیر بار چنین فشارهایی منفعل شود. لذا نقشه آمریکایی ها از قبل خوانده شده است و می دانیم در چارچوب فنی و حقوقی چیزی در اختیار ترامپ وجود ندارد.

بهشتی پور در خاتمه افزود: چنانچه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش مستندی مبنی بر انجام فعالیت‌های هسته‌ای پنهان در مراکز غیرهسته‌ای دارد باید آنها را به‌طور رسمی ارائه دهد تا مورد بررسی قرار گیرد و بدون هیچ گونه سندی نمی توان از مرکزی خاص بازدید کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها