طی سال‌های اخیر اگر به روند تجاری ایران چه در مسیر صادرات و چه در جهت واردات کالاها توجه کنیم، می‌بینیم با توجه به این که اقتصاد کشورمان تک محصولی بوده و منابع ارزی آن متکی به درآمدهای طلای سیاه است، هر وقت درآمد نفتی کشور زیاد شده، واردات هم رونق گرفته و فرآیند حضور کالاهای وارداتی در بازار کشور بسیار آسان شده است.
کد خبر: ۱۰۶۷۰۷۴
مدیریت واردات با اجرای دقیق اقتصاد مقاومتی

این درحالی است که اگر به مولفه‌های یک اقتصاد سالم توجه کنیم؛ درخواهیم یافت درآمدهای نفتی یا اصولا هر نوع درآمد ارزی کشور باید مدیریت شده و در جهت سرمایه‌گذاری و توسعه اقتصادی همان کشور هزینه شود، نه این‌که صرف واردات کالاهای مصرفی دیگر کشورها شود.

اما در ایران بنا به هردلیلی تاکنون این اتفاق منطقی رخ نداده و به همین علت، بخش قابل توجهی از درآمدهای ارزی کشور صرف واردات شده است.

البته نکته‌ای که در این میان پنهان است و باید با دقت نظر بیشتری به آن توجه داشته باشیم، این است که سهم قابل توجهی از واردات کالا در ایران مربوط به کالاهای مصرفی و غیرضروری است.

معضلی که نه تنها سبک زندگی ایرانیان را به نوعی تغییر داده، بلکه الگوی مصرف را نیز با تغییرات شگرفی روبه‌رو کرده و این فرصت را در اختیار بیگانگان و دشمنان میهن اسلامی قرار داده که بتوانند با سوءنیت خود روند معیشتی و زندگی مردم را با چالش مواجه کنند.

شاهد مثال این روند معیوب، شاخص نسبت دلارهای صرف شده برای واردات به مجموع صادرات ایران است به این ترتیب که در دولت دهم این سهم 51 درصد بوده و امروز قبل از تذکر دوباره مقام معظم رهبری به 57 درصد صعود کرده است.

پس اکنون که مقام معظم رهبری در دیدار خود با اعضای کابینه دوازدهم نسبت به این نکته دوباره تاکید فرموده‌اند، مسئولان باید این بار به گونه‌ای عمل کنند که با مدیریت واردات کالا زمینه وابستگی به خارج از مرزها کاهش یابد تا اقتصاد کشورمان از دست‌اندازی‌ها و سوء استفاده‌های بیگانگان مصون بماند.

این درحالی است که اصلی‌ترین نسخه و کارآمدترین راهکار برای مدیریت واردات، اجرای دقیق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است به این دلیل که اساس این سیاست‌ها، تولید محور است نه واردات محور.

این سیاست‌ها در دوره‌ای میان‌مدت می‌تواند زمینه تولید را در کشور تقویت کرده تا در نهایت کالاهای کیفی ایران توان صادراتی بالایی به‌خود گرفته و به سیاستگذاران اجازه بدهد با نگاهی صادرات محور بر کلان اقتصاد تصمیم‌گیری کنند بی آن‌که نگران کاهش درآمدهای نفتی یا فشار ایجاد شده بر نرخ ارز باشند.

نتیجه این‌که اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، نقشه‌راهی دقیق برای مدیریت واردات در ایران است به صورتی که آنچه برای تولید لازم داریم با تسهیلات ویژه به کشور وارد می‌کنیم و واردات کالاهایی که نیازی به آنها نداریم یا تولید داخلی کافی داریم، با وضع مالیات و تعرفه، مدیریت هوشمندانه کنیم.

دکتر محمدجواد ایروانی - عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها