محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت یازدهم در روزهای آخر وزارت خود دستورالعمل حذف قیمت‌گذاری کالا از سوی تولید کننده را صادر کرد که بر اساس آن قرار است از این پس در برخی حوزه‌ها تولیدکنندگان بر روی کالای خود قیمت‌گذاری نکنند و این کار به توزیع کننده نهایی سپرده شود. در این رابطه رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی مردم را به مقایسه برای کشف قیمت کالاها دعوت کرده است.
کد خبر: ۱۰۶۵۵۳۴
مردم با مقایسه بین فروشندگان قیمت کالا را کشف کنند ! / طرح حذف قیمت‌ها آزمون و خطاست

محمد آقا طاهررئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی در گفت‌و‌گو با جام‌جم آنلاین در خصوص اطمینان شهروندان از درج صحیح قیمت بر روی کالاها توسط فروشندگان گفت: کارخانه‌ها می‌بایست قیمت تمام شده کالا را روی آن درج کنند و یا فاکتور ارائه دهند و این فاکتور بدست عمده‌فروش و بااضافه کردن سود 3درصد یا بدست خرده‌فروش با اضافه کردن سودی حدود 12 تا 15درصد، که مقدار سود آن مشخص است، می‌رسد و قیمت آن کالا مشخص می‌شود و در محاسبه این سود قیمت درج شده در فاکتور توسط تولیدکننده ملاک اصلی می‌باشد.

محمد آقا طاهر با اشاره به قیمت‌گذاری تولیدکنندگان افزود : تولیدکنندگان قیمت تمام شده کالا را با فاکتور اعلام می‌کنند بدین معنی که محصول را از کارخانه با این قیمت تمام شده به دست توزیع کننده داده است. در مقابل عده‌ای از فروشندگان کالا را با حجم بالا به صورت نسیه و عده ای نیز با حجم کمتر و بصورت نقد خریداری می کنند و هر کدام باید سود خود را بر اساس نحوه کالای خریداری شده، برای فروش آن درنظر بگیرند.

وی گفت: از آنجایی که بین فروشندگان هم افراد خوب و منصف داریم و هم افراد غیر منصف، لذا مقایسه بین مغازه‌ها می‌تواند موجب کشف قیمت باشد. همین‌طور که در حال حاضر بر روی برخی کالاها نظیر حبوبات، برنج و خشکبار قیمتی درج نشده است و مردم از جایی خرید می‌کنند که به فروشنده اعتماد و اطمینان دارند، در آینده هم تمام کالاهای مورد نیازشان را به همان‌صورت خریداری می‌کنند. در حال حاضر کالاهایی که ضروری نمی‌باشند در این طرح برای کالاهای غیر ضروری نظیر پفک، بیسکویت ، شکلات، تنقلات و دستمال کاغذی به اجرا در می‌آید.

رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تاکید کرد: مطلب مهم این است که در حال حاضر دستمال کاغذی و محصولات سلولزی سود بسیار بالایی دارند و مردم آن‌را گران می‌خرند و اگر قیمت آن کاهش یابد ما می‌‌توانیم بگوییم که این طرح موفق بوده و اگر قیمت آن افزایش یافت پس طرح شکست خورده است در ضمن این طرح، طرحی آزمایشی است و در یک مقطع کوتاهی انجام می‌شود، و اگر موفق بود ادامه پیدا می‌کند.

وی در مورد امکان بروز التهاب در بازار در صورت اجرای این طرح خاطر نشان کرد: کالاهای انتخابی، کالاهای مهمی نیستند و التهابی بدنبال نخواهد داشت زیراکه این طرح آزمایشی است و در هرزمان که التهابی احساس شود بازرسین ما آن را بررسی خواهند کرد که آیا این طرح کارشناسی بوده یا خیر .

آقاطاهر در خصوص چگونگی نظارت بر روی تخلف‌های احتمالی در این طرح گفت: نزدیک به 30هزار بازرسی توسط بازرسین اتاق اصناف تهران در حال انجام است و حتما رصد خواهند کرد همچنین تلفن 124 نیز در اختیار هموطنان عزیز قرار دارد و می‌توانند در جهت اطلاع رسانی تخلف از آن استفاده کنند.

وی در پایان تاکید کرد : این طرح تنها یک طرح آزمایشی است و نباید از آن ترسی داشت. این طرح همان آزمون و خطاست البته دوست داشتم طرحی باشد که آزمون و خطا نداشته و قدم‌های محکم برداریم اما طرحی است که اگر با مشکلی مواجه شد برگشت‌پذیر است. در حال حاضر برخی قیمت‌ها بسیار بالاست و به همین علت شاهد تخفیف‌های 40و 50درصدی هستیم. چرا باید چنین اتفاقی صورت گیرد و عده‌ای متاسفانه برای اینکه فروش بیشتری داشته باشند و کالاهای دیگر خود را بفروش برسانند، اقدام به دادن این تخفیف‌ها ‌کنند. اگر قیمت منطقی باشد لزومی به دادن این‌مقدار تخفیف نیست و مشخص است که قیمت‌ها کاذب هستند.

نسترن نعمتی - خبرنگار جام‌جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها