گزارشی از برنامه رادیویی شمعدانی

روایت‌های شیرین زندگی با رادیو

گزارشی از پشت صحنه برنامه «بر بلندای همت»

صدایی از قلب سرزمین ایران

آنچه که امروز در جامعه کنونی ما گریبان خیلی از جوانان را گرفته مشکل بیکاری است، مشکلی که باعث شده برخی از برنامه‌های صدا و سیما به این معضل اختصاص پیدا کند.
کد خبر: ۱۰۶۱۳۶۱
صدایی از قلب سرزمین ایران

یکی از این برنامه‌ها که به تازگی روی آنتن رادیو تهران رفته، برنامه «بر بلندای همت» است که گروه تهران و رویدادهای شبکه تهیه آن را بر عهده دارد.

کارآفرینانی که با حضور در برنامه علاوه بر تجربیات خوب خود، از شکست‌ها و ناکامی‌هایی که در مسیر موفقیت طی کرده‌اند می‌گویند.

بسیاری از کارآفرینانی که بارها زمین خورده‌اند تا بالاخره راه و مسیر خود را یافته‌اند و تبدیل به انسان‌های موفق امروز شده‌اند.

در کنار آن، مشاوران و محققان در حوزه کارآفرینی، که صرفا به دلیل داشتن یک ایده خوب، کاری را آغاز کرده‌اند، اما به دلیل اقتصادی نبودنِ آن، اکنون با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند. گزارشی که در ذیل می‌خوانید درباره این برنامه است که به کارآفرینان برتر کشور می‌پردازد.

تهران پایتخت خاطره‌ها

آنونس برنامه پخش می‌شود؛ گوش کن به صدای قلب ایران؛ گوش کن، تهران پایتخت خاطره ها، موج همدلی ردیف 94 مگاهرتز شبکه رادیویی تهران.

مجری برنامه در ابتدا توضیح مختصری درباره برنامه جدید بر بلندای همت می‌دهد و می‌گوید: در این برنامه با کارآفرینان درباره تجربیاتشان، چالش‌ها و نیازمندی‌هایی که برای یک کارآفرین شدن نیاز است، گفت‌وگو می‌شود و مخاطبان با شیوه‌های کار آنها آشنا و با دانشی که وارد کشور شده و با مفهوم کارآفرینی بیشتر آشنا می‌شوند.

فرزاد یزدیان کاشانی مهمان برنامه است، او متولد سال 61 و کارشناس ارشد صنایع مخابرات و از سال 76 در زمینه تلفن همراه فعالیت دارد.

به خانه اصلی‌ام بازگشتم

وحید رونقی یکی از مجریان خوب رادیو تهران است که در پایان برنامه بیشتر با او درباره مهمانانی که به برنامه دعوت می‌شوند گفت‌وگو کردیم.

رونقی می‌گوید: من از سال 1387 کار گویندگی را با رادیو تهران آغاز کردم. البته در این میان، مدت کوتاهی به رادیو جوان کوچ کردم. اما باز به خانه اصلی‌ام رادیو تهران بازگشتم. تلاش می‌کنم برنامه‌هایی که دارم، تعداد کمتری باشند، اما وقت و انرژی‌ام را برای کیفیت آنها صرف کنم. در حال حاضر اجرای برنامه عصرگاهی «021» را در رادیو تهران بر عهده دارم. پنجشنبه عصرها «رادیوها روشن» را به اتفاق آقای قاضی و عبدی اجرا می‌کنم.

او در پاسخ به این پرسش که در برنامه‌های گفت‌وگو محور، برای اجرا باید چه اصولی را رعایت کرد‌؟ می‌گوید: من بشدت قائل به این نکته هستم که برنامه گفت‌وگومحور، آن هم با موضوعی واحد (مانند کارآفرینی)، این‌گونه نیست که تعدادی سوال از پیش طراحی شده از هر مهمانی پرسیده شود. البته برخی سوالاتی که از مهمانان پرسیده می‌شود، سوالات واحدی هستند تا با پیشنه آنها بیشتر آشنا شویم، اما در این برنامه تلاش می‌کنیم از هر مهمان سوالات مربوط به خودش را بپرسیم و این نکته را هم نباید فراموش کرد که مهمانان ما از میان نخبگان اقتصادی کشور انتخاب می‌شوند. پس ما با افرادی با هوش بالا (دست‌کم در حوزه اقتصاد) مواجهیم که این موضوع، طرح پرسش‌ها را برای مجری دشوار می‌کند.

رونقی به مشخصه و ویژگی‌های این مهمانان اشاره می‌کند و می‌افزاید: مهمانان برنامه ما غالبا دو گروه هستند. گروه اول کسانی که خودشان کارآفرین هستند و اقدام به ایجاد کارگاه یا کارخانه کرده‌اند و عده‌ای را به شکل مستقیم و غیرمستقیم مشغول به کار کرده‌اند، اما گروه دوم کسانی هستند که خودشان کارآفرین نیستند، اما همیشه در کنار کارآفرینان کشور حضور داشته‌اند و به آنها مشاوره داده‌اند؛ یا در مورد مباحث کارآفرینی و ایجاد شغل مطالعات بسیاری دارند و حتی در این زمینه صاحب تالیفات هستند.

وی یادآوری می‌کند: بر‌خلاف تبی که امروزه در جامعه به راه افتاده است و اصولا همه را به کارآفرینی تشویق می‌کنند؛ ما در این برنامه هیچ اصراری به ترویج کارآفرینی نداریم یا بهتر بگویم هیچ اصراری به ترویج کارآفرینی به هر قیمتی نداریم، چرا که همه نمی‌توانند کارآفرین باشند. جامعه به همه شغل‌ها نیاز دارد و نمی‌شود همه کارآفرین باشند. پس آن وقت چه کسی باید برای کارآفرینان کار کند؟ برای همین است که از تجربیات خوب و بد حوزه کارآفرینی صحبت می‌کنیم تا کسی اگر علاقه‌ای به این کار دارد، با علم به جوانب مثبت و منفی کار، به سراغ آن برود.

جهاد در راه خودکفایی

مهدی رادفر، تهیه‌کننده برنامه می‌گوید: بر بلندای همت از برنامه‌های جدید شبکه رادیویی تهران است که با هدف جهاد در راه خودکفایی روی آنتن می‌رود. از کارآفرینان برتر برای حضور در رادیو تهران دعوت به عمل می‌آید، جهاد در راه خودکفایی و نیل به اهداف اقتصاد مقاومتی توسط کارآفرینان اولویت مهم این برنامه است. در این برنامه کارآفرینان از تجربیاتشان، چالش‌ها و نیازمندی‌هایی که برای کارآفرین شدن نیاز است می‌گویند، تا این چراغ راهی باشد برای جوانان که به راحتی بتوانند از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌هایی که در خودشان و اطراف‌شان موجود است نهایت بهره‌وری را داشته باشند.

رادفر می‌افزاید: هدف و غایت تولید و پخش این برنامه کسب روزی حلال از کاری است که می‌توانیم ایجاد کنیم و خیرش را به دیگران رسانده و قدم برداریم در جهت هدفی که از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال تعیین شده است.

مریم کریمی - ضمیمه قاب کوچک جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها