شاید روزی، روزگاری کنار رادیوهای برقی می نشستیم و به صدای ضعیفی گوش می دادیم که از آن سو، اخبار دربار و مملکت را با آب وتاب می خواند. شاید روزی سر دربرگه های بزرگ با حروف سربی سیاه می کردیم تا ببینیم فلان روزنامه از مملکت چه می گوید. شاید روزی مقابل پرده ای خاکستری 14 اینچ لم می دادیم و دو شبکه را آنقدر بالا وپایین می زدیم تا گوینده از خبرهای جاری بگوید. شاید....
کد خبر: ۱۰۵۹۷۴۹
رسالت خطیر خبرنگاران در نبرد فرهنگی

به گزارش جام جم آنلاین، شاید روزی، روزگاری کنار رادیوهای برقی می‌نشستیم و به صدای ضعیفی گوش می‌دادیم که از آن سو، اخبار دربار و مملکت را با آب و تاب می خواند. شاید روزی سر دربرگه های بزرگ با حروف سربی سیاه می کردیم تا ببینیم فلان روزنامه از مملکت چه می گوید. شاید روزی مقابل پرده‌ای خاکستری 14 اینچ لم می‌دادیم و دو شبکه را آنقدر بالا و پایین می‌زدیم تا گوینده از خبرهای جاری بگوید. شاید....

اما امروز، خبرهای مملکت که هیچ، خبرهای فلان ایالت در دورترین نقطه دنیا را با عکس و فیلم در تلفن همراه مان دنبال می‌کنیم. شاید ندانید که در تمام این دوره‌ها همیشه پای یک خبرنگار در میان بوده است.

خبرنگاران همیشه حاضر، این روزها اما در جبهه‌ای دیگر می‌جنگند، نبرد میان رسانه‌ها جدی تر شده و دوران سرخوشی کاغذهای سربی و تلویزیون‌های 14 اینچ گذشته است.

از یک سو، رسانه‌های نوظهور مجازی مرز سره و ناسره و شایعه و واقعیت را درهم تنیده‌اند. از آن سو، شبکه‌های ماهواره، واژه‌های خوش خط و خال و تصویرهای پرزرق و برق را در پوشش خبر به خورد مخاطب می‌دهند.

اینجا هم پای یک خبرنگار در میان است. اما این بار خبرنگار لباس رزم پوشیده، قلمی که خداوند به آن قسم خورده، در حکم سلاحی است که عمق تاثیرش کمتر از گلوله نیست.

گزاف نیست اگر بگوییم، خبرنگاران رسالت شان تمامی ندارد. آنها پیاده نظام و افسران، جنگ نرم هستند، اما غفلت از نقش و تاثیر قلم این جماعت دریچه را بروی فرهنگ غیرخودی باز می‌کند. در نبرد بین رسانه‌ها، باید برای استفاده از توان این جماعت، برنامه داشت، روز خبرنگار تنها روز تقدیر و تجلیل نیست، روز استفاده از ظرفیت هایی است که روزگاری همین نقش را رزمندگان جبهه علیه دشمن غاصب ایفا می کردند. اما ما برای این قشر چه کرده‌ایم؟. بسیاری از روزنامه‌ها و مجله ها و سایت‌های خبری بخاطر کاهش هزینه‌های سرسام آور تولید و چاپ خبر سعی می‌کنند با تعداد انگشت شمار خبرنگار منتشر شوند. رسانه‌های ما با سر ریز نیرو روبه رو هستند حال مطبوعات خوب نیست.

در نبرد رسانه‌ای امروز که بارها رهبر انقلاب با عباراتی مانند نفوذ فرهنگی، شبیخون فرهنگی، تهاجم فرهنگی و... نسبت به پیامدهای آن هشدار داده‌اند، نه از سربازان این جبهه و نه از تولید آثارشان استقبال نکرده‌ایم. خبرنگاران این روزها سهم بیشتری در حفظ فرهنگ اسلامی ایرانی دارند، به آنها مجال خدمت بدهید.

کتایون مصری - روزنامه نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها