رئیس جامعه متخصصان داخلی در گفت و گو با جام جم آنلاین مطرح کرد؛

مسمومیت غذایی با چه خوراکی‌هایی شایع‌تر است؟/ هشدار درباره گرم کردن چند باره غذا

یک فوق تخصص گوارش گفت: اغلب مسمومیت‌های غذایی در ابتدا با کمی سرگیجه، حالت تهوع و گاهی استفراغ همراه است، بسیار تاکید می‌شود خود درمانی در چنین شرایطی به هیچ عنوان انجام نگیرد و رساندن سریع فرد مسموم به اورژانس بسیار حائز اهمیت است، چرا که بی‌توجهی به این امر منجر به انتشار مواد سمی در بدن شده و سهل انگاری در این عارضه گاهی منجر به مرگ افراد می‌شوند.
کد خبر: ۱۰۴۷۱۳۲
مسمومیت غذایی با چه خوراکی‌هایی شایع‌تر است؟/ هشدار درباره گرم کردن چند باره غذا

ایرج خسرونیا در گفت وگو با جام جم آنلاین بیان کرد: در مسمومیت‌های غذایی، انجام اقدامات پیشگیرانه ضروری است. مصرف غذای مانده به خصوص گوشت و ماهی پخته شده، خوراکی‌هایی که برای چندین بار سرد و گرم شده‌اند به راحتی می‌توانند منجر به ورود باکتری‌های مسمومیت‌زا به بدن شوند، لذا از مصرف آن‌ها جدا خودداری شود چرا که این دسته از مواد غذایی سرعت فساد بالایی را دارند.

خسرونیا، علل بروز شدید بیماری اسهال و استفراغ در تابستان را گرمازدگی، مسمومیت غذایی و عوامل ویروسی دانست. به علت بالا بودن دمای هوا مواد غذایی به سرعت فاسد شده و مسمومیت غذایی در اثر مصرف شیر، ماهی، گوشت چرخ کرده یا غذاهایی که مدتی خارج از یخچال مانده است، بروز می‌کند.

وی افزود: میزان مسمومیت غذایی ناشی از مصرف ماهی بسیار شایع و خطرناک‌تر از سایر غذاهای دیگر است، گوشت پخته ماهی با داشتن قابلیت جذب بالایی از میکروب‌ها زودتر فاسد می‌شود. نکته دیگر در خصوص ممانعت جدی از گرم و سرد کردن بیش از یک بار و پرهیز از نگهداری غذای پخته در شرایط یخچالی حتی در رستوران‌هاست که مهم‌ترین راهکارهای پیشگیری از مسمومیت های غذایی محسوب می‌شوند.

این فوق تخصص گوارش اشاره کرد: نکته مهم در خصوص مصرف غذا در طول سفر عدم استفاده از رستوران‌های بین راهی است. توصیه ما به خانواده‌ها این است که در هنگام مسافرت تا حدامکان از رستوران‌های بین راهی که از نظر بهداشتی مورد تایید نیستند استفاده نکنیم چرا که بیشترین مسمومیت از طریق این رستوران‌های غیر بهداشتی در افراد بروز می‌کند.

وی استفاده چندین باره از بطری‌های پلاستیکی آب را منع کرد و گفت: افراد دقت داشته باشند آب مصرفی در طول روز یکی از مهم‌ترین نکات حفظ سلامتی بدن محسوب می‌شوند. بطری‌های پلاستیکی را چندین مرتبه مصرف نکنید همچنین در طول سفر از آب رودخانه‌ها، چشمه‌ها و منابع آبی دیگر که از صحت سلامت آن بی‌اطلاع هستیم به هیچ عنوان استفاده نکنیم چرا که همین چشمه‌ها و رودخانه‌ها منشا بروز بسیاری از مسمومیت‌های شدید در بدن انسان می‌شود.

به گفته رئیس جامعه متخصصان داخلی، با توجه به اینکه اغلب مسمومیت‌های غذایی در ابتدا با کمی سرگیجه، حالت تهوع و گاهی استفراغ همراه است، بسیار تاکید می‌شود خود درمانی در چنین شرایطی به هیچ عنوان انجام نگیرد و رساندن سریع فرد مسموم به اورژانس بسیار حائز اهمیت است، چرا که بی‌توجهی به این امر منجر به انتشار مواد سمی در بدن شده و سهل انگاری در این عارضه گاهی منجر به مرگ افراد می‌شوند. اطرافیان فرد مسموم دقت داشته باشند استفراغ بیش از حد، ضعف عمومی، خشکی دهان و چشم، عرق ریزی فراوان و گرما زدگی از علامت‌های هشدار دهنده مسمومیت غذایی تلقی می‌شود و با مشاهده آن‌ها بیمار را فورا به اورژانس برسانید.

این فوق تخصص گوارش اظهار داشت: اگر میزان تهوع و استفراغ کم بود مصرف مایعات و کمی استراحت بهترین راه بهبودی است، اما اگر فرد تهوع، استفراغ و اسهال شدید داشت به هیچ عنوان به او خوراکی ندهید و فرد مسموم را نزد پزشک ببرید چرا که در غیر این صورت آب بدن بیمار از بین رفته و فرد درگیر ناراحتی‌های کلیوی و قلبی نیز می‌شود.

خسرونیا علت دیگر شیوع مسمومیت‌های غذایی را استفاده بیش از اندازه از فست فودها دانست و توصیه کرد: فست فود به همه بدن آسیب می‌رساند، اما بیشترین آسیبی که این دسته از خوراکی‌های ناسالم به بدن وارد می‌کند کبد و دستگاه گوارش را تحت شعاع قرار می‌دهد. پوکی استخوان، کبد چرب و ضعف عضلانی، رفلاکس معده، مسمومیت غذایی و کبد چرب از مهمترین مضرات فست فود‌ها هستند. به همین سبب بسیار توصیه می‌کنیم غذاهای خانگی، میوه و سبزیجات تازه را جایگزین فست فودها، کنسروها و غذای نیمه پخته کنید.

وی در پایان خطرنشان کرد: افراد در چنین شرایطی خودسرانه دارو مصرف نکنند زیرا علاوه بر مسمومیت غذایی دچار مسمومیت دارویی نیز شده و تنها شرایط را وخیم‌تر می‌کنند.

رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران متذکر شد: رعایت اصول بهداشتی، مصرف غذاهای سبک و پرهیز از مصرف کنسروهای تغییر شکل داده و غذاهای مانده به ویژه در هنگام سفر در پیشگیری از بروز مسمومیت های غذایی بسیار موثر است.

بیتا نوروزی - خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها