کدامیک از نظر اقتصادی به صرفه‌تر است؟

استفاده از اپلیکیشن‌های تاکسی یاب یا خرید خودرو شخصی

در این مطلب قصد داریم صرفه اقتصادی استفاده از اپلیکیشن‌های تاکسی یاب را بررسی کنیم. تا به حال به این فکر کرده‌اید که برای رفت و آمد به محل کار، مهمانی و سایر مسیرهای کوتاه شهری استفاده از این نرم افزار به صرفه تر است یا خودروی شخصی؟
کد خبر: ۱۰۳۸۸۹۵
استفاده از اپلیکیشن‌های تاکسی یاب یا خرید خودرو شخصی

به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل از دیجیاتو، طبیعتا هریک از این دو روش مزایا و معایب خاص خود را دارد اما با توجه به هزینه های جانبی قابل توجه خرید خودرو و استرس و نگرانی های مربوط به رانندگی، سرقت، تصادفات، جریمه ها، تعمیرات و افت قیمت، برآورد هزینه کلی نگهداری از خودرو در مقایسه با استفاده از اپلیکیشن های تاکسی یاب جالب توجه به نظر می رسد.

خودروی شخصی

برای فهمیدن هزینه های خودروی شخصی ، یک خودروی میان قیمت مانند تندر 90 را در نظر می گیریم و میانگین هزینه های رایج را بر 1500 کیلومتر رانندگی در ماه محاسبه می کنیم.

نخستین عامل حرکت یک خودرو قاعدتا هزینه مصرف بنزین است که میانگین استفاده بنزین تندر 90 در هر 100 کیلومتر 8.5 لیتر است که اگر مبلغ هر لیتر بنزین معمولی را ضرب در مصرف ماهانه کنیم عدد تقریبی 130 هزار تومان به دست خواهد آمد، طبیعتا برای خودروهای پر مصرف تر مانند خانواده سمند و 405، یا خودروهایی که نیاز به بنزین سوپر دارند، این رقم به شکل معنا داری افزایش می یابد.

به هزینه بعدی می رسیم که تعویض روغن موتور است و آن هم باید میانگین هر 6000 هزار کیلومتر همراه با فیلتر های روغن و هوا تعویض شود که حدودا 300 هزار تومان در یک سال هزینه در بر دارد.

به همه این هزینه ها باید هزینه بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه را نیز اضافه کرد که در سال حدودا 1 میلیون تومان بدون در نظر گرفتن تخفیف های آن محاسبه می شود.

البته همه این هزینه ها در زمره هزینه های اصلی و درشت خودرو محاسبه شده و هزینه های ریز مانند پارکینگ ، احتمال تصادف و تعمیرات به صورت جدا محاسبه خواهد شد که برای آن نیز حدودا ماهانه 100 هزار تومان در نظر می گیریم و بنابراین تا اینجای کار مجموع هزینه های نگهداری از یک خودرو متوسط اقتصادی مانند تندر 90 با کمی خوش بینی ناشی از عدم وقوع تصادف منجر به افت قیمت خودرو و دریافت جریمه های سنگین، در حدود 4 میلیون و 60 هزار تومان خواهد بود.

از طرف دیگر اگر مبلغ حداقلی 32 میلیون تومان را که باید صرف خرید خودروی تندر 90 دست دوم کنید را در بانک سرمایه گذاری کنید، با احتساب سود حداقلی 15 درصد در سال، ماهانه چیزی حدود 400 هزار تومان به حساب شما اضافه می شود و در پایان سال 4 میلیون و 800 هزار تومان مازاد بر مبلغ اولیه خواهید داشت.

این در حالیست که برای خرید تندر 90 اتوماتیک صفر کیلومتر با قیمت حدود 48 میلیون تومان، این رقم تا 7 میلیون و 200 هزار تومان نیز افزایش خواهد یافت.

بنابراین می توان به هزینه های رایج نگهداری از خودرو که بر طبق محاسبات فوق در حدود 4 میلیون تومان بود با رقم 4.8 الی 7.2 میلیون تومان ناشی از خواب سرمایه جمع کنید، هزینه خرید و نگهداری یک خودرو متوسط سالانه بین 8.8 الی 11.2 میلیون تومان برایتان آب خواهد خورد.

و جالب است بدانید که این پایان ماجرا نیست و بسته به مدل و مشخصات خودرو هر سال رقمی از سرمایه شما نیز به دلیل کهنه شدن خودرو از بین می رود.

هزینه سالانه استفاده از اپلیکیشن درخواست خودرو

در سفر های درون شهری با این نرم افزار میانگین قیمتی که مطرح است حدودا 10 هزار تومان در مقابل هر سفر است که البته با توجه به طول مسافت و ساعت اوج ترافیک این مبلغ متغیر است و اگر محل کار شما با منزلتان فاصله بیشتری داشته باشد مشخصا این مبلغ در میانگین افزایش خواهد داشت. اما اگر بخواهیم خوش بینانه ترین حالت یعنی همان 10 هزار تومان را در نظر بگیریم و با احتساب هر روز ماه 60 سفر در لیست قرار می گیرید و در نهایت به عدد 600 هزار تومان در ماه و 7 میلیون و 200 هزار تومان در سال می رسیم که در مقایسه با هزینه خرید و نگهداری از خودرو (بین 8.8 الی 11.2 میلیون تومان) مسلما رقم کمتری است.

البته باید خاطر نشان کرد که مسلما احتساب هزینه 10 هزار تومانی برای استفاده از اپلیکیشن تنها شامل حال مسیرهای درون شهری نسبتا کوتاه می شود و برای افرادی که از خودرو خود استفاده برون شهری دارند، احتمال قریب به یقین خرید خودرو شخصی با صرفه اقتصادی بیشتری همراه است.

اما از طرف دیگر آرامش روانی ناشی از نداشتن مسئولیت رانندگی و جلوگیری از هدر رفت زمان در ترافیک شهری از دیگر فواید استفاده استفاده از اپلیکیشن هاست که ارزش آن به راحتی قابل محاسبه نیست.

با این تفاسیر در مجموع می توان اینطور نتیجه گیری کرد که برای افرادی که بیشتر در شهر ها رفت و آمد می کنند و از طرفی از شلوغی و سختی های استفاده از تاکسی، اتوبوس و مترو نیز دلخوشی ندارند، استفاده از اپلیکیشن های کرایه تاکسی می تواند از نظر روانی و اقتصادی منطقی و به صرفه باشد.

طبیعتا با افزایش قیمت خودروها یا کاهش هزینه استفاده از اپلیکیشن ها، میزان اختلاف قیمت ناشی از این دو روش به شکل چشمگیری افزایش می یابد، همچنین اگر روزی استفاده از خودروهای اجاره ای نیز رایج شود، ممکن است حتی برای استفاده های برون شهری مقطعی نیز نیازی به خرید خودرو نداشته باشید و بتوانید تمام نیازهای رفت و آمد خود و خانواده را از طریق این اپلیکیشن ها و استفاده از خدمات موسسات کرایه خودرو برطرف سازید.

مسلما چنین آینده ای چندان به مذاق ایران خودرو و سایپا خوش نخواهد آمد اما واقعیت این است که سرنوشت صنعت خودروسازی به سمت استفاده از خودروهای اشتراکی در حال تغییر است و دیر یا زود به لطف توسعه خودروهای هوشمند و گسترش فعالیت موسسات اشتراک گذاری خودرو، حجم بازار فروش خودروهای صفر کیلومتر در کشورهای مختلف کاهش خواهد یافت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها