سفر آقای ظریف به افغانستان در حالی انجام می‌شود که ایشان چند روز گذشته نیز سفری به پاکستان داشت. در ارتباط با این سفر باید گفت ملاحظات امنیتی و همسایگی موجود بین ایران و افغانستان اقتضا می‌کند که مقامات دو کشور هر چند وقت یک‌بار مراودات دیپلماتیک داشته باشند و در سفرهای دوره‌ای موضوعات مربوط به روابط دو جانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی عنوان شود.
کد خبر: ۱۰۲۷۶۱۴
راهکار رفع مشکلات مرزهای شرقی

باید در نظر داشت که اساسا برای تمام کشورها، همسایگان بلافصل در اولویت دیپلماسی آنها قرار دارند، زیرا کشورهای همسایه عضو یک سیستم هستند و تحولات این کشورها بر هم تاثیر می‌گذارد، بنابراین رصد این تحولات برای کشورها مهم است و روابط ایران و افغانستان از این منظر حائز اهمیت است.

متاسفانه افغانستان بی‌ثبات است و آن را به ایران سرریز می‌کند و به این ترتیب در عمل بی‌ثباتی در افغانستان ناامنی در مرزهای شرقی ایران را به همراه دارد، بنابراین مسائل افغانستان برای ایران حساس است، نگاه ایران به افغانستان توسعه محور است، به این دلیل که توسعه این کشور می‌تواند برای ایران امنیت به همراه داشته باشد، لذا کمک به صلح، ثبات، آرامش سیاسی و بازسازی افغانستان جزو برنامه‌های اصلی جمهوری اسلامی ایران است.

در عین حال مسائل روزمره‌ای نیز وجود دارد که شاید این سفر بی ارتباط با آنها نباشد. آقای ظریف بعد از پاکستان به افغانستان سفر کرده است و به صورت طبیعی باید در ارتباط با مرزهای شرقی مواردی باشد که ریشه در افغانستان دارد و همه موارد معطوف به پاکستان نباشد، در این ارتباط ریشه برخی مسائل به افغانستان مربوط می‌شود و در نتیجه احساس نیاز به مبادله اطلاعاتی با افغانستان هم وجود دارد.

البته جز مسائل سیاسی و امنیتی، مسائل اقتصادی هم برای ایران اهمیت دارد و توسعه مناسبات اقتصادی هم می‌تواند در دستور کار دو کشور قرار گیرد.

به دلیل این‌که سیاست خارجی دولت یازدهم توسعه‌گراست. جوهره اصلی سیاست توسعه‌گرا اقتصادی است و معتقد است از طریق کمک به توسعه کشور می‌توانیم جایگاه کشور را در عرصه بین‌المللی ارتقا دهیم، لذا کشورهایی مثل عراق و افغانستان، فرصت‌های خوبی برای همکاری‌های اقتصادی و به دنبال آن توسعه اقتصادی ایران هستند.

دکتر نوذر شفیعی - کارشناس مسائل شبه‌قاره هند

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها