به گفته یک متخصص طب سنتی، افرادی که با شروع بهار و گرده ‌افشانی برخی درختان و گیاهان دچار حساسیت‌های فصلی می شوند می توانند با اصلاح رژیم غذایی و مصرف نوشیدنی هایی همچون ماءالشعیر و برخی عرقیات بهاره از بروز یا تشدید علایم حساسیت های بهاری جلوگیری کنند.
کد خبر: ۱۰۲۷۱۷۱
ماءالشعیر؛ بهترین نوشیدنی برای مقابله با آلرژی فصلی

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از سلامت آنلاین، دکتر ناصر رضایی پور افزود: افراد برای پیشگیری از ابتلا به حساسیت های بهاری می‌توانند به ‌مدت ۳ روز از ماءالشعیر طبی که به ‌صورت سنتی و بدون استفاده از موادشیمیایی و نگهدارنده تهیه می شود و پس از آن تا چند روز از سبزی‌های پخته‌شده و بدون ادویه به جای وعده غذایی استفاده کنند.

به گفته وی نوشیدن عرقیات گیاهی به‌ ویژه عرق گیاهان بهاره چون شاهتره، کاسنی و خرفه در پیشگیری از ابتلا به حساسیت‌ها و آلرژی‌های فصلی توصیه شده است.

این متخصص افزود: یکی دیگر از راه‌های پیشگیری از حساسیت فصلی و جوش‌ها و دمل‌های پوستی، رعایت رژیم‌های پاکسازی است که به سبک‌شدن بدن و استراحت کبد و خروج مواد زائد و سموم کمک می‌کند.

به گفته دکتر رضایی پور مصرف کاهو سکنجبین، سمنو و آش‌های ساده کم‌گوشت با چاشنی ترش، خوردن سوپ جو و پلوگشنیز با جوجه برای تقویت سیستم ایمنی، استفاده از نوشیدنی‌های خنک مانند شربت ریواس، شربت عناب، شربت نارنج، لیمو و به، پرهیز از مصرف غذاهای چرب و سرخ‌کردنی، کاهش مصرف خوراکی‌های تلخ، تند و شور که مزاج گرم دارند مانند آجیل شور، گردو و دیگر مغزها و پرهیز از مصرف نوشیدنی‌های گرمی ‌بخش یا بسیار تری ‌بخش مانند شربت‌های بسیار شیرین و ...، از جمله اقدامات تغذیه ای است که می تواند با کمک به پاکسازی بدن از بروز آلرژی های این فصل بکاهد.

این متخصص با تاکید بر اینکه ماءالشعیر بهترین نوشیدنی برای رفع حساسیت های بهاری است به روش تهیه آن اشاره کرد و گفت: ۵۰گرم جوی پوست‌کنده را با چهار لیوان (یک لیتر) آب، آنقدر بجوشانید تا جوها کاملاً پخته و شکفته شوند و تا قبل از سرد شدن، آن را صاف کنید و در جای خنک قرار دهید. این ماءالشعیر تا دو روز در یخچال قابل نگهداری است.

وی با اشاره به اینکه ماء الشعیر طبی نباید غلیظ و ژله‌ای شود اظهار کرد: کسانی که معده سرد و یا تر دارند، یا با نوشیدن ماءالشعیر دچار ضعف شدید یا سردرد می‌شوند، بهتر است در هر لیوان آن، یک قاشق مرباخوری عسل حل کنند و سپس آن را بنوشند و توصیه می شود در زمان مصرف، ماءالشعیر را خوب تکان دهید و سپس میل کنید.

این متخصص طب سنتی تصریح کرد: ماءالشعیر در برخی افراد مستعد، مشکلات گوارشی ایجاد می کند و از این رو اگر با افزودن عسل هم دچار مشکلات گوارشی همچون نفخ شدید، می‌توانید در چند دقیقه آخر آماده‌شدن ماءالشعیر، کمی چوب دارچین به آن بیفزایید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها