آئین باستانی بیل گردانی طبق رسم دو هزار ساله در نیم ور شهرستان محلات، با حضور جمع گسترده ای از مردم این منطقه برگزار شد.
کد خبر: ۱۰۱۹۵۲۶
بیل گردانی در «نیمور» محلات + عکس

به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از مهر،آئین بیل گردانی که بیش از دو هزار سال قدمت دارد در حقیقت جشن شکرگزاری آب و دعای برای نزول باران در این منطقه بوده که از روزگار کهن تا امروز باقی مانده است.

پس از لایروبی نهر نیم ور به طول ۱۸ کیلومتر که از اوایل اسفند شروع می شد و تا بیست روز طول می کشید و زمانی که آب به دشت نیم ور می رسید، مردم جشن بزرگی را که یادگار سنت های پهلوانی است، به عنوان جشن سپاس و همچنین دعا برای باران برگزار می کردند و در پایان لایروبی، مراسم بیل گردانی انجام می شد.

طی این مسابقه هر یک از رقابت کنندگان باید هفت بیل اسپره دار را در دو دسته سه تایی و چهار تایی به وسیله طناب مخصوص محکم ببندند و معمولا دسته چهارتایی در دست راست و دسته سه تایی در دست چپ قرار می گیرد، سپس بیل ها را در جهت مخالف بالای سر خود می چرخانند و هر کس بتواند به مدت بیشتری بیل ها را بچرخاند پیروز مسابقه است.

طبق رسوم کهن، هفت بیل نشانه گردش آسمان است که باعث نزول باران می شود و در واقع آئین بیل گردانی دعا برای بارش باران است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۴
Reza
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
۰
۰
چه كاریه آخه!
بیل گردانی
جهان كجاست و ما كجا
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
اقا همش به همه چیز كه نباید اعتراض كرد .جهان كجاست كه میفرمایید اگر این زرق وبرق كه در تلویزیون میبینی عزیزم دنیا فقط این نیست در ثانی اگر همین كار رو اروپائیا میكردند كلی تعریف پشتش بود
Reza
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
عزیزم من مثل شما تو تلویزیون چیزی رو ندیدم،بخاطر نوع و شرایط شغلم خیلی از كشورای دنیا رو دیدم و با مردم و فرهنگشون آشنا هستم
نرم افزار موبایل
-
۲۳:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
۰
۰
بسیارعالی وجالب بود،لذت بردم.آیین های جوانمردی وپهلوانی همراه باكوشش وتلاش. ونهایتا نوعی سپاسگزاری وشاكری ازپروردگار
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها