رییس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی بعنوان تنها مرجع بین‌المللی ناظر بر فعالیت هسته‌ای کشورهای عضو ان پی تی همواره باید در چارچوب قوانین و الزامات حقوقی و با رعایت اصل بی طرفی به ارزیابی عملکرد اعضا بپردازد و از سمت گیری اجتناب کند، گفت: انتظار داریم آژانس با اقتدار بیشتر در قبال تعبیر و تفسیرهای نادرست در مورد مفاد سند برجام واکنش نشان دهد.
کد خبر: ۱۰۰۸۲۰۰
صالحی : باید با هوشمندی به مواضع مقامات دولت جدید آمریکا واکنش نشان دهیم

«علی اکبر صالحی» رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان در گفتگو با خبرنگار سیاسی جام جم آنلاین تصریح کرد: تا امروز به ویژه در سه سال اخیر ما با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تعامل و همکاری خوبی داشته‌ایم.

وی افزود: بطور نمونه در ابتدای تشکیل دولت یازدهم و قبل از اینکه توافق هسته‌ای ایران با کشورهای عضو گروه 1+5 حاصل شود، سازمان انرژی اتمی به منظور گسترش سطح همکاریهای خود با این نهاد بین المللی در قالب یک تفاهم نامه به 18 مورد از پرسش های آژانس پاسخ داد. می توان گفت که جمهوری اسلامی ایران تاکنون نهایت همکاری را با این مرجع بین‌المللی انجام داده است.

صالحی با تأکید به اینکه رویکرد آژانس باید همواره بدون جهت گیری و فارغ از نظرات مغرضانه و غیرواقعی دیگران باشد افزود: انتظار ما از آژانس این است تفسیری که از برجام ارائه می دهد، تفسیری منطقی و مطابق با موازین قانونی و مبانی حقوقی باشد.

وی تصریح کرد: در موردی مشاهده می کنیم که تفسیرهای نادرست و مغرضانه طرف مقابل در مورد مفاد سند برجام و تعهّدات مدرج در آن بر آژانس تحمیل می شود و به آن استناد می شود؛ امّا پس از تلاشهای فراوان و استدلالهای منطقی و ارائه توضیحات لازم از سوی ما، مقامات آژانس نهایتا به صحّت و درستی تفسیر ایران از متن توافق پی می برند.

صالحی با بیان اینکه انتظار می‌رود آژانس مواضع منصفانه و غیر جانبدارانه اتخاذ نماید، خاطر نشان کرد: در طول سالهای گذشته به جز یک یا دو مورد - که تفسیرهای غیر واقعی از طرف مقابل (1+5) مورد توجّه قرار گرفت – در مجموع نظر ایران تأمین شد و نادرستی برخی ادعاهای مطرح شده اثبات شد. ما انتظار داشته و داریم که خیلی سریعتر و راحت‌تر، نظرات ما تأمین گردد و حقانیّت مواضع کشورمان مورد تأیید قرار گیرد.

رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان با اشاره به اینکه قصد ما حفظ برجام و صیانت از دستاوردهای آن است، گفت: جمهوری اسلامی ایران ابدا تمایلی به خدشه‌دار شدن برجام نداشته و این توافق را در راستای منافع ملی خود ارزیابی می کند که البته این رویکرد ما بدین معنا نیست که در برابر عهدشکنی و نقض پیمان طرف مقابل، بی توجه باشیم. ما بر اساس موازین و مبانی اعتقادی خود به عهد و پیمان خود ملتزم می مانیم امّا در برابر خواسته های نامشروع و غیرقابل قبول، تمکین نمی‌کنیم.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار جام جم آنلاین مبنی بر اینکه آیا با آشکار شدن صداقت و شفافیت جمهوری اسلامی در برنامه هسته‌ا‌ی، تحولات داخلی اخیر ایالات متحده موجب نگرانی در توافق حاصله خواهد شد، اظهار داشت: با وجودی که ترامپ توافق برجام را به زعم خود، بدترین توافق خوانده ولی بر خلاف اعتقاد وی افرادی در هیأت حاکمة آمریکا از جمله برخی وزرای کابینه‌اش نسبت به پایبندی بر توافق هسته‌ای اعلام موضع کرده‌اند.

صالحی خاطر نشان کرد: هنوز اتفاق خاصّی رخ نداده و رویکرد ترامپ در قبال برجام در قالب اظهار نظر شفاهی و تبلیغات رسانه ای بوده است. لذا ما پیش داوری در خصوص این موضوع نخواهیم داشت و باید خیلی هوشمندانه رفتار کنیم.

وی اضافه کرد: احتمال دارد طرف آمریکایی به دلایل سیاسی بر آن باشد تا مقامات کشورمان را به واکنش تند وادار نماید. بنابراین جمهوری اسلامی ضمن تأکید بر حقوق حقه خود، محتاطانه عمل خواهد کرد. به علاوه باید توجه داشته باشیم که شخص ترامپ امروز درگیر بحران داخلی و خارجی آمریکاست، رییس اتحادیه اروپا از رییس جمهور جدید آمریکا بعنوان یک تهدید بالقوه برای اروپا یاد می‌کند. لیکن با ارزیابی صحیح از شرایط سیاسی جامعه جهانی، در مسیر حفظ حقوق خود و تثبیت دستاوردهای نظام گام برداشته و از ورود به بحران های ساختگی اجتناب می‌کنیم.

گفتگو: محمدرضا شجاعیان / سیاسی جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها